![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Streda 12.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Gregor
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
16. apríla 2010
NBÚ nemá problém s certifikáciou aplikácie
Národný bezpečnostný úrad (NBÚ) zatiaľ nedostal žiadosť na certifikáciu aplikácie pre vytváranie zaručeného elektronického podpisu (ZEP) na inej ...
Zdieľať

Práve NBÚ viní Daňové riaditeľstvo (DR) SR z toho, že daňovníci využívajúci zaručený elektronický podpis musia používať operačný systém Windows a prehliadačom Internet Explorer od spoločnosti Microsoft. "Jedine Národným bezpečnostným úradom certifikované komponenty vytvárajúce zaručený elektronický podpis sú výhradne pre platformu operačného systému Windows. Preto riešenie Daňového riaditeľstva nemôže byt pre iné operačné systémy. Certifikovať u NBÚ si tieto komponenty dávajú ich tvorcovia," uviedol hovorca DR SR Miroslav Dobák. Samotní daniari vidia riešenie v tom, že by niekto navrhol riešenie takého softvérového produktu, ktorý bude certifikovaný pre tvorbu zaručeného elektronického podpisu aj na inom operačnom systéme.
Požiadavku na jeho vytvorenie by však musel niekto zadať a po jeho vytvorení by ho musel NBÚ aj certifikovať. “Na základe skúseností tvorcov podobných produktov je potrebné pre tvorbu takéhoto produktu počítať s vynaložením príslušných nákladov v rozsahu náročného projektu v trvaní min. 9 – 12 mesiacov,“ uvádza daňové riaditeľstvo.
V poznámke však daniari dodávajú, že vytvorenie nového softvérového komponentu neznamená zároveň možnosť použiteľnosti produktu pre všetky existujúce a používané operačné systémy. Vývoj a príprava produktu pre zaručený elektronický podpis na jeho certifikáciu nie je zanedbateľnou finančnou položkou a žiadatelia o certifikáciu musia kalkulovať s návratnosťou investovaných prostriedkov. Z týchto dôvodov žiadateľ určuje operačný systém, internetové prehliadače a ostatné podmienky prevádzky, doplnil v piatkovom stanovisku NBÚ. Termín pre samotnú certifikáciu je podľa NBÚ zákonom stanovený na 90 dní od doručenia úplnej žiadosti.
Zaručený elektronický podpis využívajú pri elektronickej komunikácii s daňovou správou aj daňovníci pri podávaní niektorých daňových tlačív.
Daňové riaditeľstvo SR v stredu upozornilo, že aktuálne riešenie služby elektronického podávania dokumentov porušuje ustanovenie Ministerstva financií SR o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy. “Uvedený problém so splnením povinnosti poskytovateľa zabezpečiť prístupnosť a použiteľnosť poskytovaných funkčností elektronického podpisovania dokumentov zaručeného elektronického podpisu prostredníctvom web rozhrania pre akýkoľvek operačný systém používateľa sa týka nielen Daňového riaditeľstva SR, ale celej verejnej správy. Na DR SR sa problém zviditeľnil tým, že je jednou z prvých organizácií verejnej správy s povinnosťou elektronicky doručovať dokumenty podpísané zaručeným elektronickým podpisom,“ upozornilo daňové riaditeľstvo.
SITA