|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
30. novembra 2009
NBS varuje MF SR na negatíva nadmernej regulácie
Národná banka Slovenska (NBS) nepovažuje za potrebné novelizovať zákon o cenách v oblasti predĺženia možnosti regulácie cien pre vybrané cenové orgány natrvalo, tak ako to má v pláne rezort ...
Zdieľať
BRATISLAVA 30. novembra (WEBNOVINY) - Národná banka Slovenska (NBS) nepovažuje za potrebné novelizovať zákon o cenách v oblasti predĺženia možnosti regulácie cien pre vybrané cenové orgány natrvalo, tak ako to má v pláne rezort financií. Rozšírenie právomoci jednotlivých rezortov v oblasti regulácie cien pred zavedením eura totiž podľa centrálnej banky po roku fungovania spoločnej meny stráca opodstatnenie. "Nadmernou reguláciou môže byť v konečnom dôsledku negatívne ovplyvnené podnikateľské prostredie, prílev investícií zo zahraničia s dopadom na zamestnanosť a šírku tovarovej ponuky," odkázala NBS ministerstvu financií v pripomienkovom konaní k Návrhu koncepcie cenovej politiky na rok 2010.
S predloženým materiálom má pritom centrálna banka "koncepčný problém". Jeho názov totiž podľa nej navodzuje dojem, že sa koncepcia cenovej politiky bude týkať len roku 2010, avšak navrhované aktivity a kroky majú dlhodobý charakter. "Navyše, podľa názoru NBS nie je potrebné a ani vhodné zvýrazňovať zásahy štátu do tvorby cien," uvádza centrálna banka. Podľa materiálu by pritom hlavnú iniciatívu vo výkone cenovej politiky štátu po ukončení činnosti Cenovej rady vlády malo prebrať ministerstvo financií, ktoré plánuje v priebehu budúceho roka upraviť mechanizmus výkonu cenovej politiky tak, aby vystupovalo ako aktívny koordinátor cenovej politiky štátu vo všetkých oblastiach. Úloha výkonnej moci pri ovplyvňovaní cien by sa však podľa centrálnej banky mala sústrediť na podporu trhového a podnikateľského prostredia a flexibility trhu práce vrátane prijímania opatrení štrukturálneho charakteru.
Svoje výhrady k návrhu cenovej koncepcie rezortu financií adresoval aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), ktorý zásadne nesúhlasí s tým, aby prijatie opatrení v prípade identifikácie nežiaduceho cenového vývoja alebo ak sa iným spôsobom poruší cenová disciplína, podliehalo vyjadreniu stanoviska ministerstva financií. "Nezávislosť úradu od iných štátnych orgánov v celom procese práce je nevyhnutným predpokladom zabezpečenia objektivity pri regulácii. Navrhovanou úpravou koncepcie cenovej politiky na rok 2010 by mohlo dôjsť k nedodržaniu podmienok stanovených európskou legislatívou o nezávislosti úradu od akéhokoľvek iného štátneho orgánu," konštatuje ÚRSO. Navrhuje preto upraviť organizačnú a procedurálnu schému výkonu štátnej cenovej politiky tak, aby kompetencie a rozhodovanie Ministerstva financií SR nezasahovali do pôsobnosti a nezávislého postavenia úradu.
Rezort financií chce presadiť, aby mohol k prípadným navrhovaným opatreniam v cenovej oblasti zaujať stanovisko s kladným alebo záporným odporúčaním. "K cenovej regulácii sa pristúpi výhradne so súhlasom ministerstva financií," uvádza rezort v návrhu koncepcie. Tento mechanizmus by sa však nemal vzťahovať na tie regulačné orgány, ktorých nezávislosť je podmienená európskou legislatívou. Ide napríklad aj o spomínaný Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, Poštový regulačný úrad, Telekomunikačný úrad SR či o Úrad pre reguláciu železničnej dopravy.
SITA
S predloženým materiálom má pritom centrálna banka "koncepčný problém". Jeho názov totiž podľa nej navodzuje dojem, že sa koncepcia cenovej politiky bude týkať len roku 2010, avšak navrhované aktivity a kroky majú dlhodobý charakter. "Navyše, podľa názoru NBS nie je potrebné a ani vhodné zvýrazňovať zásahy štátu do tvorby cien," uvádza centrálna banka. Podľa materiálu by pritom hlavnú iniciatívu vo výkone cenovej politiky štátu po ukončení činnosti Cenovej rady vlády malo prebrať ministerstvo financií, ktoré plánuje v priebehu budúceho roka upraviť mechanizmus výkonu cenovej politiky tak, aby vystupovalo ako aktívny koordinátor cenovej politiky štátu vo všetkých oblastiach. Úloha výkonnej moci pri ovplyvňovaní cien by sa však podľa centrálnej banky mala sústrediť na podporu trhového a podnikateľského prostredia a flexibility trhu práce vrátane prijímania opatrení štrukturálneho charakteru.
Svoje výhrady k návrhu cenovej koncepcie rezortu financií adresoval aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), ktorý zásadne nesúhlasí s tým, aby prijatie opatrení v prípade identifikácie nežiaduceho cenového vývoja alebo ak sa iným spôsobom poruší cenová disciplína, podliehalo vyjadreniu stanoviska ministerstva financií. "Nezávislosť úradu od iných štátnych orgánov v celom procese práce je nevyhnutným predpokladom zabezpečenia objektivity pri regulácii. Navrhovanou úpravou koncepcie cenovej politiky na rok 2010 by mohlo dôjsť k nedodržaniu podmienok stanovených európskou legislatívou o nezávislosti úradu od akéhokoľvek iného štátneho orgánu," konštatuje ÚRSO. Navrhuje preto upraviť organizačnú a procedurálnu schému výkonu štátnej cenovej politiky tak, aby kompetencie a rozhodovanie Ministerstva financií SR nezasahovali do pôsobnosti a nezávislého postavenia úradu.
Rezort financií chce presadiť, aby mohol k prípadným navrhovaným opatreniam v cenovej oblasti zaujať stanovisko s kladným alebo záporným odporúčaním. "K cenovej regulácii sa pristúpi výhradne so súhlasom ministerstva financií," uvádza rezort v návrhu koncepcie. Tento mechanizmus by sa však nemal vzťahovať na tie regulačné orgány, ktorých nezávislosť je podmienená európskou legislatívou. Ide napríklad aj o spomínaný Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, Poštový regulačný úrad, Telekomunikačný úrad SR či o Úrad pre reguláciu železničnej dopravy.
SITA