|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 20.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Dagmara
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. septembra 2007
Návrh uznesenia nepočíta s dokončením D1 do roku 2010
Vláda už nepočíta s úplným dokončením diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010, ako to doposiaľ presadzoval najmä premiér Robert Fico a tiež minister dopravy Ľubomír Vážny. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 3. septembra (WEBNOVINY) - Vláda už nepočíta s úplným dokončením diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010, ako to doposiaľ presadzoval najmä premiér Robert Fico a tiež minister dopravy Ľubomír Vážny. Podľa návrhu uznesenia k postupu výstavby vybranej nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) by mali byť totiž viaceré nepostavené úseky na severnej diaľnici medzi Žilinou a Prešovom ukončené až v roku 2012. Vyplýva to z materiálu ministerstva dopravy, ktorým by sa mala vláda zaoberať na svojom zasadnutí v stredu.
Navrhované uznesenie k materiálu ministerstva dopravy predpokladá, že chýbajúce úseky na D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, ako aj Jánovce - Jablonov, Fričovce - Svinia by mali byť dokončené v roku 2012. V roku 2010 majú byť podľa návrhu vládneho uznesenia hotové len úseky Hubová - Ivachnová, Dubná Skala - Turany a v polovičnom profile tunely medzi Turanmi a Ivachnovou, a tiež úseky R1 Nitra Selenec - Tekovské Nemce. Začatie verejného obstarávania má byť však ešte podmienené súhlasom ministerstva financií, ktoré by malo zaujať stanovisko k vplyvu týchto projektov na výšku štátneho dlhu a na rozpočtovú politiku
Podľa tohto dokumentu poradca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), firma Mott MacDonald, už dodal štúdiu realizovateľnosti vybraných úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 formou projektov PPP. Štúdia pritom v zásade preukázala ich realizovateľnosť týmto spôsobom financovania. Poradca odhadol investičné výdavky na realizáciu navrhovaných štyroch balíkov výstavby úsekov D1 a R1 v celkovej dĺžke vyše 151 kilometrov na 105,7 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty. Ministerstvo dopravy by malo vyhlásiť verejné obstarávanie na výstavbu a prevádzkovanie úsekov D1 a R1 v druhej polovici septembra tohto roka.
"Uvedené odhady zohľadňujú len priame náklady a riziká súvisiace s výstavbou, financovaním, údržbou a prevádzkou uvažovaných balíkov z hľadiska zvažovaného programu PPP. Nezahŕňajú ostatné priame či nepriame prínosy súvisiace s uvedením predmetných úsekov do prevádzky," uvádza sa v štúdii poradcu NDS. Podľa poradcu treba zohľadniť aj nefinančné a nepriame finančné faktory, ako napríklad nezahrnutie navrhovaného projektu PPP do štátneho dlhu. Vnútornú ekonomickú mieru návratnosti pre úseky diaľnice D1 poradca predpokladá na úrovni 9,7 % a čistý dodatočný prínos pre ekonomiku 51,4 mld. Sk. V prípade úsekov R1 miera návratnosti by mala byť 7 % a ekonomický prínos 3,5 mld. Sk. "Tieto výsledky naznačujú, že ide o ekonomicky realizovateľný projekt," uviedol poradca.
SITA