|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. augusta 2009
Návrat do školy, späť k základom
Prieskum spotrebiteľského správania vyvolal nádej obchodníkov, obavy z vývoja ekonomiky však pretrvávajú
Zdieľať
44 % respondentov uviedlo, že chce v tomto roku minúť na školské potreby menej peňazí, pričom v roku 2008 to bolo až 71 %. 43 % respondentov uviedlo, že znížia svoje výdavky o viac než 100 USD, čo rovnako predstavuje pokles oproti minulému roku, keď to uviedol takmer každý druhý opýtaný (48 %).
„Výsledky prieskumu môžu pre obchodníkov znamenať iskierku nádeje, aj keď naznačujú, že ponúkaná hodnota bude naďalej najdôležitejším faktorom nákupného správania spotrebiteľov,“ konštatuje Stacy Janiak, viceprezidentka a vedúca skupiny pre americký maloobchodný sektor Deloitte LLP. „Aj keď sa obchodníci nemusia obávať zatvárania peňaženiek, ako tomu bolo koncom roka 2008, zdá sa, že spotrebitelia majú v úmysle aj naďalej kontrolovať svoje výdavky, takže ich ochota nakupovať zostáva obmedzená. Ak chcú obchodníci v tohtoročnej sezóne nákupov školských potrieb uspieť, mali by sa zamerať na čo najlepšie nákupné stimuly a ponúkať väčší zážitok z nakupovania v obchode,“ dodáva S. Janiak.
Zmena obáv
Obavy z celkového vývoja ekonomiky (55 %) predstavujú najdôležitejší faktor zníženia spotrebiteľských výdavkov, nasleduje cena benzínu (50 %), výdavky na stravu (50 %) a energie (46 %). Uvedené tri percentuálne údaje, ktoré súvisia s mierou inflácie, zaznamenali oproti roku 2008 výrazný pokles, keďže spotrebitelia považovali minuloročný cenový vývoj týchto komodít za hlavnú príčinu zníženia spotrebiteľských výdavkov.
Spotrebitelia v tomto roku uviedli aj ďalšie dôvody znižovania výdavkov. 22 % respondentov uviedlo ako hlavný dôvod stratu zamestnania niektorého člena domácnosti a 17 % vyjadrilo obavy zo straty zamestnania. Takmer tretina respondentov (32 %) uviedla, že šetrí viac, čo je o 10 percentuálnych bodov viac než v minulom roku. Tretina respondentov (33 %) spláca dlhy.
Podiel opýtaných, ktorí sa domnievajú, že ekonomika je slabá, resp. že sa momentálne nachádza v recesii tvorí 85 %, čo je o 10 % menej než v minulom roku. Štrnásť percent opýtaných si myslí, že ekonomika sa v súčasnosti začína zotavovať.
Opatrnosť v spotrebe
Až 90 % respondentov plánuje nakupovať školské potreby v lacnejších diskontných predajniach, čo naznačuje, že spotrebitelia si naďalej starostlivo strážia svoje výdavky. 40 % opýtaných uviedlo, že využije predajne „všetko za dolár“, 29 % obchody s kancelárskymi potrebami a 28 % bude nakupovať v obchodoch so zľavneným tovarom rôzneho druhu.
70 % respondentov uviedlo, že ekonomické prostredie pravdepodobne ovplyvní ich nákupné správanie. Okrem toho boli zaznamenané nasledovné zmeny:
· 74 % nakúpi viac tovaru vo výpredaji,
· 65 % nakúpi iba to, čo rodina potrebuje,
· 64 % nakúpi viac lacnejších školských potrieb,
· 55 % využije viac kupónov na zľavy,
· 45 % bude nakupovať v iných (lacnejších) obchodoch než obvykle.
Takmer tretina opýtaných (32 %) okrem toho uviedla, že pri nákupoch bude preferovať privátne značky a viac než jedna štvrtina opýtaných (28 %) si chce pred uskutočnením nákupu porovnať ceny produktov na internete.
Na otázku, či spotrebitelia plánujú znížiť svoje výdavky na určité druhy tovaru, 81 % odpovedalo, že chcú obmedziť svoje výdavky na oblečenie a takmer polovica (49 %) predpokladá, že minie menej finančných prostriedkov na obuv. Takmer tretina (32 %) počíta s nižšími výdavkami na kancelárske potreby a približne rovnaké percento opýtaných (30 %) má v úmysle minúť menej na ruksaky a školské tašky.
„V súčasných náročných podmienkach by mali kľúčové marketingové stratégie zahŕňať kupóny na zľavy, výpredaje a vernostné programy,“ konštatuje S. Janiak. „Keďže viac než tri štvrtiny spotrebiteľov predpokladá, že zrealizuje väčšinu nákupov v priebehu augusta, obchodníci by sa mali už teraz sústreďovať na reklamné kampane, ktoré budú motivovať zákazníkov, aby minuli väčšiu časť svojho rozpočtu určeného na školské potreby na jednom mieste. Môžu tak urobiť prostredníctvom kampaní, ktoré majú strategický aj kreatívny rozmer, napríklad zasielaním správ na mobilné telefóny alebo prostredníctvom kupónov. Môžu tak zasiahnuť konkrétny spotrebiteľský segment a zvýšiť angažovanosť a vernosť svojich zákazníkov.“
Ekologické povedomie
Prieskum poukazuje aj na neutíchajúci záujem spotrebiteľov o ekologické produkty. Viac než 41 % respondentov uviedlo, že v tejto sezóne nákupu školských potrieb plánujú vyhľadávať ekologické produkty. 31 % opýtaných uviedlo, že chcú vyhľadávať ekologické obchody. Výsledky v tejto oblasti sa od roku 2008 príliš nezmenili. „Keďže pre obchodníkov je dôležité porozumieť tomu, čo si spotrebitelia cenia, obchodníci by sa mali zamyslieť nad tým, ako využiť príležitosti vyplývajúce z pretrvávajúceho záujmu spotrebiteľov. Platí to nielen pre ekologicky šetrné produkty, ale aj pre postupy, ktoré definujú firemnú kultúru spoločností, napríklad dizajn predajne, použité materiály alebo efektívnosť využívania energií,“ uzatvára S. Janiak.
Ďalšie informácie o skupine Deloitte pre maloobchodný sektor nájdete na stránke www.deloitte.com/us/retail.
O prieskume
Prieskum uskutočnila nezávislá výskumná spoločnosť na podnet spoločnosti Deloitte prostredníctvom internetu v období od 6. do 9. júla 2009. Prieskum sa realizoval na vzorke 1044 spotrebiteľov a pripúšťa chybovú odchýlku v rozpätí plus/mínus tri percentuálne body.
Prieskum uskutočnila nezávislá výskumná spoločnosť na podnet spoločnosti Deloitte prostredníctvom internetu v období od 6. do 9. júla 2009. Prieskum sa realizoval na vzorke 1044 spotrebiteľov a pripúšťa chybovú odchýlku v rozpätí plus/mínus tri percentuálne body.