|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. septembra 2013
Nástup do školy má byť v rodine sviatkom, tvrdí psychológ
V pondelok 2. septembra zasadne do školských lavíc 54-tisíc prváčikov. Pre deti ale aj pre ich rodičov znamená prvý deň v škole veľkú životnú zmenu. Preto by sa na ňu mali pripraviť. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 1. septembra (WEBNOVINY) – V pondelok 2. septembra zasadne do školských lavíc 54-tisíc prváčikov. Pre deti ale aj pre ich rodičov znamená prvý deň v škole veľkú životnú zmenu. Preto by sa na ňu mali pripraviť.
„Prvý deň v škole by mal byť sviatkom celej rodiny, na ktorý by malo dieťa dobre spomínať možno až do konca svojho života,“ hovorí detský psychológ Štefan Matula.
Pre dieťa má veľký význam, ak sa na tejto pre prváčika veľmi významnej udalosti zúčastnia spoločne obaja rodičia a priamo s ním v škole všetko naživo absolvujú, tvrdí psychológ.
Minimálne v prvom školskom roku je podľa Matulu potrebné podať deťom pri učení pomocnú ruku. "Je málo detí, ktoré zvládnu prvý rok bez pomoci, pretože tempo výučby je naozaj vysoké," upozorňuje psychológ a pripája pre rodičov prváčikov aj niekoľko rád.
Pár rád od psychológa
Rodičia by mali pomáhať deťom s úlohami tak, že im ich priblížia na príkladoch z bežného života. "Hľadajte vybrané písmená v nápisoch na budovách, dajte dieťaťu zakrúžkovať všetky ´áčka´ v novinovom článku, kúpte mu zaujímavú knižku, v ktorej budete spoločne čítať," radí psychológ.
Rodičia by mali dieťa v učení povzbudzovať, aby sa pri prvých problémoch nevzdalo.
„Nijaké strašenie typu: veď počkaj, skončia sa ti dobré časy, v škole ti už ukážu, by rodičia vyslovovať nemali,“ upozorňuje Matula. Naopak, dieťa podľa neho treba orientovať na to, čo všetko dobré mu škola prinesie.
„Naučíš sa čítať, budeš si môcť prečítať rozprávku. Naučíš sa písať, budeš môcť napísať list. Naučíš sa veľa o zvieratkách a ďalších veciach. Prídeš do obchodu a budeš si vedieť zrátať, koľko máš za nákup zaplatiť. No a samozrejme budeš mať kamarátov, z ktorých mnohých už poznáš zo škôlky,“ takto by mali podľa psychológa rodičia povzbudzovať svoje deti.
Náročný je pre žiaka najmä prvý polrok, potom by si už dieťa na školské tempo malo pomaly zvyknúť. Namiesto kriku a nútenia do úloh by sa rodičia mali snažiť dieťaťu snažiť učenie čo najviac spríjemniť.
„Ak si nájdete pravidelnú polhodinku na učenie každý deň v tom istom čase, podarí sa vám v dieťati vybudovať návyk, čo je pre ďalšie učenie veľmi dôležité. Na učenie vyberte miesto, kde nevládne ruch a dieťa nerozptyľujú ostatní členovia rodiny, televízor alebo iné vzruchy, ktoré by mohli dieťa rozptýliť," hovorí Matula.
Stres zo školy
Pre prváka je mimoriadne dôležité, či vie komunikovať s učiteľom aj so spolužiakmi. Pre deti je dôležitá schopnosť sústrediť sa pred nástupom do prvej triedy aspoň 10 minút v jednom kuse na nejakú vec.
„Sústredenie na určitú úlohu môžu rodičia s dieťaťom trénovať ešte pred školou, napríklad na jednoduchých cvičeniach typu nájdi na dvoch obrázkoch rozdiely alebo pri hádankách, ale aj pri obyčajnom kreslení,“ hovorí Matula.
V niektorých prípadoch sa môže stať, že sa škola stane pre dieťa traumou. Ak dieťa školu nezvláda, je to podľa psychológa obvykle pre sociálne kontakty.
Trauma sa môže prejaviť tým, že prváčik denne plače aj niekoľko hodín a má zo stresu už aj zdravotné ťažkosti – napríklad ho trápi bolesť brucha či hlavy.
Existuje aj možnosť, že by sa takýto školák vrátil späť do škôlky. Podľa psychológa je však otázkou, či by návrat späť nebol pre dieťa traumou ešte silnejšou. „To už by mal však posúdiť odborník psychológ. Väčšinou však návrat naspäť do škôlky veľmi neodporúčajú. Hoci v prvom štvrťroku sa ešte vrátiť dá, pre dieťa je však lepšie, ak si prvý ročník ešte raz zopakuje, aby malo dobré základy aj učiva, aj kontaktov s okolím,“ uzatvoril Matula.
„Prvý deň v škole by mal byť sviatkom celej rodiny, na ktorý by malo dieťa dobre spomínať možno až do konca svojho života,“ hovorí detský psychológ Štefan Matula.
Pre dieťa má veľký význam, ak sa na tejto pre prváčika veľmi významnej udalosti zúčastnia spoločne obaja rodičia a priamo s ním v škole všetko naživo absolvujú, tvrdí psychológ.
Minimálne v prvom školskom roku je podľa Matulu potrebné podať deťom pri učení pomocnú ruku. "Je málo detí, ktoré zvládnu prvý rok bez pomoci, pretože tempo výučby je naozaj vysoké," upozorňuje psychológ a pripája pre rodičov prváčikov aj niekoľko rád.
Pár rád od psychológa
Rodičia by mali pomáhať deťom s úlohami tak, že im ich priblížia na príkladoch z bežného života. "Hľadajte vybrané písmená v nápisoch na budovách, dajte dieťaťu zakrúžkovať všetky ´áčka´ v novinovom článku, kúpte mu zaujímavú knižku, v ktorej budete spoločne čítať," radí psychológ.
Rodičia by mali dieťa v učení povzbudzovať, aby sa pri prvých problémoch nevzdalo.
„Nijaké strašenie typu: veď počkaj, skončia sa ti dobré časy, v škole ti už ukážu, by rodičia vyslovovať nemali,“ upozorňuje Matula. Naopak, dieťa podľa neho treba orientovať na to, čo všetko dobré mu škola prinesie.
„Naučíš sa čítať, budeš si môcť prečítať rozprávku. Naučíš sa písať, budeš môcť napísať list. Naučíš sa veľa o zvieratkách a ďalších veciach. Prídeš do obchodu a budeš si vedieť zrátať, koľko máš za nákup zaplatiť. No a samozrejme budeš mať kamarátov, z ktorých mnohých už poznáš zo škôlky,“ takto by mali podľa psychológa rodičia povzbudzovať svoje deti.
Náročný je pre žiaka najmä prvý polrok, potom by si už dieťa na školské tempo malo pomaly zvyknúť. Namiesto kriku a nútenia do úloh by sa rodičia mali snažiť dieťaťu snažiť učenie čo najviac spríjemniť.
„Ak si nájdete pravidelnú polhodinku na učenie každý deň v tom istom čase, podarí sa vám v dieťati vybudovať návyk, čo je pre ďalšie učenie veľmi dôležité. Na učenie vyberte miesto, kde nevládne ruch a dieťa nerozptyľujú ostatní členovia rodiny, televízor alebo iné vzruchy, ktoré by mohli dieťa rozptýliť," hovorí Matula.
Stres zo školy
Pre prváka je mimoriadne dôležité, či vie komunikovať s učiteľom aj so spolužiakmi. Pre deti je dôležitá schopnosť sústrediť sa pred nástupom do prvej triedy aspoň 10 minút v jednom kuse na nejakú vec.
„Sústredenie na určitú úlohu môžu rodičia s dieťaťom trénovať ešte pred školou, napríklad na jednoduchých cvičeniach typu nájdi na dvoch obrázkoch rozdiely alebo pri hádankách, ale aj pri obyčajnom kreslení,“ hovorí Matula.
V niektorých prípadoch sa môže stať, že sa škola stane pre dieťa traumou. Ak dieťa školu nezvláda, je to podľa psychológa obvykle pre sociálne kontakty.
Trauma sa môže prejaviť tým, že prváčik denne plače aj niekoľko hodín a má zo stresu už aj zdravotné ťažkosti – napríklad ho trápi bolesť brucha či hlavy.
Existuje aj možnosť, že by sa takýto školák vrátil späť do škôlky. Podľa psychológa je však otázkou, či by návrat späť nebol pre dieťa traumou ešte silnejšou. „To už by mal však posúdiť odborník psychológ. Väčšinou však návrat naspäť do škôlky veľmi neodporúčajú. Hoci v prvom štvrťroku sa ešte vrátiť dá, pre dieťa je však lepšie, ak si prvý ročník ešte raz zopakuje, aby malo dobré základy aj učiva, aj kontaktov s okolím,“ uzatvoril Matula.