Národné osvetové centrum pozýva na výstavy v Dome umenia v rámci Mesiaca fotografie
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Spoločnosť FOTOFO, Stredoeurópsky dom fotografie, Národné osvetové centrum, Fujifilm Slovakia – generálny partner festival ...
Andrej Bán, Kosovo 1999 – 2008 BRATISLAVA 3. novembra (WN/PR) - Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Spoločnosť FOTOFO, Stredoeurópsky dom fotografie, Národné osvetové centrum, Fujifilm Slovakia – generálny partner festival Stredoeurópska nadácia, Slovanft,a.s. – hlavní partneri festivalu, Slovenské elektrárne, člen skupiny Enel – hlavný partner výstav z Talianska, Volkswagen Slovakia, a.s. – hlavný partner výstavy Thomasa Hoepkera a Agentúra SITA Vás srdečne pozývajú na výstavy v rámci 18. ročníka Európskeho Mesiaca fotografie – Paríž, Viedeň, Berlín, Rím, Moskva, Luxemburg v termíne 30.október – 30. November 2008. Mediálni partneri: DIGIREVUE, SME, Týždeň, DIGIfoto Tlačová konferencia: 4. novembra 2008, 10.00 hod. Stredoeurópsky dom fotografie Prepoštská 4, Bratislava Viac informácii: www.sedf.sk VÝSTAVY V DOME UMENIA Národné osvetové centrum, Nám. SNP 12, 812 34 Bratislava, www.nocka.sk Mario Giacomelli (1925 – 2000) - Taliansko Retrospektíva výstavy svetoznámeho talianskeho fotografa zo zbierky Enrica Vigano Kurátorka výstavy: Enrica Vigano 5. 11. – 30. 11. 2008 Vernisáž: 4. 11. 2008, 18.00 hod. Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava Návštevné hodiny: denne 11,00 hod. – 19,00 hod. Mario Giacomelli sa venoval rôznym témam, ale dve z nich sú najzásadnejšie a stále sa opakujú Prvá “Presa di coscienza sulla natura” (Vedomie prírody) je inšpirované krajinou. Tá ho priviedla na vidiek, do kontaktu s prírodou, ktorej bol vždy tak verný. Druhú tému, ktorú rozvíjal niekoľko rokov, reprezentuje cyklus “Verra la morte e avra I tuoi oschi” (Príde smrť a bude mať tvoje oči) o starých ľuďoch, ktorí žili v senigallijskom domove. Fotografoval farmy v okolí Senigallie v Taliansku, kde vytváral surrealistickú perspektívu strání a rozvíjal expozičnú techniku. V roku 1960 ho katolícka cirkec poverila zdokumetovaním života mladých kňazov v seminároch, ktorých často fotografoval počas ich voľných chvíľ. Jeho umenie prekročilo oceán už v roku 1963 keď jeho dielo – ako svetoznámeho umelca – objednal riaditeľ Múzea moderného umenia v New Yorku. Za železnou oponou – východná Európa pred rokom 1989 Kolektívna výstava v kurátorskej koncepcii Wima Melisa 5. 11. – 30. 11. 2008 Vernisáž: 4. 11. 2008, 19.00 hod. Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava Návštevné hodiny: denne: 11,00 hod. – 19,00 hod. Kolektívna výstava fotografov z krajín “za železnou oponou” v kurátorskej koncepcii Wima Melisa – jedného zo zakladateľov medzinárodného fotofestivalu Nooderlicht. Pre umeleckú tvorbu v autoritatívnych režimoch, bez ohľadu na to, či vznikla v pravoslávnom Srbsku alebo katolíckom Poľsku, či v industriálnom Československu alebo rurálnom Rumunsku, platil princíp Ezopovho jazyka – teda autori hovorili aj o inom, než bolo vidieť zrejmé na prvý pohľad. Skrytý jazyk symbolov bol tým, čo autori používali, aby tlmočili svoj názor tak, aby prešiel cenzúrou, ale pritom mohli povedať, to, čo považovali za podstatné. Pedro Meyer – Mexiko/USA Digitálne manipulovaná fotografia mexicko-amerického autora Kurátori výstavy: Vicki Goldberg, Jonathan Green 5. 11. – 30. 11. 2008 Vernisáž: 4. 11. 2008, 15.00 hod. Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava Návštevné hodiny: denne: 11,00 hod. – 19,00 hod. Fotografická séria Kacírstva je retrospektívou pozostávajúcou z desaťročí novátorskej práce jedného z najinvenčnejších fotografov sveta.Bratislavská výstava Pedra Meyera zo série Kacírstava predstaví dva cykly “Pravda a fikcia” a “Bádanie obrazu”. Je uznávaný vďaka svojim silným a provokatívnym fotografiám, ale aj za priekopnícku prácu na poli digitálnej fotografie. Jeho fotografie neustále testujú hranice pravdy, fikcie a reality. S postupom digitálnej fotografie na začiatku 90-tych rokov prešiel Meyer premenou od dokumentárneho fotografa vytvárajúce “priame fotografie” na digitálneho dokumentaristu. Medzi Meyerove osobné inovácie na poli digitálnej fotografie patrí vytvorenie prvého CD-ROM s kombináciou zvuku a obrazu, historicky prvá digitálna tlač a v roku 1994 založenie zonezero.com – najnavštevovanejšej stránky venovanej digitálnej fotografii na webe. Manolis Baboussis - Grécko Zamyslená fotografia Kurátorka výstavy: Nina Kassianou 5. 11. – 30.11. 2008 Vernisáž: 4. 11. 2008, 17.00 hod. Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava Návštevné hodiny: denne: 11,00 hod. – 19,00 hod. Na svojej samostatnej výstave v Bratislave sa Baboussis rozhodol ukázať výber z rôznych sérií siahajúcich od raného obdobia, keď bol ešte študentom architektúry v Taliansku pred viac ako tridsiatimi rokmi až po dnešok, keď je jednak uznávaným gréckym fotografom a profesorom fotografie. 57-ročný umelec zväčša cestuje po rôznych krajinách sveta a hľadá subjekty pre svoje fotografie, pričom si včas a podrobne naplánuje čo chce fotografovať a prečo. Pre umelca je najdôležitejšia dôkladná konceptuálna príprava konečného obrazu a jeho verejnej prezentácie v podobe diptychov či triptychov. Nevystavuje jednu fotografiu, ktorú považuje za už vytvorenú realitu, ale „riadenú“ prezentáciu, ktorá funguje ako výzva pre interpretáciu, prekonajúc časovú sekvenciu a rozvíjajúc dialóg obsiahnutý v dielach Manolis Baboussis sa narodil v r. 1950 v Aténach. Vyštudoval architektúru vo Florencii (1975). V rokoch 1977-1098 pracoval ako architekt a fotograf. Teraz pôsobí ako mimoriadny professor na Škole výtvarných umení v Aténach. Jeho práce sa nachádzajú v zbierkach Národného múzea súčasného umenia (EMST) Atény, Macedónskeho múzea súčasného umenia (MMCA) Tesaloniky, v Múzeu fotografie, Tesaloniky, v zbierke L. Beltsiosa, centrum súčasného umenia, Kalabaka. Valery Shchekoldin - Rusko Tragédia v Beslane v roku 2004 Kurátori výstavy: Jevgenij Berezner, Irina Čmyreva, Natália Tarasovová 5. 11. – 30. 11. 2008 Vernisáž: 4. 11. 2008, 15.30 hod. Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava Návštevné hodiny: denne: 11,00 hod. – 19,00 hod. Výstava fotografa Valerija Ščekoldina je vytvorená z materiálu, ktorý nafotil v Beslane počas prvého septembrového týždňa v roku 2004. Prvý výber z nafoteného materiálu sa uskutočnil v zime roku 2006. Odvtedy boli fotografie zverejnené len trikrát: na webovej stránke photographer.ru, na výstave v galérii Espectro v Krasnodare a ako portfólio v časopise pre dokumentárnu fotografiu OjodePez (#11, 2007). Výstavu tvorí 30 fotografií. Fotograf často používal optiku so silným zoomom, ktorú predtým takmer nevyužíval. Dôvodom nebol len prirodzený takt, príznačný pre každého fotografa pracujúceho v extrémnych podmienkach a naozaj cítiaceho hranice toho, čo je dovolené, za čo by už nemal ísť. Nielen preto, že optika so zoomom mu dovolila „stlačiť“ priestor tragédie a sústrediť sa na bolesť a zármutok zmätených ľudských Ščekoldin je nezávislý fotoreportér, fotodokumentarista, ktorý sa venuje fotografovaniu ruských miest, na území bývalého Sovietskeho zväzu, v Čečensku a iných horúcich lokalitách. Jeho hrdinami sú starí ľudia, mládež, deti z detských domovov, mladiství z nápravných centier, väzni a obyvatelia starých obydlí, vidiečania a robotníci, predstavitelia tvorivej inteligencie. Bol ocenený mnohými cenami ako napríklad: “najlepší fotograf roku v Rusku” – “Paris Match” (1997); nominácia na 1 miesto “Každodenný život, foto-séria” – “Interphoto-97” (1998) a iné. Andrej Bán - Slovensko Kosovo 1999 – 2008 5. 11. – 30. 11. 2008 Vernisáž: 4. 11. 2008, 16.00 hod. Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava Návštevné hodiny: denne: 11,00 hod. – 19,00 hod. Andrej Bán zachytáva Kosovo intenzívne od vojny v roku 1999. Stojí jednoznačne na strane jeho obetí, obyčajných ľudí zo všetkých komunít; Albáncov, Srbov, Rómov, Madžupov, Aškaliov, Egypťanov, Bosniakov, Turkov a iných. V Kosove, ktoré je zo Slovenska vzdialené iba tisíc kilometrov, bol asi štyridsaťkrát. Stalo sa jeho druhým domovom. Ako fotograf sleduje tento príbeh v dlhodobom oblúku od vojny na jar 1999 k jednostranne vyhlásenej nezávislosti na jar 2008. Nie je vojnovým fotografom. Zaujíma sa o humanistický étos; zaznamenáva dopady ťažkej životnej situácie na obyčajných ľudí, ich schopnosť vyrovnať sa s ňou. Ich zvyky, rituály, tradície, každodenný život. Narodil sa v r. 1964 v Bratislave, kde aj absolvoval štúdium žurnalistiky (1986) a ekonómie (1987). Po skončení štúdií pracoval ako reportér pro slovenské a české časopisy (Mladé rozlety, Plus 7 dní, Mladý svět, Reflex), od roku 2003 voľný fotograf (Instinkt, Domino fórum, Formát), od roku 2005 reportér časopisu Týždeň. Vytvára reportáže zo zahraničných ciest, často v krízových oblastiach sveta (Kosovo, Pakistan, Irán, Blízky Východ, Srí Lanka, Kaukaz a pod.), píše scenáre dokumentárnych filmov. Spolupracuje s mnohými domácimi a zahraničnými médiami. Je spoluzakladateľom knižnice EKO – FOTO, predsedom humanitárnej organizácie Človek v ohrození a členom združenia Slovenská dokumentárna fotografia. Svoje fotografie samostatne publikoval v knihách Pútnici, 1995 a Iné Slovensko, 1999, mal viac než tridsať samostatných výstav. Žije v Bratislave.