|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. novembra 2009
Namiesto kvality tlačí Mikolaj učiteľov ku kvantite, tvrdí KDH
Nové pravidlá pre odmeňovanie učiteľov, ktoré platia od 1. novembra, sú absolútne nepripravené, tvrdia kresťanskí demokrati. "Tieto pravidlá budú odmeňovať kvantitu (kredity) namiesto kvality," ...
Zdieľať
BRATISLAVA 1. novembra (WEBNOVINY) - Nové pravidlá pre odmeňovanie učiteľov, ktoré platia od 1. novembra, sú absolútne nepripravené, tvrdia kresťanskí demokrati. "Tieto pravidlá budú odmeňovať kvantitu (kredity) namiesto kvality," myslí si podpredsedníčka KDH Jana Žitňanská. Podľa nej vznikne reálna hrozba vážnych organizačných problémov na základných a stredných školách, ktoré môžu poškodiť kvalitu vyučovania. Dôraz sa bude klásť na formálne splnenie podmienok pre získanie vyššieho platu, nie na naozaj kvalitné ďalšie vzdelávanie
Zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch učiteľov finančne motivuje ďalej sa vzdelávať a zvyšovať svoju kvalifikáciu. Podľa KDH systém nie je motivačný pre nových mladých učiteľov. Na prvú atestáciu, ktorá im prinesie zvýšenie platu o šesť percent, budú musieť odučiť päť rokov a získať 30 kreditov za napísanie učebníc alebo absolvovanie kurzov. Žitňanská považuje za problematické, že systém motivuje učiteľov absolvovať akýkoľvek kurz, bez ohľadu na jeho zameranie. Záruka kvality kurzov však neexistuje.
KDH upozorňuje, že hneď ako sa začnú prvé kurzy, bude dopyt po nich prirodzene vysoký, takže zrejme nebude ľahké udržať prevádzku škôl v bežnom režime. "Vyučovanie sa prinajmenšom na niekoľko mesiacov môže zmeniť na nekončiacu sa sériu suplovaní či „péeniek“ učiteľov, čo nielen skomplikuje vyučovanie, ale tiež si vyžiada dodatočné náklady," hovorí Žitňanská. Možnosť napísať učebnicu, a tým si zvýšiť počet kreditov, je v súčasnom uzavretom systéme pre učiteľov len veľmi ťažko uskutočniteľná. Štát totiž školám prepláca len vybrané učebnice pre jednotlivé ročníky, čím reguluje trh a znemožňuje učiteľom voľne doň vstupovať.
Zvyšovanie platov učiteľov má podľa KDH ešte jeden háčik, ktorý by malo ministerstvo školstva vziať do úvahy. Keďže zriaďovateľom základných a stredných škôl je samospráva, ktorej chýbajú peniaze, na príplatky pre učiteľov už teraz nie sú peniaze. "V snahe šetriť kde sa dá samospráva naopak siaha na osobné ohodnotenie učiteľov," tvrdí Žitňanská.
SITA
Zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch učiteľov finančne motivuje ďalej sa vzdelávať a zvyšovať svoju kvalifikáciu. Podľa KDH systém nie je motivačný pre nových mladých učiteľov. Na prvú atestáciu, ktorá im prinesie zvýšenie platu o šesť percent, budú musieť odučiť päť rokov a získať 30 kreditov za napísanie učebníc alebo absolvovanie kurzov. Žitňanská považuje za problematické, že systém motivuje učiteľov absolvovať akýkoľvek kurz, bez ohľadu na jeho zameranie. Záruka kvality kurzov však neexistuje.
KDH upozorňuje, že hneď ako sa začnú prvé kurzy, bude dopyt po nich prirodzene vysoký, takže zrejme nebude ľahké udržať prevádzku škôl v bežnom režime. "Vyučovanie sa prinajmenšom na niekoľko mesiacov môže zmeniť na nekončiacu sa sériu suplovaní či „péeniek“ učiteľov, čo nielen skomplikuje vyučovanie, ale tiež si vyžiada dodatočné náklady," hovorí Žitňanská. Možnosť napísať učebnicu, a tým si zvýšiť počet kreditov, je v súčasnom uzavretom systéme pre učiteľov len veľmi ťažko uskutočniteľná. Štát totiž školám prepláca len vybrané učebnice pre jednotlivé ročníky, čím reguluje trh a znemožňuje učiteľom voľne doň vstupovať.
Zvyšovanie platov učiteľov má podľa KDH ešte jeden háčik, ktorý by malo ministerstvo školstva vziať do úvahy. Keďže zriaďovateľom základných a stredných škôl je samospráva, ktorej chýbajú peniaze, na príplatky pre učiteľov už teraz nie sú peniaze. "V snahe šetriť kde sa dá samospráva naopak siaha na osobné ohodnotenie učiteľov," tvrdí Žitňanská.
SITA