|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 16.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Agnesa
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
26. júla 2011
Nález Ústavného súdu SR o vyvlastňovacom zákone je účinný
Nález Ústavného súdu SR, ktorý 26. januára tohto roka konštatoval, že niektoré časti takzvaného vyvlastňovacieho zákona o príprave výstavby diaľnic a rýchlostných ciest z roku 2007 sú v rozpore ...
Zdieľať
BRATISLAVA 26. júla (WEBNOVINY) - Nález Ústavného súdu SR, ktorý 26. januára tohto roka konštatoval, že niektoré časti takzvaného vyvlastňovacieho zákona o príprave výstavby diaľnic a rýchlostných ciest z roku 2007 sú v rozpore s ústavou a medzinárodnými dohovormi, bol v utorok publikovaný v Zbierke zákonov SR a nadobudol účinnosť. Zákon schválený parlamentom počas vlády Roberta Fica umožňoval vznik situácie, keď vlastníci nemohli svoj majetok de facto užívať. Zároveň vytváral neprimeraný tlak na všetkých vlastníkov a porušoval aj právo na pokojné užívanie vlastníctva.
Parlament je povinný protiústavné časti zákona upraviť a dať do súladu s ústavou. Ak by tak nespravil, ustanovenia stratia platnosť do šiestich mesiacov od vyhlásenia rozhodnutia ústavného súdu.
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) potrebuje dostatočný časový priestor na posúdenie nálezu ústavného súdu. Za predčasnú považuje nateraz aj otázku prípadného odškodnenia vlastníkov nehnuteľností. Marcel Jánošík z NDS pre agentúru SITA uviedol, že počet dotknutých vlastníkov, ktorých pozemok mal byť vyvlastnený, sa nezmenil, ide o 7 202 ľudí. Realizovaných vyvlastnení bolo okolo 6 800. Vyplatená suma za vyvlastnenie je doteraz 6 mil. eur. S 28 000 známymi vlastníkmi sa uzavrela dohoda, vyplatená suma bola podľa neho 95,48 mil. eur.
Neznámych vlastníkov, tvoriacich asi 83 % z realizovaných vyvlastnení, zastrešuje Slovenský pozemkový fond. Veľa vlastníkov nebolo ochotných podpísať zmluvy z dôvodu malej náhrady za podiel alebo malú výmeru, 25 % z nich má náhradu do 10 eur.
Pokiaľ ide o odškodnenie vlastníkov pozemkov, u ktorých nebol proces vysporiadania pozemku ukončený a kvôli výstavbe diaľnice či rýchlostnej cesty im vznikla škoda, podľa NDS budú musieť na základe znaleckého posudku preukázať a oceniť uvedenú škodu. Tá im potom môže byť v zmysle právnych predpisov uhradená. "Zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a katastrálny zákon upravuje výšku náhrady v prospech vlastníkov," pripomenul Jánošík. Náhrada za výkup pozemku alebo stavby je 1,2-násobok náhrady v peniazoch za ich výkup alebo vyvlastnenie, čiže ku kúpnej cene zistenej v znaleckom posudku sa pripočíta v kúpnej zmluve ešte 20 %.
Stavebné povolenia na diaľnice a rýchlocesty boli podľa diaľničiarov vydané v súlade so spomínaným zákonom z roku 2007. "Doručenky boli použité ako podklad k žiadosti o stavebné povolenie len v prípadoch, ak sa z rôznych dôvodov nepodarilo uzavrieť zmluvu s vlastníkom. V týchto prípadoch bolo stavebné povolenie vydané aj na nevysporiadané pozemky. Postupne boli každému vlastníkovi nehnuteľností zasielané návrhy zmlúv v zmysle geometrických plánov vyhotovených v rámci dokumentácie pre územné rozhodnutie a následne dokumentácie pre stavebné povolenie," poznamenal Jánošík.
Ku dňu vstupu na pozemok, teda ku dňu začatia výstavby boli všetky pozemky, až na niekoľko prípadov, na ktorých bolo vyvlastňovacie konanie, zbavené práv tretích osôb. Aj to sa len týkalo druhého balíka PPP na výstavbu úsekov R1 Nitra západ - Selenec - Beladice - Tekovské Nemce. "Iná je situácia na D1, kde výstavba ešte nezačala, prebieha vyvlastňovanie ešte okolo 50 vlastníkov, ktorí by však ku začatiu výstavby mali byť vysporiadaní," uviedol ďalej Jánošík.
Ak sa vlastník dohodol, dostal za pozemok podľa zákona 1,2-násobok náhrady. "Ak sa nedohodol, pozemok mu bol vyvlastnený, prišiel o 1,2-násobok, ale peňažnú náhradu dostal v obidvoch prípadoch podľa znaleckého posudku, ktorý ocenil pozemky v súlade s platným územným rozhodnutím ako stavebný pozemok, určený na zastavanie," priblížil Jánošík. Znalec pri oceňovaní pozemkov podľa neho vychádza z platného cenového predpisu, zohľadňuje všetky parametre a koeficienty na stanovenie všeobecnej hodnoty nehnuteľnosti.
Parlament je povinný protiústavné časti zákona upraviť a dať do súladu s ústavou. Ak by tak nespravil, ustanovenia stratia platnosť do šiestich mesiacov od vyhlásenia rozhodnutia ústavného súdu.
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) potrebuje dostatočný časový priestor na posúdenie nálezu ústavného súdu. Za predčasnú považuje nateraz aj otázku prípadného odškodnenia vlastníkov nehnuteľností. Marcel Jánošík z NDS pre agentúru SITA uviedol, že počet dotknutých vlastníkov, ktorých pozemok mal byť vyvlastnený, sa nezmenil, ide o 7 202 ľudí. Realizovaných vyvlastnení bolo okolo 6 800. Vyplatená suma za vyvlastnenie je doteraz 6 mil. eur. S 28 000 známymi vlastníkmi sa uzavrela dohoda, vyplatená suma bola podľa neho 95,48 mil. eur.
Neznámych vlastníkov, tvoriacich asi 83 % z realizovaných vyvlastnení, zastrešuje Slovenský pozemkový fond. Veľa vlastníkov nebolo ochotných podpísať zmluvy z dôvodu malej náhrady za podiel alebo malú výmeru, 25 % z nich má náhradu do 10 eur.
Pokiaľ ide o odškodnenie vlastníkov pozemkov, u ktorých nebol proces vysporiadania pozemku ukončený a kvôli výstavbe diaľnice či rýchlostnej cesty im vznikla škoda, podľa NDS budú musieť na základe znaleckého posudku preukázať a oceniť uvedenú škodu. Tá im potom môže byť v zmysle právnych predpisov uhradená. "Zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a katastrálny zákon upravuje výšku náhrady v prospech vlastníkov," pripomenul Jánošík. Náhrada za výkup pozemku alebo stavby je 1,2-násobok náhrady v peniazoch za ich výkup alebo vyvlastnenie, čiže ku kúpnej cene zistenej v znaleckom posudku sa pripočíta v kúpnej zmluve ešte 20 %.
Stavebné povolenia na diaľnice a rýchlocesty boli podľa diaľničiarov vydané v súlade so spomínaným zákonom z roku 2007. "Doručenky boli použité ako podklad k žiadosti o stavebné povolenie len v prípadoch, ak sa z rôznych dôvodov nepodarilo uzavrieť zmluvu s vlastníkom. V týchto prípadoch bolo stavebné povolenie vydané aj na nevysporiadané pozemky. Postupne boli každému vlastníkovi nehnuteľností zasielané návrhy zmlúv v zmysle geometrických plánov vyhotovených v rámci dokumentácie pre územné rozhodnutie a následne dokumentácie pre stavebné povolenie," poznamenal Jánošík.
Ku dňu vstupu na pozemok, teda ku dňu začatia výstavby boli všetky pozemky, až na niekoľko prípadov, na ktorých bolo vyvlastňovacie konanie, zbavené práv tretích osôb. Aj to sa len týkalo druhého balíka PPP na výstavbu úsekov R1 Nitra západ - Selenec - Beladice - Tekovské Nemce. "Iná je situácia na D1, kde výstavba ešte nezačala, prebieha vyvlastňovanie ešte okolo 50 vlastníkov, ktorí by však ku začatiu výstavby mali byť vysporiadaní," uviedol ďalej Jánošík.
Ak sa vlastník dohodol, dostal za pozemok podľa zákona 1,2-násobok náhrady. "Ak sa nedohodol, pozemok mu bol vyvlastnený, prišiel o 1,2-násobok, ale peňažnú náhradu dostal v obidvoch prípadoch podľa znaleckého posudku, ktorý ocenil pozemky v súlade s platným územným rozhodnutím ako stavebný pozemok, určený na zastavanie," priblížil Jánošík. Znalec pri oceňovaní pozemkov podľa neho vychádza z platného cenového predpisu, zohľadňuje všetky parametre a koeficienty na stanovenie všeobecnej hodnoty nehnuteľnosti.