Nakrúcanie Lawrenca z Arábie bolo pre Sharifa ako vojenčina
Svetový herec egyptského pôvodu Omar Sharif sa ako jediný syn vyhol vojenskej službe. "Vynahradil“ si ju však počas nakrúcania legendárneho filmu Lawrence z Arábie (1962). Dvadsať mesiacov ...
TRENČIANSKE TEPLICE 29. júna (WEBNOVINY) – Svetový herec egyptského pôvodu Omar Sharif sa ako jediný syn vyhol vojenskej službe. "Vynahradil“ si ju však počas nakrúcania legendárneho filmu Lawrence z Arábie (1962). Dvadsať mesiacov žil so štábom v púšti v stanoch a nikto nemohol prijímať ženské návštevy. "Bol som ženatý a mal som už syna, ktorého som nevidel dvadsať mesiacov. Bolo to ťažké,“ povedal počas rozhovoru v Trenčianskych Tepliciach, kde mu odovzdali cenu Hercova misia. Nakrúcalo sa v ťažkých podmienkach a producent im dokonca vyplatil vyššie honoráre, len aby sa vyhol problémom. Ako Sharif prezradil, nakrúcanie bolo pre neho ako vojenská služba. Na filme Lawrence z Arábie spolupracoval s režisérom Davidom Leanom, ktorý z neho spravil i ruského básnika doktora Živaga, a s vynikajúcim kameramanom Freddiem Youngom. Vďaka nemu sa do histórie filmu zapísala nezabudnuteľná scéna, a to príchod Omara Sharifa ako šejka Ali ibn el Khariša z púštnej fatamorgány. Ku kamere so špeciálnou šošovkou a efektom fatamorgány sa približoval zo vzdialenosti troch kilometrov. Scénu nakrútili na prvý raz. Omar Sharif sa však učil tri mesiace zastavovať ťavu na vopred určenom mieste. "Keď sme dokončili film Lawrence z Arábie, David Lean mi zavolal a povedal, že keď sa tento film objaví v kinách budem hviezda,“ prezradil Sharif. Pre jeho filmovú kariéru však bolo nebezpečné zostať v postavách Arabov. Keď nakrúcal v bývalej Juhoslávii film Džingischán (1965), David Lean ho angažoval do svojho nového filmu Doktor Živago (1965). "Neveril som, že by som mohol hrať doktora Živaga, pretože som Arab a Živago bol ruský básnik,“ vysvetlil. Slovanský výzor získal po troch mesiacoch skúšania mejkapu. "Keď som bol mladší, mal som zarastenejšie čelo. Voskom mi strhli vlasy, aby som mal vyššie čelo, zosvetlili mi pleť, fúzy prefarbili z čiernych na hnedé a trocha mi natiahli oči, aby som nevyzeral ako Arab,“ porozprával o procedúre, ktorou prešiel, než sa z neho stal slávny básnik Živago. Režisér od neho neočakával, že bude veľa hrať. Dôraz kládol na poetické vnímanie sveta. Ako ho upozornil, najťažšie vo filme je ukázať, že človek je básnik. "Keď hráš klaviristu, hráš na klavíri a všetci vedia, že si klavirista,“ hovoril mu s tým, že básnik nemôže len písať a recitovať. David Lean chcel nakrútiť Živaga očami Omara Sharifa. "Na všetko, na čo sa pozrieš, musíš vnímať poeticky,“ vysvetlil mu Lean. SITA