Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

29. septembra 2005

Náklady na Kiu sa ďalej nafukujú



Investícia Kia si pýta ďalšie miliardy



Zdieľať
 Viac ako 5,7 miliardy korún. To je suma, ktorú by sme mali doplatiť na pomoc a investičné projekty súvisiace s príchodom automobilky Kia do Žiliny. Pôvodná suma štátom vynaložených nákladov sa tak nafúkne o neuveriteľných 77 percent. Ministerstvo financií to nie je ochotné zaplatiť zo štátneho rozpočtu, a preto sa bude rokovať o úsporách. Aj záväzok skresať nové výdavky na tri miliardy však predstavuje obrovský nárast. Pomoc sa musí zmestiť do15 percent z celkového objemu investície - Európska únia totiž viac nepovolí.
Primátor Žiliny Ján Slota necíti ani najmenšiu zodpovednosť za tento stav. Tvrdí, že už pred trištvrte rokom navrhol vyplatiť vlastníkom rozdiel v cene pozemkov do 220 korún za štvorcový meter - za všetku pôdu, aj pod automobilku, aj pod infraštruktúru. Myslí si, že v tom čase by sa dalo presvedčiť ešte 90      percent vlastníkov a vládu by to vraj vyšlo lacnejšie ako dnes.
Na doplatky potrebuje štát navyše 380 miliónov korún a na výkup pozemkov pod infraštruktúru ďalších 425,7 milióna.

Automobilka Kia môže ešte Slovensko vyjsť poriadne draho. Po zrátaní všetkých dodatočných výdavkov na budované investície pri Žiline hrozí, že štát a teda všetci daňoví poplatníci sa budú musieť poskladať na sumu presahujúcu 5,7 miliardy korún. Oproti pôvodným záväzkom Slovenska je to nárast o viac ako 77 percent. Vyplýva to zo správy, ktorú na rokovanie vládneho kabinetu predložil zastupujúci minister hospodárstva Ivan Mikloš.
„Buď bol projekt zámerne podhodnotený, aby vláda investíciu schválila, alebo bol nekvalifikovaný odhad pri príprave projektu. Alebo kombinácia oboch dôvodov,“ povedal už pre niekoľkými týždňami Mikloš. Pôvodné odhady totiž počítali s nákladmi vo výške  7,3 mld Sk. K nim treba ešte pripočítať asi 690 miliónov korún, ktoré sú vynútené neplánovaným zvýšením kapacity závodu o 100-tisíc áut ročne a teda aj vyššou investíciou kórejskej strany. Ministerstvo financií sa však bude snažiť poskytnúť túto pomoc formou daňových úľav.
„Skôr to vyplynulo z vývoja vecí, nevidel by som v tom nejaký zámer,“ povedal na margo obrovského nárastu nákladov generálny manažér projektu Hyundai/Kia Stanislav Vinc. Zmeny sú podľa neho hlavne technického rázu, novopostavená infraštruktúra bude mať iné parametre, ako sa predpokladalo. Keby sa podľa neho venovalo príprave viac času, nemusela tu dnes automobilka byť. „Úsilie slovenských strán sa sústredilo na získanie investície, a nie na vytvorenie predpokladov na plnenie záväzkov,“ konštatuje aj materiál ministerstva financií. Exminister hospodárstva Pavol Rusko aj naďalej „považuje investíciu Kia Motors na Slovensku za správnu a výhodnú,“ konštatoval jeho poradca Maroš Havran.
Suma 5,7 miliardy je pre štát neakceptovateľná. Podľa Ivana Mikloša sa bude rokovať a hľadať spôsob, ako by sa mohla znížiť, a to na tri miliardy Sk. Rokovania by mali byť uzavreté do polovice októbra. Čo najviac pomoci by však malo byť presunutej na formy, ktoré nebudú finančne priamo zaťažovať štátny rozpočet. Väčšina dodatočných peňazí by sa mala vyčleniť ešte tento rok.

Čo sa predraží

l Doplatenie kúpnej ceny pozemkov - pod závod Kia a Hyundai 380 mil. Sk, pod infraštruktúru 425,7 mil. Sk.
l Kanalizácia - v prípade odpadovej kanalizácie je to nárast z 12 mil. Sk na 52,19 mil. Sk, pri dažďovej bude potrebné doplatiť ďalších 86 mil. Sk.
l Predchádzanie pohromám - ide o ochranu pred záplavami, pôvodne sa s ňou nepočítalo, teraz si vyžiada 63,5 mil. Sk.
l Cesty a železničná prípojka - v prípade ciest sa pôvodný návrh „sekol“ o 662 mil. Sk, pri železnici o 180 mil. Sk.
l Prevádzkové náklady - potreba dodatočných financií zabezpečených Žilina Investom sa odhaduje na 23,8 mil. Sk, pre Govinvest I a II je to ďalších 15 miliónov korún.
l Výstavba domov -  štvrť v Záhorskej Bystrici mali tvoriť rodinné domy pre top manažment automobilky. Štát by ich mal možnosť po čase odkúpiť od developera, rozpočet by to zaťažilo sumou asi 300 mil. Sk. Ivan Mikloš preferuje lacnejšie riešenie.
l Regionálny rozvoj - vynaložilo sa už 406,7 mil. Sk, celkovo sa má vyplatiť az 1,8 mld Sk. Podmienku na uvoľnenie peňazí je vypracovanie Projektu regionálneho rozvoja Žiliny, ktorý musí posúdiť vláda SR.

Stavať sa tak skoro nebude
Výstavba príjazdovej komunikácie do automobilky Kia sa asi tak skoro nezačne. Ako potvrdil prednosta žilinského stavebného úradu Igor Čeredejev, stavebné povolenie môže byť vydané až po doriešení veci so všetkými vlastníkmi. Potrebné je teda uzatvorenie aspoň zmluvy o budúcej zmluve. „Keď sa jeden zatne, tak to stavebné povolenie vydané nebude,“ konštatoval. Miroslav Abelovský, zastupujúci vlastníkov pozemkov pripustil, že „v akom štádiu budú vysporiadané pozemky budeme vedieť tak o dva mesiace.“ V súčasnosti rokujú s vládou o konečnom znení zmluvy. Cestu je však potrebné dostavať v priebehu relatívne krátkeho času, na lodiach sú už totiž naložené stroje potrebné na zariadenie automobilky.
Slavomír Šikuda


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Čo Belica odmietal, to Fehér podpísal
<< predchádzajúci článok
Pamela Anderson zmenila tvár internetu