01. septembra 2016
Ilustračné foto lode Foto: TASR/APNew York 1. septembra (TASR) - Námorné dopravné spoločnosti a univerzity intenzívne pracujú na programe, ktorý onedlho povedie k výraznému zvýšeniu efektívnosti plavidiel. Informuje o tom newyorský denník Wall Street Journal (WSJ). Kľúčom k úspechu sa stanú autonómne lode bez posádky alebo len s minimálnym počtom námorníkov. Okrem zníženia mzdových nákladov sa nákladne lode stanú výnosnejšie aj poklesom spotreby paliva. Lodné koncerny od zmien očakávajú aj lepšie využívanie svojich plavidiel. „
Prínos samostatne plávajúcich lodí sa prejaví ďalším zvýšením 630 plavidiel, ktoré máme k dispozícii,“ uviedol Palle Laursen, vedúci nákladnej divízie spoločnosti A. P. Moeller-Maersk.
WSJ dostal príležitosť, aby sa jeho novinári oboznámili s vývojom lodi bez posádky v britskej firme Rolls-Royce. Do svojho projektu zapája ďalšie priemyselné firmy a univerzitné tímy. V projekte sa využijú technológie, ktoré sa vyvinuli aj pre letecké spoločnosti.
Keď sa projekt stane skutočnosťou, bude to najzásadnejšia zmena v odvetví od zavedenia dieselelektrických motorov, ktoré nahradili paru.
Lode bez posádky budú v mnohom pripomínať drony. Budú využívať infračervené detektory, kamery s vysokým rozlíšením a laserové senzory na monitorovanie svojho okolia. Množstvo najdôležitejších údajov sa bude prenášať do riadiaceho centra na pevnine, ktoré bude zabezpečovať, aby lode išli daným smerom pri optimálnej rýchlosti a spotrebe paliva.
Konzorcium vedené firmou Rolls-Royce, ktoré sa zaoberá programom, dokončí hlavnú štúdiu ešte v tomto roku. Uvedie sa v nej realizovateľnosť zámeru a rozsah úspor zavedením novej technológie.
Oskar Levander, viceprezident pre inovácie v námornej divízii Rolls-Royce, povedal, že lode plávajúce vo veľkom rozsahu autonómne, či bez posádky, znížia svoje prevádzkové náklady až o 22 %.
K zníženiu nákladov prispeje aj nová generácia satelitov, ktoré budú prenášať údaje z lodí do riadiacich centier a naopak.
Prvé kroky vo vytýčenom smere sa už urobili. Kompa Stella, ktorá je v Baltickom mori v službách Finferries, je už vybavená viacerými druhmi senzorov, vrátane laserov a termálnych kamier. Skúma sa, či toto vybavenie bude vhodné pre autonómne plavby.
Odborníci odhadujú, že prvé nákladné lode, čiastočne alebo úplne kontrolované a riadené z pevniny, by mali vyplávať na oceány v roku 2030 a bez posádky v roku 2035.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR