|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
12. júna 2006
Najväčšou výzvou vysokého školstva v SR zvýšenie jeho kvality
Najvýraznejšou výzvou slovenského vysokého školstva do budúcnosti je jeho skvalitnenie. Vyhlásil to dnes minister školstva László Szigeti. Podľa neho dôležitú úlohu v tomto smere zohráva ...
Zdieľať
BRATISLAVA 12. júna (WN/SITA) - Najvýraznejšou výzvou slovenského vysokého školstva do budúcnosti je jeho skvalitnenie. Vyhlásil to dnes minister školstva László Szigeti. Podľa neho dôležitú úlohu v tomto smere zohráva Akreditačná komisia, ktorá vie prispieť k tomu, aby boli slovenské vysoké školy kvalitné. Podľa šéfa rezortu s kvalitnejším vysokoškolským štúdiom súvisí aj personálne posilnenie škôl, či zabezpečenie mobility študentov i samotných pedagogických pracovníkov. "Nie je však možné zvýšiť kvalitu bez posilnenia finančného zázemia," dodal Szigeti, ktorý je na jednej strane spokojný s tým, že sa podarilo zdvojnásobiť dotácie pre vysoké školy, ale na druhej, ako hovorí, to nie je dôvod zaspať na vavrínoch.
Šéf sekcie vysokých škôl Ministerstva školstva (MŠ) SR Peter Mederly vidí ako nástroj na zvyšovanie kvality ukončenie komplexnej akreditácie vysokých škôl, ktorá stále mešká. Problémom bolo stanovenie kritérií pre hodnotenie výskumu. Tie už sú na svete, akreditačná komisia dopracuje k nim detaily a podľa Mederlyho by sa mohli komplexné akreditácie spustiť v najbližších mesiacoch. Výsledkom tohto procesu bude rozdelenie vysokých škôl na výskumné univerzity, univerzity a odborné vysoké školy. Na Slovensku je totiž veľmi veľa univerzít, v čom patríme medzi svetové rarity. Celkový počet škôl - 20 verejných a 10 súkromných - podľa neho nie je teda až takým problémom.
K negatívam uviedol Szigeti aj neschválenie spoplatnenia vysokoškolského štúdia. Myslí si, že Slovensko potrebuje ešte niekoľko rokov, aby sa laická i odborná verejnosť zmierila s tým, že za vysokoškolské štúdium treba platiť. Rovnako ako negatívum hodnotí, že sa nepodarilo vyriešiť problém s poplatkami za externé štúdium, ktoré sa často rieši formou dobrovoľných darov. Hoci poplatky sú jednou z foriem viaczdrojového financovania škôl, minister upozornil, že nie sú jedinou. Okrem toho viaczdrojové financovanie funguje už dnes, a to vďaka Agentúre na podporu vedy a výskumu, štátnym programom výskumu a vývoja, ale aj vďaka rôznym eurofondom.
Ako pozitíva uplynulého roka vo vysokom školstve vidí minister transformovanie študijných odborov na nové študijné programy, dokončovanie Bolonského procesu, ale aj zvýšenie počtu vysokoškolákov. Od minulého roka ich je viac o takmer 11 percent. Na druhej strane však počet obsadených miest vysokoškolských učiteľov vzrástol o jedno percento. Szigeti si nemyslí, že s týmito číslami súvisí menšia kvalita vysokoškolského štúdia. Podľa neho je to aj otázka efektivity vyučovania. Mederly pripomenul, že sa znižuje počet hodín, na ktorých sú študenti v priamom kontakte s pedagógmi. Zvyšuje sa čas na ich vlastné projekty, čo považuje za správne.
Podľa výročnej správy o vysokom školstve za rok 2005 študuje v akademickom roku 2005/2006 vyše 188 tisíc študentov. Viac ako štvrtinu nárastu vysokoškolákov zabezpečili súkromné vysoké školy. O štúdium na niektorej z verejnej vysokých škôl sa uchádzalo 75 203 občanov SR, z ktorých bolo prijatých zhruba 57 tisíc, čo predstavuje necelých 76 percent uchádzačov. Na súkromných školách bola táto úspešnosť 89 percent - o štúdium sa uchádzalo 5 598 občanov a prijatých bolo 4 985. Správa sa zaoberá aj výsledkami hospodárenia škôl. V uplynulom roku skončilo s kladnými číslami 13 z 20 verejných vysokých škôl. V roku 2004 to bolo o jednu o školu viac.
FOTO:SITA