Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Tlačové správy

Najúspešnejší van



Podobne ako dva predchádzajúce, aj nový Sprinter je plný inovácií, a najmä presviedča piatimi novými bezpečnostnými systémami, že je opäť na čele súčasne vyrábaných vanov. Stal sa z nich prvým ...



Zdieľať
bez nazvu BRATISLAVA 29. októbra (WBN/PR) - Podobne ako dva predchádzajúce, aj nový Sprinter je plný inovácií, a najmä presviedča piatimi novými bezpečnostnými systémami, že je opäť na čele súčasne vyrábaných vanov. Stal sa z nich prvým s motorom spĺňajúcim ekologickú normu Euro 6, pričom dosahuje výnimočne nízku spotrebu paliva iba 6,3 l/100 km, ktorou sa stal najhospodárnejším vo svojej triede.


Podobne aj štandardne montované bezpečnostné technológie, asistenčné systémy vodičov, predstavujú svetové prvenstvo v segmente dodávkových automobilov. Sprintery majú odteraz štandardne asistenta na bočný vietor, asistenta prevencie kolízie, asistenta proti predbiehajúcemu vozidlu, ktoré nevidieť v bočných zrkadlách, asistenta diaľkových svetiel a asistenta udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. Všetko sú to mimoriadne dobrí pomocníci, ktorí pomôžu zabrániť mnohým dopravným nehodám. Technológiou BlueTEC a technológiou SCR so vstrekovaním močoviny AdBlue do sekcie výfuku (Euro 6) sa výrazne znížil obsah oxidov dusíka (Nox) až o 80 % na 0,4 g/kWh, množstvo uhľovodíkov (THC) sa znížilo o 70 % na 0,13 g/kWh a častíc (sadzí) vo výfukových plynoch je menej o 50 %. Emisie CO2 predstavujú iba 168 g/km, čo možno porovnať s motormi špičkových osobných automobilov. Motory Sprinterov sú štvor- alebo šesťvalcové vznetové s výkonmi v rozsahu 70 kW (95 k) až 140 kW (190 k). Navyše je tu alternatíva k dieselovým motorom aj benzínový prepĺňaný štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva so zdvihovým objemom valcov 1,8 l, ktorého výkon je 115 kW (156 k). Ale existuje už aj jeho plynový variant s identickým výkonom. Vývojári pripravili pre Sprinter aj novú šesťstupňovú manuálnu ECO prevodovku alebo sedemstupňovú automatickú 7G-TRONIC Plus s meničom krútiaceho momentu. Ide o jedinú prevodovku takéhoto typu, ktorá sa montuje do vanov. Navyše je ešte doplnená rýchlo pôsobiacim systémom štart/stop, tiež prvým v tomto segmente vozidiel. Dostal ešte údržbový ASSYST počítač, ktorý pomáha predĺžiť interval veľkej údržby vozidla až na 60 000 km.



Exteriérové zmeny
Nový Sprinter dostal zvláštny výraz. Základná pôvodná línia mu zostala, ale maska chladiča je mierne kolmejšia a typicky mercedesovská mriežka má pôvabné zošikmenie, podobné ako má van Citan. Reflektory majú ostrejšie kontúry a ich kryt sa delí na viacero segmentov. Nová kapota je trochu vyššia, čím sa zlepšila ochrana chodcov. Vzadu sú charakteristické dvojkomorové koncové svetlá.

Sedadlá dostali nové pohodlné obťahy, volant sa veľmi dobre drží, ruky sa na ňom nekĺžu a veniec je príjemne hrubý. Rádio novej generácie s Bluetooth rozhraním dopĺňa obrazovka navigačného systému Becker MAP PILOT.
Že Sprinter nebude poruchový automobil, o to sa zaslúžili milióny kilometrov, ktoré najazdili prototypy. Vo vytrvalostných testoch najazdili osem miliónov kilometrov. Navyše, výrobca ponúkol niekoľko vozidiel spoľahlivým zákazníkom, ktorí tiež vyskúšali vlastnosti nových Sprinterov v praktickej prevádzke.

Motory BlueTEC
Ide o štvorvalcové motory OM 651 so zdvihovým objemom 2,15 l s priemerom valcov 83 mm a zdvihom piestov 99 mm so štyrmi ventilmi na valec s rozvodom 2xOHC. Vstrekovanie paliva common rail s maximálnym tlakom v magnetických sedemotvorových vstrekovačoch dosahuje 1 800 barov s prepĺňaním valcov dvojstupňovým turbodúchadlom.

Šesťvalcové motory V6OM 642 majú zdvihový objem 3,0 l (83 x 92 mm) s kľukovou komoru odliatou z ľahkých zliatin s vyvažovacím hriadeľom, majú extrémne hladký chod aj zásluhou piezoelektrického vstrekovania paliva common rail s osemotvorovými vstrekovačmi.

Výroba Sprinterov
Ročne sa v Düsseldorfe v továrni Daimler AG vyrobí okolo 150 000 vanov, teda zhruba 700 vanov za deň počas trojzmennej prevádzky. V minulom roku Daimler investoval do modernizácie továrne 36 miliónov eur. Vozidlá majú rozdielne dĺžky, výšky, usporiadanie dverí, hmotnostné kategórie, pravostranné alebo ľavostranné riadenie a v tom všetkom ešte asi 1 000 ďalších možností základných kombinácií.

Pri výrobe sa venuje veľká pozornosť antikoróznej úprave všetkých karosárskych dielcov. V prvom rade ide o kataforéznu ochranu a samotný nastriekavací proces pozostáva zo zinkového fosfátovania a piatich ďalších vrstiev so zrnitosťou 80 tisícin mm. Celkom sa na povrchovú úpravu Sprinterov použije 17,4 kg rozličných materiálov a takto chránená plocha predstavuje 95 m2.

Pri skompletovávaní vanov je dovedna 197 krokov a na každý van sa použije okolo 14 000 súčiastok. Materiály a rôzne komponenty sa dovážajú od 600 subdodávateľov, ktoré dopravuje denne 280 truckov a ich celková hmotnosť je 2 850 ton.



Sprinter – najúspešnejší van
Sprinter sa zrodil v roku 1995 ako moderný, výkonný a bezpečný van, ktorý sa stal najlepším vo svojej triede počas 20 rokov výroby. V roku 2000 dostal výrazné zmeny tvaru, v roku 2002 ho štandardne začali vybavovať systémom ESP. V roku 2006 prišiel úplne nový Sprinter a v roku 2009 dostal nové štvorvalcové motory a ECO Gear šesťstupňové prevodovky. Vlani dostal adaptívny tempomat a novú automatickú prevodovku. Tak sa stal Sprinter najmodernejším a najbezpečnejším vanom svojho sektoru na svete.

Získajte ho už dnes
S vozidlom získate benefity: 6 rokov alebo 300 000 km servis v cene vozidla; predĺženú záruku na 3 roky bez obmedzenia km; záruku mobility MobiloVan; 24-hodinovú asistenčnú službu. Máte možnosť predĺženia záruky až na 5 rokov bez obmedzenia km.

Teraz môžete svoj Sprinter získať so zvýhodneným financovaním už s 10 percentnou akontáciou. Viac informácii získate na www.novysprinter.sk.

Text: Stano Cvengroš

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Vysoké odpisy stlačili U.S. Steel v 3. kvartáli do straty
<< predchádzajúci článok
Zomrel srbský exminister informácií a šéf štátnej televízie A. Tijanič