|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 16.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Agnesa
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
30. mája 2010
Najhorší zdravotnícky program má HZDS
Najprínosnejší volebný program pre zdravotníctvo má SDKÚ-DS nasledovaná s výraznejším odstupom KDH a SaS. Na chvoste ...
Zdieľať
Predseda Ľudovej strany-HZDS Vladimír Mečiar
Foto: SITA/Michal BurzaBRATISLAVA 30. mája (WEBNOVINY) - Najprínosnejší volebný program pre zdravotníctvo má SDKÚ-DS nasledovaná s výraznejším odstupom KDH a SaS. Na chvoste skončila ĽS-HZDS. Vyplynulo to z hodnotenia programov ôsmich politických strán, ktoré majú najväčšiu šancu dostať sa po júnových voľbách do parlamentu. Celkovo 115 opatrení nachádzajúcich sa v ich volebných programoch hodnotilo v prieskume Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) 23 odborníkov. Tí brali do úvahy napríklad kvalitu a prínos opatrení, ich dôležitosť, konkrétnosť, ale aj realizovateľnosť.
Spoločným znakom aktuálnych volebných programov v porovnaní s voľbami v roku 2006 je, s výnimkou strany SaS, ktorá podľa expertov napísala najkonkrétnejší a zároveň najkontroverznejší program, nárast vágnosti a opatrnosti pri formulácii predvolebných sľubov. Na druhej strane sa však podľa nich dajú v programoch nájsť aj viaceré pozitívne opatrenia. "Je ale škoda, že oproti minulosti možno, snáď s výnimkou strany SaS, badať ústup od presvedčivej podpory súťaže a vstupu súkromného kapitálu do zdravotníctva," konštatuje INEKO. Ani jedna strana totiž napríklad nekladie dôraz na súťaž medzi poskytovateľmi, či na privatizáciu zdravotníckych zariadení.
Odborníci ocenili v rámci programov najvyššou známkou návrhy strán SaS a SDKÚ-DS na zadefinovanie tzv. základného balíka zdravotnej starostlivosti hradenej z verejného poistenia. Podľa nich by totiž Slovensko po jeho realizácii, a po prípadnom zúžení rozsahu zdravotnej starostlivosti hradenej z verejných zdrojov a vzniku individuálneho zdravotného poistenia, urobilo zásadný krok k docieleniu finančnej stability a udržateľnosti zdravotníckeho systému na Slovensku. "Obmedzila by sa tiež falošná solidarita, keď peniaze, ktoré míňame aj na ľahké ochorenia alebo menej užitočné lieky, chýbajú potom na skutočne vážne choroby a život zachraňujúce lieky," tvrdí
Druhou oblasťou opatrení, kde sa experti zhodli na relatívne vysokom prínose pre zdravotníctvo, je platba za diagnózy pri financovaní nemocníc a spravodlivejšie ohodnotenie zdravotníckych výkonov. To si vo svojich programoch uvádza hneď päť strán, a to ĽS-HZDS, KDH, Most-Híd, SNS, SDKÚ-DS. Relatívny konsenzus politických strán (KDH, SDKÚ-DS, Smer-SD) a odbornej verejnosti panuje aj pri zavádzaní štandardov v diagnostike a liečbe ochorení.
Medzi najškodlivejšie opatrenia aktuálnych volebných programov zaradili odborníci najmä zámery ĽS-HZDS a Smeru-SD, ktoré majú zabezpečovať silný vplyv štátu na zdravotníctvo, respektíve výsadné postavenie štátnym poskytovateľom. Nepáčia sa im ani návrhy ĽS-HZDS na obmedzenie možnosti využívania poplatkov za prednostné ošetrenie u lekárov a zrušenie doplatkov za lieky u detí do 6 rokov a pre dospelých nad 70 rokov, ale ani Smerom presadzovaná dostavba nemocnice Rázsochy v Bratislave.
SITA
Spoločným znakom aktuálnych volebných programov v porovnaní s voľbami v roku 2006 je, s výnimkou strany SaS, ktorá podľa expertov napísala najkonkrétnejší a zároveň najkontroverznejší program, nárast vágnosti a opatrnosti pri formulácii predvolebných sľubov. Na druhej strane sa však podľa nich dajú v programoch nájsť aj viaceré pozitívne opatrenia. "Je ale škoda, že oproti minulosti možno, snáď s výnimkou strany SaS, badať ústup od presvedčivej podpory súťaže a vstupu súkromného kapitálu do zdravotníctva," konštatuje INEKO. Ani jedna strana totiž napríklad nekladie dôraz na súťaž medzi poskytovateľmi, či na privatizáciu zdravotníckych zariadení.
Odborníci ocenili v rámci programov najvyššou známkou návrhy strán SaS a SDKÚ-DS na zadefinovanie tzv. základného balíka zdravotnej starostlivosti hradenej z verejného poistenia. Podľa nich by totiž Slovensko po jeho realizácii, a po prípadnom zúžení rozsahu zdravotnej starostlivosti hradenej z verejných zdrojov a vzniku individuálneho zdravotného poistenia, urobilo zásadný krok k docieleniu finančnej stability a udržateľnosti zdravotníckeho systému na Slovensku. "Obmedzila by sa tiež falošná solidarita, keď peniaze, ktoré míňame aj na ľahké ochorenia alebo menej užitočné lieky, chýbajú potom na skutočne vážne choroby a život zachraňujúce lieky," tvrdí
Druhou oblasťou opatrení, kde sa experti zhodli na relatívne vysokom prínose pre zdravotníctvo, je platba za diagnózy pri financovaní nemocníc a spravodlivejšie ohodnotenie zdravotníckych výkonov. To si vo svojich programoch uvádza hneď päť strán, a to ĽS-HZDS, KDH, Most-Híd, SNS, SDKÚ-DS. Relatívny konsenzus politických strán (KDH, SDKÚ-DS, Smer-SD) a odbornej verejnosti panuje aj pri zavádzaní štandardov v diagnostike a liečbe ochorení.
Medzi najškodlivejšie opatrenia aktuálnych volebných programov zaradili odborníci najmä zámery ĽS-HZDS a Smeru-SD, ktoré majú zabezpečovať silný vplyv štátu na zdravotníctvo, respektíve výsadné postavenie štátnym poskytovateľom. Nepáčia sa im ani návrhy ĽS-HZDS na obmedzenie možnosti využívania poplatkov za prednostné ošetrenie u lekárov a zrušenie doplatkov za lieky u detí do 6 rokov a pre dospelých nad 70 rokov, ale ani Smerom presadzovaná dostavba nemocnice Rázsochy v Bratislave.
SITA