|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. októbra 2011
Najdrahšiu rýchlostnú cestu R1 Nitra-Tekovské Nemce otvorili
Po 46-kilometrovom úseku rýchlostnej cesty R1 od Nitry po Tekovské Nemce môžu od piatku jazdiť autá. Cestu dopoludnia slávnostne otvorili politici, pre motoristickú verejnosť ju sprístupnia o 14:00. ...
Zdieľať
NITRA 28. októbra (WEBNOVINY) - Po 46-kilometrovom úseku rýchlostnej cesty R1 od Nitry po Tekovské Nemce môžu od piatku jazdiť autá. Cestu dopoludnia slávnostne otvorili politici, pre motoristickú verejnosť ju sprístupnia o 14:00. Výstavba R1 trvala 26 mesiacov a stála 800 miliónov eur. Podľa odhadov by malo novou cestou denne prejsť 20 tis. vozidiel v jednom smere. Minister dopravy Ján Figeľ zdôraznil, že neslávne známa "cesta smrti“ medzi Nitrou a Zlatými Moravcami by mala tento prívlastok po otvorení R1 stratiť. Výrazné odľahčenie podľa neho pocíti aj mesto Nitra, cez ktoré dnes denne prechádza okolo 30 000 vozidiel.
R1 Nitra - Tekovské Nemce
Najdrahšia rýchlostná cesta
R1 je najdlhšia, najrýchlejšie vybudovaná, ale aj najdrahšia cesta, aká bola kedy na Slovensku naraz postavená, zdôraznil Figeľ. "Terajšia aj budúce vlády by mali pokračovať vo výrazných verejných investíciách (…), ale udržateľným a pre spoločnosť a štát výhodným spôsobom,“ skonštatoval šéf rezortu dopravy. Bývalý premiér a predseda strany Smer-SD Robert Fico, ktorý na otvorení tiež vystúpil s príhovorom, prízvukoval, že PPP projekty sú jediným možným spôsobom, ako stavať cesty na Slovensku. "Stavebné práce boli v priemernej až podpriemernej cene. Prosím, neporovnávajte PPP projekty s výstavbou za hotové peniaze alebo za pôžičku, pretože tu je do tejto ceny zarátaná aj údržba cesty na 30 rokov,“ povedal novinárom po otvorení Fico.
Dokončená pred mesiacom
Koncesionár stavby Granvia mal cestu podľa zmluvy odovzdať do predčasného užívania 28. septembra, nedodal však ministerstvu dopravy potrebnú dokumentáciu. Mesiac zdržania ju bude stáť približne osem miliónov eur, ktoré zaplatí štátu. PPP projekt rýchlostnej cesty R1 s celkovou dĺžkou 51,6 kilometra je rozdelený na štyri úseky: Nitra - Selenec, Selenec – Beladice, Beladice - Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat. Prvé tri úseky odovzdali do užívania v piatok, severný obchvat Banskej Bystrice s dĺžkou 5,7 kilometra má byť hotový v júli 2012. Po odovzdaní všetkých troch úsekov R1 budú môcť motoristi plynule jazdiť z Bratislavy do Banskej Bystrice po diaľnici.
Za dostupnosť takmer štyri miliardy eur
Rýchlostná cesta R1 s názvom PR1BINA spojila 14 obcí Nitrianskeho kraja. Nachádza sa na nej šesť mimoúrovňových križovatiek a 84 mostných objektov v celkovej dĺžke 6 843 metrov. Na výstavbu mostov sa spotrebovalo 300 tis. metrov kubických betónu. "V čase najväčšieho stavebného boomu tu bolo 3 000 pracovníkov a asi 850 stavebných strojov a zariadení. Vysadili sme 275 000 nových kríkov a stromov,“ informoval generálny riaditeľ stavebnej skupiny Eurovia Martin Borovka. Na stavbe sa podieľalo zhruba 150 miestnych dodávateľov. Odhlučnenie cesty zabezpečí viac ako 32,6 kilometrov protihlukových stien. V rámci PPP projektu má koncesionár povinnosť zabezpečiť financovanie, projektovanie, výstavbu a nasledujúcu 30-ročnú prevádzku a údržbu štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1. Štát má zaplatiť koncesionárovi za dostupnosť R1 počas platnosti 30-ročnej koncesie do roku 2041 spolu 3,92 mld. eur
Cesta pod dohľadom
O údržbu a prevádzku cesty sa bude starať spoločnosť Granvia Operation. Uplatní know-how skupiny Vinci, ktorá vo Francúzsku spravuje 2 500 km diaľnic a rýchlostných ciest. O údržbu cesty sa bude starať 40 ľudí. "Je tu najmodernejší kamerový systém sledovania dopravy, operátori v stredisku majú k dispozícii 12 obrazoviek a 36 kamier, takže majú celú stavbu pod dohľadom. Zároveň im počítanie intenzity dopravy umožňuje vidieť, či sa blíži nejaká zápcha,“ uviedol Borovka.
Podľa slov ministra Figeľa by na budúci rok mali ísť do výstavby nové úseky ciest R2 a R3. "Pôjde o úseky na ceste od Trenčína smerom na Lučenec, hlavne úsek pri Bánovciach nad Bebravou, pri Žiari nad Hronom, dva úseky pri Zvolene smerom na Lučenec a dva úseky na Orave smerom na Poľsko,“ povedal minister. Ďalší PPP projekt ministerstvo dopravy pripravuje na obchvat Bratislavy, čo je diaľnica D4.
R1 Nitra - Tekovské Nemce
Najdrahšia rýchlostná cesta
R1 je najdlhšia, najrýchlejšie vybudovaná, ale aj najdrahšia cesta, aká bola kedy na Slovensku naraz postavená, zdôraznil Figeľ. "Terajšia aj budúce vlády by mali pokračovať vo výrazných verejných investíciách (…), ale udržateľným a pre spoločnosť a štát výhodným spôsobom,“ skonštatoval šéf rezortu dopravy. Bývalý premiér a predseda strany Smer-SD Robert Fico, ktorý na otvorení tiež vystúpil s príhovorom, prízvukoval, že PPP projekty sú jediným možným spôsobom, ako stavať cesty na Slovensku. "Stavebné práce boli v priemernej až podpriemernej cene. Prosím, neporovnávajte PPP projekty s výstavbou za hotové peniaze alebo za pôžičku, pretože tu je do tejto ceny zarátaná aj údržba cesty na 30 rokov,“ povedal novinárom po otvorení Fico.
Dokončená pred mesiacom
Koncesionár stavby Granvia mal cestu podľa zmluvy odovzdať do predčasného užívania 28. septembra, nedodal však ministerstvu dopravy potrebnú dokumentáciu. Mesiac zdržania ju bude stáť približne osem miliónov eur, ktoré zaplatí štátu. PPP projekt rýchlostnej cesty R1 s celkovou dĺžkou 51,6 kilometra je rozdelený na štyri úseky: Nitra - Selenec, Selenec – Beladice, Beladice - Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat. Prvé tri úseky odovzdali do užívania v piatok, severný obchvat Banskej Bystrice s dĺžkou 5,7 kilometra má byť hotový v júli 2012. Po odovzdaní všetkých troch úsekov R1 budú môcť motoristi plynule jazdiť z Bratislavy do Banskej Bystrice po diaľnici.
Za dostupnosť takmer štyri miliardy eur
Rýchlostná cesta R1 s názvom PR1BINA spojila 14 obcí Nitrianskeho kraja. Nachádza sa na nej šesť mimoúrovňových križovatiek a 84 mostných objektov v celkovej dĺžke 6 843 metrov. Na výstavbu mostov sa spotrebovalo 300 tis. metrov kubických betónu. "V čase najväčšieho stavebného boomu tu bolo 3 000 pracovníkov a asi 850 stavebných strojov a zariadení. Vysadili sme 275 000 nových kríkov a stromov,“ informoval generálny riaditeľ stavebnej skupiny Eurovia Martin Borovka. Na stavbe sa podieľalo zhruba 150 miestnych dodávateľov. Odhlučnenie cesty zabezpečí viac ako 32,6 kilometrov protihlukových stien. V rámci PPP projektu má koncesionár povinnosť zabezpečiť financovanie, projektovanie, výstavbu a nasledujúcu 30-ročnú prevádzku a údržbu štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1. Štát má zaplatiť koncesionárovi za dostupnosť R1 počas platnosti 30-ročnej koncesie do roku 2041 spolu 3,92 mld. eur
Cesta pod dohľadom
O údržbu a prevádzku cesty sa bude starať spoločnosť Granvia Operation. Uplatní know-how skupiny Vinci, ktorá vo Francúzsku spravuje 2 500 km diaľnic a rýchlostných ciest. O údržbu cesty sa bude starať 40 ľudí. "Je tu najmodernejší kamerový systém sledovania dopravy, operátori v stredisku majú k dispozícii 12 obrazoviek a 36 kamier, takže majú celú stavbu pod dohľadom. Zároveň im počítanie intenzity dopravy umožňuje vidieť, či sa blíži nejaká zápcha,“ uviedol Borovka.
Podľa slov ministra Figeľa by na budúci rok mali ísť do výstavby nové úseky ciest R2 a R3. "Pôjde o úseky na ceste od Trenčína smerom na Lučenec, hlavne úsek pri Bánovciach nad Bebravou, pri Žiari nad Hronom, dva úseky pri Zvolene smerom na Lučenec a dva úseky na Orave smerom na Poľsko,“ povedal minister. Ďalší PPP projekt ministerstvo dopravy pripravuje na obchvat Bratislavy, čo je diaľnica D4.