|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. novembra 2015
Nadácia Zastavme korupciu sa pre bratislavský obchvat obracia na NKÚ a
Ilustračné foto. Foto: TASR/Dušan Hein
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR/Dušan Hein
Nadácii sa nepozdáva, že napriek viacerým závažným zisteniam inštitútu INEKO, ktorý projekt pred časom analyzoval, pokračuje vláda v jeho prípravách bez zmien a bez diskusie s verejnosťou. Sibyla upozorňuje, že ide o najväčší PPP projekt svojho druhu v Európe, pri ktorom len výška stavebných nákladov predstavuje 1,2 miliardy eur a spolu s nákladmi na financovanie a prevádzku v ďalších rokoch by mohol stáť slovenských daňovníkov 4 miliardy eur.
"Kolegovia z inštitútu INEKO pritom preukázali, že púšťať sa do takéhoto megaprojektu formou verejno-súkromného partnerstva vôbec nemusí byť dobrý nápad. Stavať bratislavský obchvat ako PPP projekt znamená možno až miliardu eur navyše z peňaženiek slovenských daňovníkov. Je to obrovská suma peňazí a je množstvo oblastí, kde by sa dali využiť na zlepšenie života občanov Slovenska. Preto si nemôžeme dovoliť len tak mávnuť rukou nad zámerom vlády zadlžiť nás na tridsať rokov viac, ako je nutné," tvrdí Sibyla.
Nadácia v podnetoch uvádza zistenia, ku ktorým dospel inštitút INEKO. Okrem spochybnenia finančnej výhodnosti PPP projektu v porovnaní s tradičným obstarávaním poukazuje aj na súťaž na poradcu pre projekt s jediným uchádzačom či na absenciu porovnania obchvatu s inými alternatívami, ako odľahčiť dopravu v Bratislave a v spádovom okolí. Podľa nadácie existujú vážne pochybnosti, či sa benefity obchvatu približujú jeho nákladom. Preto sa obrátila na NKÚ a EIB, ktorá plánuje investovať do projektu 500 miliónov eur. K obom podnetom pridal podpis aj riaditeľ INEKO Peter Goliaš.
Ministerstvo kritiku odmieta
Táto aktivita je iba snahou spropagovať štúdiu, ktorá má množstvo faktických chýb a nesprávnych výpočtov, uviedlo v reakcii ministerstvo dopravy. Poukazuje na to, že jeden z autorov štúdie inštitútu INEKO je zároveň aj spolupracovníkom Nadácie Zastavme korupciu.
"Túto snahu vnímame ako politizáciu tejto odbornej témy, čo nie je šťastné. Túto skutočnosť jasne dokazuje fakt, že títo takzvaní odborníci hovoria o predražení projektu ešte skôr, ako je známa reálna vysúťažená cena," upozornil hovorca rezortu Martin Kóňa.
Ministerstvo sa podľa neho v žiadnom prípade nebráni verejnej kontrole tohto projektu. "Preto sme spravili niekoľko nadštandardných komunikačných krokov a tak isto plánujeme postupovať aj v budúcnosti. Pôjde napríklad o odborný seminár k prezentácii výsledkov súťaže vrátane detailného vysvetlenia prepočtov výhodnosti celého projektu," dodal Kóňa.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR