|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. mája 2010
Na zákroky čaká v SR vyše 13 tis. pacientov
Na Slovensku čaká v súčasnosti na medicínske zákroky viac ako 13 tis. pacientov. Vyplýva to z údajov, ktoré agentúre SITA poskytli poisťovne. Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa má ...
Zdieľať
Foto: SITA/APBRATISLAVA 9. mája (WEBNOVINY) - Na Slovensku čaká v súčasnosti na medicínske zákroky viac ako 13 tis. pacientov. Vyplýva to z údajov, ktoré agentúre SITA poskytli poisťovne. Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa má na čakacích listinách 6 145 poistencov. Súkromná poisťovňa Dôvera eviduje v čakacom zozname približne 7 tis. hospitalizácii, ktoré boli schválené, ale pacienti zatiaľ nie sú odliečení. V prípade súkromnej Union zdravotnej poisťovne sa tento stav týka 50 poistencov.
Poisťovne pritom zhodne tvrdia, že ich klienti nečakajú napriek kríze na zákroky dlhšie ako v minulosti. "Priemerná čakacia doba vo Všeobecnej zdravotnej je porovnateľná s predchádzajúcim obdobím," povedala hovorkyňa najväčšej poisťovne na trhu Petra Balážová. Predĺženie čakania nezaznamenala ani Dôvera. "Práve naopak, Dôvera robí také opatrenia, aby poistenci, ak je to v kapacitných možnostiach zdravotníckeho zariadenia, čakali pri niektorých zákrokoch kratšie," uviedla jej špecialistka pre externú a internú komunikáciu Radoslava Miklášová. V prípade Unionu porovnanie nie je možné, keďže poisťovňa v minulosti čakacie listiny neviedla.
V rámci najčastejších diagnóz na čakačkách sa u všetkých poisťovní objavovali poruchy pohybového ústrojenstva, najmä operácie bedrového kĺbu. Ďalej to boli kardiovaskulárne zákroky, ale aj operácie sivého zákalu. Priemerná čakacia doba na plánované zákroky je vo Všeobecnej zdravotnej tri až šesť mesiacov. V Dôvere sa podľa Miklášovej tento údaj zovšeobecniť nedá. "Termíny na plánované hospitalizácie totiž závisia najmä od kapacitných možností zariadenia. Tie sú v jednotlivých zariadeniach a aj mestách odlišné," vysvetlila. V Unione sa plánovaná zdravotná starostlivosť podľa hovorkyne poisťovne Judity Smatanovej realizuje priebežne, teda v termíne do troch mesiacov.
Od začiatku roka platí na Slovensku vyhláška, ktorá zjednotila a spresnila pravidlá tvorby zoznamu poistencov čakajúcich na plánovanú zdravotnú starostlivosť. Pre poisťovne teda platia rovnaké pravidlá zaraďovania pacientov na čakacie listiny. Tie tvorí a vedie poisťovňa na základe návrhov nahlásených od poskytovateľov. Ak poistenec nie je spokojný s čakacou dobou, poisťovňa mu môže odporučiť iné zariadenie s kratším čakaním na rovnaký výkon.
Aj napriek tomu, že odborná verejnosť samotnú existenciu vyhlášky uvítala, mala voči nej aj námietky. Zdravotnícky think-tank Health Policy Institute jej napríklad vyčítal, že definuje iba tri okruhy zdravotníckych výkonov, pre ktoré sa tvorí poradovník plánovanej zdravotnej starostlivosti. Tými sú implantácia kĺbov, šošoviek a zákroky v oblasti srdca. Podľa analytikov však v slovenskom zdravotníctve čakajú pacienti aj na iné typy zákrokov a rovnako sa čakanie týka aj niektorých diagnostických výkonov a výkonov v ambulantnej starostlivosti.
Dôvera pritom prevádzkuje vlastný program na evidenciu ústavnej zdravotnej starostlivosti, pomocou ktorého zariadenia denne nahlasujú hospitalizácie. Program je vedený na všetky existujúce diagnózy a jeho hlavným cieľom je zabezpečiť prehľad o plánovaných hospitalizáciách poistencov a manažment hospitalizácii. Poisťovňa priebežne udeľuje súhlas s poskytovaním plánovanej zdravotnej starostlivosti, zohľadňujúc poradie pacientov oznámené poisťovni jednotlivými poskytovateľmi.
SITA
Poisťovne pritom zhodne tvrdia, že ich klienti nečakajú napriek kríze na zákroky dlhšie ako v minulosti. "Priemerná čakacia doba vo Všeobecnej zdravotnej je porovnateľná s predchádzajúcim obdobím," povedala hovorkyňa najväčšej poisťovne na trhu Petra Balážová. Predĺženie čakania nezaznamenala ani Dôvera. "Práve naopak, Dôvera robí také opatrenia, aby poistenci, ak je to v kapacitných možnostiach zdravotníckeho zariadenia, čakali pri niektorých zákrokoch kratšie," uviedla jej špecialistka pre externú a internú komunikáciu Radoslava Miklášová. V prípade Unionu porovnanie nie je možné, keďže poisťovňa v minulosti čakacie listiny neviedla.
V rámci najčastejších diagnóz na čakačkách sa u všetkých poisťovní objavovali poruchy pohybového ústrojenstva, najmä operácie bedrového kĺbu. Ďalej to boli kardiovaskulárne zákroky, ale aj operácie sivého zákalu. Priemerná čakacia doba na plánované zákroky je vo Všeobecnej zdravotnej tri až šesť mesiacov. V Dôvere sa podľa Miklášovej tento údaj zovšeobecniť nedá. "Termíny na plánované hospitalizácie totiž závisia najmä od kapacitných možností zariadenia. Tie sú v jednotlivých zariadeniach a aj mestách odlišné," vysvetlila. V Unione sa plánovaná zdravotná starostlivosť podľa hovorkyne poisťovne Judity Smatanovej realizuje priebežne, teda v termíne do troch mesiacov.
Od začiatku roka platí na Slovensku vyhláška, ktorá zjednotila a spresnila pravidlá tvorby zoznamu poistencov čakajúcich na plánovanú zdravotnú starostlivosť. Pre poisťovne teda platia rovnaké pravidlá zaraďovania pacientov na čakacie listiny. Tie tvorí a vedie poisťovňa na základe návrhov nahlásených od poskytovateľov. Ak poistenec nie je spokojný s čakacou dobou, poisťovňa mu môže odporučiť iné zariadenie s kratším čakaním na rovnaký výkon.
Aj napriek tomu, že odborná verejnosť samotnú existenciu vyhlášky uvítala, mala voči nej aj námietky. Zdravotnícky think-tank Health Policy Institute jej napríklad vyčítal, že definuje iba tri okruhy zdravotníckych výkonov, pre ktoré sa tvorí poradovník plánovanej zdravotnej starostlivosti. Tými sú implantácia kĺbov, šošoviek a zákroky v oblasti srdca. Podľa analytikov však v slovenskom zdravotníctve čakajú pacienti aj na iné typy zákrokov a rovnako sa čakanie týka aj niektorých diagnostických výkonov a výkonov v ambulantnej starostlivosti.
Dôvera pritom prevádzkuje vlastný program na evidenciu ústavnej zdravotnej starostlivosti, pomocou ktorého zariadenia denne nahlasujú hospitalizácie. Program je vedený na všetky existujúce diagnózy a jeho hlavným cieľom je zabezpečiť prehľad o plánovaných hospitalizáciách poistencov a manažment hospitalizácii. Poisťovňa priebežne udeľuje súhlas s poskytovaním plánovanej zdravotnej starostlivosti, zohľadňujúc poradie pacientov oznámené poisťovni jednotlivými poskytovateľmi.
SITA