|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. júna 2010
Na výstavbu diaľnic najmä eurofondy a iné zdroje
Štyri stredopravicové strany SDKÚ-DS, SaS, KDH a Most-Híd, rokujúce o vytvorení novej vládnej koalície, môžu v oblasti dopravy prehodnotiť využívanie projektov ...
Zdieľať
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič
BRATISLAVA 18. júna (WEBNOVINY) - Štyri stredopravicové strany SDKÚ-DS, SaS, KDH a Most-Híd, rokujúce o vytvorení novej vládnej koalície, môžu v oblasti dopravy prehodnotiť využívanie projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Súkromné zdroje by mali pri výstavbe diaľnic nahradiť najmä eurofondy, kombinované so štátnym rozpočtom a výnosmi zo štátnych dlhopisov.
Súčasná opozícia kritizovala kvôli predraženiu najmä finančne stále neuzatvorený 1. balík PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Štát by mal počas 30 rokov totiž zaplatiť koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice, a.s. za výstavbu a prevádzku severnej diaľnice predbežne 9,1 mld. eur. Uzavretý nie je ani 3. balík PPP na D1 v okolí Žiliny, realizuje sa len 2. balík PPP na výstavbu a prevádzku úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice.
SDKÚ-DS, ktorá sa v budúcej vláde uchádza o post ministra dopravy (jeden z možných kandidátov Ivan Mikloš), chce pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest prednostne využívať európske fondy. Zdôvodňuje to tým, že tieto prostriedky na rozdiel od PPP projektov nebude musieť Slovensko splácať aj s vysokými úrokmi. Zdroje z eurofondov plánuje strana na čele s Mikulášom Dzurindom doplniť vydaním štátnych dlhopisov. Kupovať by ich mohli aj dôchodkové správcovské spoločnosti, čím by sa na výstavbu diaľnic použili peniaze sporiteľov v 2. pilieri.
Podľa SDKÚ-DS je v prvom rade treba dokončiť chýbajúce úseky D1 medzi Bratislavou a Košicami. Rozbehnúť plánuje výstavbu R4 cez východné Slovensko od hranice s Poľskom po hranicu s Maďarskom, ako aj R2 z Trenčína cez Prievidzu do Žiaru nad Hronom. Urýchlene má byť postavený diaľničný obchvat Prešova a Banskej Bystrice a začať má stavba D4, nultého diaľničného obchvatu Bratislavy.
Podľa SaS by malo byť ročne postavených 60 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, pričom náklady by predstavovali 2 % hrubého domáceho produktu. Aj strana Richarda Sulíka označuje za najvyššiu prioritu dokončenie D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2014. Následne a čiastočne súbežne by mala začať výstavba D1 z Košíc do Michaloviec. Za dôležitú považuje aj výstavbu R2 Zvolen - Košice.
KDH je v doprave za dokončenie PPP projektov tak, aby v budúcnosti nebola neúnosne zaťažená dlhová služba. Strana Jána Figeľa navrhuje prehodnotiť ďalšiu realizáciu PPP projektov so zreteľom na skúsenosti a výsledky už uskutočnených projektov. Za dôležité označuje výrazné posilnenie financovania cestnej, ale aj železničnej dopravnej infraštruktúry cez eurofondy.
Pokračovanie výstavby diaľnic s využitím nielen PPP projektov, ale aj európskych fondov presadzuje aj Most-Híd. PPP projekty považuje strana Bélu Bugára za rozumnú alternatívu finančného zabezpečenia výstavby infraštruktúry, avšak podmienky by mali prísne zohľadňovať reálne náklady a budúce prínosy. Samospráva by mala byť podľa Mostu-Híd zapojená do výstavby infraštruktúry menšieho rozsahu a štát by s ňou mohol spolupracovať na lokálnych PPP projektoch.
SITA
Súčasná opozícia kritizovala kvôli predraženiu najmä finančne stále neuzatvorený 1. balík PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Štát by mal počas 30 rokov totiž zaplatiť koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice, a.s. za výstavbu a prevádzku severnej diaľnice predbežne 9,1 mld. eur. Uzavretý nie je ani 3. balík PPP na D1 v okolí Žiliny, realizuje sa len 2. balík PPP na výstavbu a prevádzku úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice.
SDKÚ-DS, ktorá sa v budúcej vláde uchádza o post ministra dopravy (jeden z možných kandidátov Ivan Mikloš), chce pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest prednostne využívať európske fondy. Zdôvodňuje to tým, že tieto prostriedky na rozdiel od PPP projektov nebude musieť Slovensko splácať aj s vysokými úrokmi. Zdroje z eurofondov plánuje strana na čele s Mikulášom Dzurindom doplniť vydaním štátnych dlhopisov. Kupovať by ich mohli aj dôchodkové správcovské spoločnosti, čím by sa na výstavbu diaľnic použili peniaze sporiteľov v 2. pilieri.
Podľa SDKÚ-DS je v prvom rade treba dokončiť chýbajúce úseky D1 medzi Bratislavou a Košicami. Rozbehnúť plánuje výstavbu R4 cez východné Slovensko od hranice s Poľskom po hranicu s Maďarskom, ako aj R2 z Trenčína cez Prievidzu do Žiaru nad Hronom. Urýchlene má byť postavený diaľničný obchvat Prešova a Banskej Bystrice a začať má stavba D4, nultého diaľničného obchvatu Bratislavy.
Podľa SaS by malo byť ročne postavených 60 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, pričom náklady by predstavovali 2 % hrubého domáceho produktu. Aj strana Richarda Sulíka označuje za najvyššiu prioritu dokončenie D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2014. Následne a čiastočne súbežne by mala začať výstavba D1 z Košíc do Michaloviec. Za dôležitú považuje aj výstavbu R2 Zvolen - Košice.
KDH je v doprave za dokončenie PPP projektov tak, aby v budúcnosti nebola neúnosne zaťažená dlhová služba. Strana Jána Figeľa navrhuje prehodnotiť ďalšiu realizáciu PPP projektov so zreteľom na skúsenosti a výsledky už uskutočnených projektov. Za dôležité označuje výrazné posilnenie financovania cestnej, ale aj železničnej dopravnej infraštruktúry cez eurofondy.
Pokračovanie výstavby diaľnic s využitím nielen PPP projektov, ale aj európskych fondov presadzuje aj Most-Híd. PPP projekty považuje strana Bélu Bugára za rozumnú alternatívu finančného zabezpečenia výstavby infraštruktúry, avšak podmienky by mali prísne zohľadňovať reálne náklady a budúce prínosy. Samospráva by mala byť podľa Mostu-Híd zapojená do výstavby infraštruktúry menšieho rozsahu a štát by s ňou mohol spolupracovať na lokálnych PPP projektoch.
SITA