|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. júna 2013
Na vyššie mýto v Európe doplatíme drahšími potravinami
Slováci sa môžu v najbližších troch rokoch pripraviť na drahšie potraviny. Rastúce náklady na prepravu tovarov a nízky, iba 46% podiel slovenských potravín v obchodoch vytlačia ceny potravín smerom ...
Zdieľať
BRATISLAVA 21. júna (WBN/PR) - Slováci sa môžu v najbližších troch rokoch pripraviť na drahšie potraviny. Rastúce náklady na prepravu tovarov a nízky, iba 46% podiel slovenských potravín v obchodoch vytlačia ceny potravín smerom nahor. Dôvodom je cestné mýto, z ktorého chcú štáty EÚ získať počas piatich rokov až o tretinu viac. "Medzi rokmi 2012 až 2016 sa má ročný výber mýta v Európe zvýšiť z 25,1 miliardy eur na 32,4 miliardy eur," očakáva Jürgen Steinmeyer, riaditeľ pre mýto európskej centrály DKV Euro Service, popredného európskeho poskytovateľa služieb pre dopravcov.
Podiel na Slovensku vyrobených (a tým pádom minimálne prepravovaných) potravín v slovenských obchodoch podľa Potravinárskej komory Slovenska klesá. Príkladom sú slovenské hydinové výrobky, ktorých podiel klesol zo 68% v roku 2002 na 40% v roku 2011. Keďže pri zahraničných potravinách má preprava vyšší podiel na cene a po ceste sa prepravuje až 75 % tovaru, tretinový nárast výberu mýta sa na nich výraznejšie prejaví. Dopravcovia majú totiž minimálnu ziskovosť a každé zvýšenie nákladov musia premietnuť do cien prepravy, ktorá sa zase prejaví na cene prevážaného tovaru
K najväčšiemu nárastu môže prísť pri potravinách, prevážaných z Maďarska. Od júla tam dopravca za kamión namiesto 11 eur za jednodňovú diaľničnú známku pre celé Maďarsko zaplatí vyše 100 eur na mýte, čiže desaťnásobne viac. "Je dôležité si uvedomiť, že akékoľvek spoplatnenie ďalších ciest alebo zvýšenie sadzieb niekto musí zaplatiť. A tým niekým je občan, ktorému sa zvýšené náklady na dopravu premietnu do ceny výrobkov, ktoré kamiónová doprava prepravuje,“ hovorí Ondřej Pavlík, riaditeľ českej a slovenskej pobočky DKV Euro Service.
Od októbra výrazne zdražie aj preprava francúzskeho a španielskeho tovaru kvôli tzv. Ecotaxe, ekologickej dani na francúzskych štátnych a okresných cestách. Dopravca sa tak pri ceste Francúzskom nemôže vyhnúť spoplatneniu, keďže k 9 000 kilometrom diaľnic pribudne ďalších 15 000 kilometrov ciest. "Podľa môjho názoru to Francúzskom neskončí, ale postupne sa táto daň rozšíri aj do ďalších krajín," hovorí O. Pavlík.
DKV EURO SERVICE GmbH + Co. KG je jednou z vedúcich servisných spoločností v oblastiach logistiky a cestnej prepravy, ktorá už od roku 1934 ponúka profesionálom v doprave nespočetné množstvo služieb zameraných na optimalizáciu nákladov a efektívne riadenie vozových parkov na európskych cestách. Medzi ne patria napríklad bezhotovostné platby za produkty a služby u 54 000 obchodníkov so širokým portfóliom ponúkaných značiek, a tiež služby jednorázovej úhrady mýta alebo vrátenie dane z pridanej hodnoty a spotrebnej dane. V roku 2012 predstavoval obrat skupiny DKV v Európe 5,34 miliardy eur. Spoločnosť je zastúpená v 42 krajinách a zamestnáva vyše 680 pracovníkov po celej Európe. V uplynulom roku bolo v obehu 1,9 milióna servisných kariet DKV u 98 000 zákazníkov. V roku 2012 bola karta DKV vyhlásená ôsmy krát za sebou "Najlepšou značkou" v kategórii palivových a servisných kariet.
Podiel na Slovensku vyrobených (a tým pádom minimálne prepravovaných) potravín v slovenských obchodoch podľa Potravinárskej komory Slovenska klesá. Príkladom sú slovenské hydinové výrobky, ktorých podiel klesol zo 68% v roku 2002 na 40% v roku 2011. Keďže pri zahraničných potravinách má preprava vyšší podiel na cene a po ceste sa prepravuje až 75 % tovaru, tretinový nárast výberu mýta sa na nich výraznejšie prejaví. Dopravcovia majú totiž minimálnu ziskovosť a každé zvýšenie nákladov musia premietnuť do cien prepravy, ktorá sa zase prejaví na cene prevážaného tovaru
K najväčšiemu nárastu môže prísť pri potravinách, prevážaných z Maďarska. Od júla tam dopravca za kamión namiesto 11 eur za jednodňovú diaľničnú známku pre celé Maďarsko zaplatí vyše 100 eur na mýte, čiže desaťnásobne viac. "Je dôležité si uvedomiť, že akékoľvek spoplatnenie ďalších ciest alebo zvýšenie sadzieb niekto musí zaplatiť. A tým niekým je občan, ktorému sa zvýšené náklady na dopravu premietnu do ceny výrobkov, ktoré kamiónová doprava prepravuje,“ hovorí Ondřej Pavlík, riaditeľ českej a slovenskej pobočky DKV Euro Service.
Od októbra výrazne zdražie aj preprava francúzskeho a španielskeho tovaru kvôli tzv. Ecotaxe, ekologickej dani na francúzskych štátnych a okresných cestách. Dopravca sa tak pri ceste Francúzskom nemôže vyhnúť spoplatneniu, keďže k 9 000 kilometrom diaľnic pribudne ďalších 15 000 kilometrov ciest. "Podľa môjho názoru to Francúzskom neskončí, ale postupne sa táto daň rozšíri aj do ďalších krajín," hovorí O. Pavlík.
DKV EURO SERVICE GmbH + Co. KG je jednou z vedúcich servisných spoločností v oblastiach logistiky a cestnej prepravy, ktorá už od roku 1934 ponúka profesionálom v doprave nespočetné množstvo služieb zameraných na optimalizáciu nákladov a efektívne riadenie vozových parkov na európskych cestách. Medzi ne patria napríklad bezhotovostné platby za produkty a služby u 54 000 obchodníkov so širokým portfóliom ponúkaných značiek, a tiež služby jednorázovej úhrady mýta alebo vrátenie dane z pridanej hodnoty a spotrebnej dane. V roku 2012 predstavoval obrat skupiny DKV v Európe 5,34 miliardy eur. Spoločnosť je zastúpená v 42 krajinách a zamestnáva vyše 680 pracovníkov po celej Európe. V uplynulom roku bolo v obehu 1,9 milióna servisných kariet DKV u 98 000 zákazníkov. V roku 2012 bola karta DKV vyhlásená ôsmy krát za sebou "Najlepšou značkou" v kategórii palivových a servisných kariet.