Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

18. februára 2008

Na výmenu poradcu pre PPP podľa SDKÚ-DS nebol dôvod



Za jedno zo štyroch hlavných rizík pri realizácii projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) označil poslanec NR SR za SDKÚ Pavol Prokopovič výmenu poradenskej spoločnosti Mott MacDonald počas ...



Zdieľať
BRATISLAVA 18. februára (WEBNOVINY) - Za jedno zo štyroch hlavných rizík pri realizácii projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) označil poslanec NR SR za SDKÚ Pavol Prokopovič výmenu poradenskej spoločnosti Mott MacDonald počas prebiehajúcich tendrov. Podľa neho na to nebol dôvod. Ako exminister dopravy v pondelok ďalej informoval na tlačovej besede, nová firma, ktorú ministerstvo dopravy vybralo bez verejnej súťaže priamym zadaním na poskytovanie poradenských služieb pre dva balíky PPP, by mohla byť blízka súčasnej vládnej koalícii. Novým poradcom pre projekty PPP na diaľnici D1 a rýchlostnej ceste R1 sa podľa rezortu dopravy stala advokátska kancelária Jaroslav Ružička. Zdôvodnenie spôsobu výberu poradcu pre časovú tieseň pritom Prokopovič označil za absolútne neopodstatnené. "Iný fakt ani netreba, stačí, že to bolo bez verejnej súťaže, bez akéhokoľvek logického zdôvodnenia," odvetil na otázku, na základe čoho možno považovať nového poradcu za blízkeho vládnej koalícii. Poslanec NR SR za SDKÚ-DS Ivan Štefanec poukázal v súvislosti s projektmi PPP na riziká kvôli splácaniu nákladov na ich realizáciu zo súkromných zdrojov. "Je jasné, že ide o najväčšiu privatizáciu verejných statkov v dejinách Slovenska, ďaleko prevyšujúcu sumu, za ktorú sa privatizoval Slovenský plynárenský priemysel. Stále existujú otázniky a riziká, ktoré treba do projektov započítať," dodal opozičný poslanec. Otázkou podľa neho zostáva, do akej miery bude znášať riziko štát a do akej miery súkromní investori. Riziká súvisia aj s tým, že na Ústavnom súde SR je zákon o urýchlení výstavby diaľnic, ako aj s výmenným kurzom. Projekty PPP môžu predražiť aj zvýšené náklady na zabezpečenie stavebných kapacít zo zahraničia, viedol Štefanec. "Nie je jasné, koľko budú stať občanov a koľko zaplatíme zo štátneho rozpočtu na splátkach projektov PPP. Môže to byť dvojnásobok aj viac. Nechceme zdržovať výstavbu diaľnic, chceme transparentnosť," poznamenal Štefanec. Ich nedôvera súvisí aj so spôsobom výberu nového poradcu. Keďže štát bude splácať túto investíciu desiatky rokov, mala by sa vláda podľa neho správať zodpovedne a umožniť opozícii kontrolu tohto procesu. Prokopovič zároveň označil za nereálne súčasné predstavy vlády urýchliť výstavbu diaľnic cez projekty PPP. Doterajšieho poradcu Mott MacDonald podľa Prokopoviča predchádzajúca vláda pritom vybrala v medzinárodnom tendri. Na základe jeho odporúčania bol PPP projekt na D1 pôvodne rozdelený na sedem častí, z čoho mal byť vybratý pilotný projekt pre začatie výstavby s konkrétnymi termínmi. Terajšia vláda však tento postup prehodnotila. Prvý z troch plánovaných balíkov PPP na D1 je podľa Prokopoviča veľmi zle rozdelený a pripravený. Bývalý minister dopravy predpokladá, že odhadované stavebné náklady vo výške necelých 50 mld. Sk môžu narásť až na 80 mld. až 90 mld. Sk. Za ďalšie riziko Prokopovič označil to, že jednotlivé úseky D1 nie sú dostatočne pripravené a napríklad na úseku Turany - Hubová doposiaľ nebolo vydané ani územné rozhodnutie, čo je prvý predpoklad, aby sa mohlo uvažovať o jeho výstavbe. Projekty PPP môžu podľa neho skončiť na doteraz nevyjasnenom postoji ministerstva financií k spôsobu jeho financovania a spľasnúť ako "veľká bublina". Spochybniteľný je, uviedol Prokopovič, aj termín dokončenia projektov PPP do roku 2010.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Slota v dôveryhodnosti predbehol Gašparoviča
<< predchádzajúci článok
Zima v Číne uväznila 180 tisíc ľudí