|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 16.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Agnesa
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. februára 2007
Na východ Európy sa presunie výroba automobilov za 6 mld. USD
Počas nasledujúcich piatich rokov sa do krajín strednej a východnej Európy presunie výroba automobilov v hodnote 6 mld. USD. Vyplýva to zo správy poradenskej a audítorskej firmy ...
Zdieľať
BRATISLAVA 13. februára (WEBNOVINY) - Počas nasledujúcich piatich rokov sa do krajín strednej a východnej Európy presunie výroba automobilov v hodnote 6 mld. USD. Vyplýva to zo správy poradenskej a audítorskej firmy PricewaterhouseCoopers (PwC). Podľa tejto správy nie je premiestňovanie produkcie do iných regiónov jednoduché a nie je ani vždy tou najlepšou voľbou. Tlaky trhu na znižovanie nákladov podľa analýz spoločnosti PwC znamenajú, že mnohým výrobcom automobilov a ich dodávateľom sa zdá rozumné presunúť výrobu smerom na východ. Dokonca aj tí, pre ktorých je toto rozhodnutie z obchodného hľadiska rozumným krokom, realizujú niekedy presun príliš rýchlo, čo vytvára problémy, ktoré majú nepriaznivý vplyv na plynulé fungovanie ich podnikania. "Čím je spoločnosť menšia, tým menšie sú jej riadiace zdroje, ktoré môže využiť na plánovanie presunu," konštatoval vedúci automobilovej sekcie spoločnosti PwC Matt Pottle. Podľa neho síce presun výroby do regiónu strednej a východnej Európy prináša so sebou nesporné výhody, no ich uvedomenie si vyžaduje silné obchodné argumenty a správnu stratégiu.
Presun výroby pozostáva z troch kľúčových fáz, a to zo strategického plánovania, samotného presunu a napokon riadenia problémov, ktoré sa po presune objavia. Ako ďalej vyplýva z pozorovaní firmy PwC, jedným z dôvodov presúvania produkcie je úspora mzdových nákladov, ktorá predstavuje potenciálny zisk, pretože priemerná mzda v krajinách strednej a východnej Európy je v súčasnosti nižšia než v západnej Európe. Avšak premiestniť výrobu do oblastí s nízkymi mzdami nemá zrejme veľký zmysel, ak táto oblasť trpí nedostatkom pracovnej sily.
Ďalším negatívom migrovania výroby na východ je podľa prieskumov PwC, že produktivita práce v krajinách strednej a východnej Európy často zaostáva za úrovňou, ktorú dosahujú Spojené štáty americké či západná Európa, najmä keď výroba v závode len začína. Firmy, ktoré plánujú presun do strednej a východnej časti Európy by preto mali brať na zreteľ, že prinajmenšom na začiatku bude efektivita nízka a že nábeh výroby bude vyžadovať silnú podporu priamo na mieste danej prevádzky. "Výrobcom automobilov a ich dodávateľom trvá v priemere oveľa dlhšie, než pôvodne predpokladali, kým zavŕšia všetky fázy presunu výroby do krajín strednej a východnej Európy, pretože chyby, ktorých sa dopustia vo fáze strategického plánovania výrazne znížia šance dodržať termín ukončenia zvyšných fáz," dokončil M. Pottle.
SITA/AP