Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova    Regióny

05. júna 2011

Na úplnú obnovu dráhy letiska v Poprade treba 70 miliónov



Najväčším problémom Letiska Poprad - Tatry, ktorý treba vyriešiť v nasledujúcich piatich rokoch, je zlý technický stav vzletovo-pristávacej dráhy. Odhadované ...



Zdieľať
letisko poprad Ilustračné foto SITA/Rastislav OvšonkaBRATISLAVA 5. júna (WEBNOVINY) - Najväčším problémom Letiska Poprad - Tatry, ktorý treba vyriešiť v nasledujúcich piatich rokoch, je zlý technický stav vzletovo-pristávacej dráhy. Odhadované náklady na jej generálnu rekonštrukciu dosahujú okolo 70 mil. eur. "Je potrebné vykonať komplexnú rekonštrukciu vzletovej a pristávacej dráhy, zriadiť koncové bezpečnostné plochy a realizovať drenážne opatrenia v severovýchodnej časti letiska tak, aby spĺňalo základné požiadavky na letiskovú infraštruktúru," uvádza sa v návrhu zámerov fungovania malých letísk, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Investície do rozvoja a podpory leteckých liniek a ostatných leteckých aktivít spojených s Letiskom Poprad - Tatry nemôžu byť podľa materiálu úspešné, pokiaľ je letisková infraštruktúra v havarijnom stave a hrozí jej úplné uzatvorenie.



Investície sú nevyhnutné vzhľadom na plánovanú účasť klubu Lev Poprad v KHL

V tomto roku je pre letisko v Poprade schválená štátna dotácia na zabezpečenie prevádzky vo výške 1,17 mil. eur. V ďalších dvoch rokoch letisko žiada na fungovanie 1,32 mil. eur a 1,24 mil. eur. Okrem toho potrebuje príspevok na malé investície do letiskovej infraštruktúry - 7,67 mil. eur v roku 2012 a 757 tis. eur v roku 2013. Investície do letiskovej infraštruktúry, najmä na odletovú halu, sú nevyhnutné vzhľadom na plánovanú účasť klubu Lev Poprad v nadnárodnej Kontinentálnej hokejovej lige. Popradské letisko má vzletovo-pristávaciu dráhu v dĺžke 2 600 metrov a šírke 45 metrov. Vlani letisko vybavilo 27 693 cestujúcich, čo bolo medziročne menej o 46 %. Objem nákladnej prepravy dosiahol 176,5 tony a počet pohybov lietadiel 7 595. České aerolinie začali v máji tohto roka prevádzkovať linku medzi Prahou a Popradom. Letisko má 80 zamestnancov. V roku 2009 vykázalo stratu 87,83 tis. eur vrátane štátnej dotácie, bez nej by strata tvorila 799,26 tis. eur. Dotácia štátu predstavovala 711,43 tis. eur. Náklady dosiahli 2,51 mil. eur a výnosy vrátane dotácie 2,42 mil. eur. Výsledky za rok 2010 majú byť známe po predložení výročnej správy.


Peniaze potrebujú aj ostatné letiská

Letisko Žilina má v tomto roku dostať od štátu dotáciu na prevádzku 549,64 tis. eur, v nasledujúcich dvoch rokoch očakáva ďalších 1,845 mil. eur a 1,76 mil. eur. Na investície do infraštruktúry navyše žiada príspevok štátu - o rok 900 tis. eur a o dva roky 750 tis. eur. Na predĺženie a rekonštrukciu vzletovo-pristávacej dráhy, dlhej 1 150 metrov a širokej 30 metrov, podľa ministerstva dopravy treba okolo 50 mil. eur. Letisko vlani obslúžilo 9 912 cestujúcich, čo bolo medziročne menej o 20 %. Okolo 90 % pasažierov prepravili České aerolinie na jedinej pravidelnej linke medzi Prahou a Žilinou. V tomto roku plánuje letisko zvýšiť počet cestujúcich na 15 tisíc. Nákladná preprava na letisku dosiahla 1,94 ton a počet pohybov lietadiel 15 190. Letisková spoločnosť Žilina, a.s., ktorá letisko prevádzkuje, dosiahla minulý rok celkové výnosy 2,149 mil. eur, čo bolo medziročne menej o 1,75 %. Z toho tržby z hlavnej činnosti klesli o 10,5 % na 377,82 tis. eur. Vlaňajšia strata dosahuje približne 330 tis. eur a prehĺbila sa o 6,4 %. Letisko vykázalo v roku 2009 stratu vyše 310 tis. eur po započítaní dotácie na bežné účely 1,495 mil. eur, bez nej by strata tvorila 1,805 mil. eur. Letisko malo náklady 2,5 mil. eur a výnosy vrátane dotácie 2,19 mil. eur, evidovalo 36 pracovníkov.

Letisko Sliač má na tento rok určenú dotáciu na prevádzku 601,6 tis. eur, v ďalších dvoch rokoch potrebuje na tento účel 981,5 tis. a 1,128 mil. eur. Navyše žiada príspevok na malé investície do letiskovej infraštruktúry v nasledujúcich dvoch rokoch vo výške 3,71 mil. eur a 430 tis. eur. Civilná letecká prevádzka na letisku bola v rokoch 2009 a 2010 čiastočne, respektíve úplne prerušená pre generálnu rekonštrukciu vzletovo-pristávacej dráhy o dĺžke 2 400 metrov a šírke 57 metrov. V roku 2008 letisko vybavilo 4 559 cestujúcich, nákladná doprava tvorila 63,5 tony a počet pohybov lietadiel dosiahol 7 595. Ide o vojenské letisko s civilnou prevádzkou, ktorá sa v súčasnosti obnovuje a pripravujú sa charterové lety do prímorských destinácií. Letisko vykázalo v roku 2009 stratu 256,06 tis. eur, vrátane dotácie vo výške 130,25 tis. eur. Bez nej strata bola 386,31 tis. eur. Náklady dosiahli 602,36 tis. eur a výnosy spolu s dotáciou 346,3 tis. eur. Letisko malo 28 zamestnancov.

Letisko Piešťany dostane v tomto roku na prevádzku štátnu dotáciu 242,31 tis. eur a v ďalších dvoch rokoch po 120 tis. eur výlučne na bezpečnostnú ochranu. Letisko vlani obslúžilo 1 427 pasažierov pri 2 042 príletoch a odletoch lietadiel. Vzletovo-pristávacia dráha je dlhá 2 000 metrov a široká 30 metrov. Pred dvoma rokmi letisko hospodárilo so stratou 945,56 tis. eur po zaúčtovaní dotácie vo výške 125 tis. eur, bez nej strata tvorila 1,07 mil. eur. Náklady dosiahli 1,982 mil. eur a výnosy vrátane dotácie 1,037 mil. eur. letisko zamestnávalo 36 pracovníkov.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Správanie KDH je podľa Galka v poslednej dobe nehorázne
<< predchádzajúci článok
Cena londýnskej ropy sa zvýšila, zdraželo aj zlato