![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Nedeľa 23.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Roman, Romana
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
24. septembra 2015
Na spoločensky závažné kauzy bude NKÚ reagovať v zrýchlenom režime
Na archívnej snímke predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR Karol Mitrík
Zdieľať

Novinku Mitrík prezentoval pred novinármi v rámci záverečnej konferencie venovanej projektu Rozvoj Kontrolórskeho informačného systému NKÚ. O zavedení systému rýchlej reakcie rozhodol tento týždeň. V pondelok (28.9.) verejnosti predstaví prvé dva konkrétne prípady, ktoré budú riešené prednostne a v zrýchlenom režime.
Podnety verejnosti NKÚ vyhodnocoval i doteraz, podľa Mitríka však v mnohých prípadoch až s odstupom času. Šéf úradu vysvetlil, že časť štandardných a plánovaných kontrol bude teraz posunutá na úkor preverovania aktuálnych podnetov.
„Verejnosť má právo vedieť o tom, čo trápi spoločnosť. Nehovorím, že to bude rýchla zásahová jednotka, ale prípady osobitného zreteľa budeme riešiť tak, aby sme sa rýchlejšie dopracovali k výsledku,“ ozrejmil.
Nové opatrenie predsedu NKÚ súvisí s dnes prezentovaným informatizačným projektom, ktorý bude po dvoch rokoch príprav uvedený od začiatku októbra do ostrej prevádzky. Mitrík vyzdvihol, že sa zlepší prístup verejnosti k práci úradu. Kým doposiaľ podnety smerovali na stôl predsedu úradu, nový systém občanovi umožní osloviť konkrétneho kontrolóra priamo počas kontroly.
„Kontrolór je nezávislý, on rozhodne, či podnet využije okamžite, alebo v budúcnosti,“ priblížil predseda NKÚ. „Som hlboko presvedčený, že ak takýto podnet príde v reálnom čase, kontrolór ho veľmi rád využije,“ doplnil.
Dodávateľom projektu v celkovej hodnote 3,48 milióna eur (s DPH) hradeného z eurofondového programu OPIS je spoločnosť Asseco Central Europe. Jej riaditeľ Jozef Klein priblížil, že občan bude mať vďaka zlepšenému kontrolórskemu systému priamu informáciu o tom, ako pracuje NKÚ – aké kontroly vykonáva, aké sú ich priebežné i celkové výsledky.
„Prinesie to väčší tlak na NKÚ, ktorý bude pod drobnohľadom verejnosti a občana,“ vysvetlil Klein, ktorý vidí prínos vo zvýšenej transparentnosti práce úradu. Systém, s ktorým budú pracovať kontrolóri, bude podľa Kleina patriť teraz medzi modernejšie v Európe. „NKÚ sa stane modernejšou inštitúciou s modernou podporou,“ skonštatoval.
Cieľom jedného z objemovo najmenších národných projektov programu OPIS je zvýšiť efektivitu kontrolnej činnosti NKÚ, zlepšiť interakcie s kontrolovanými subjektmi a tiež informovanosť verejnosti. Súčasťou projektu je i nový portál úradu, kde podľa slov Mitríka bude mať verejnosť informácie v prehľadnejšej a zrozumiteľnejšej podobe.
Na novom webe už nebudú zavesené iba protokoly o kontrolách, ale po novom aj súhrnné správy k nim. „V zrozumiteľnejšej forme laickej a odbornej verejnosti posunúť informácie o výsledkoch kontroly, pretože protokol môže obsahovať 200 strán a mnohokrát laickej verejnosti je ťažko zorientovať sa v ňom,“ vysvetlil Mitrík, čo je zmyslom takéhoto opatrenia.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR