|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
24. septembra 2015
Na spoločensky závažné kauzy bude NKÚ reagovať v zrýchlenom režime
Na archívnej snímke predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR Karol Mitrík
Zdieľať
Na archívnej snímke predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR Karol Mitrík Foto: TASR - Michal Svítok
Bratislava 24. septembra (TASR) – Najvyšší kontrolný úrad chce rýchlejšie reagovať na aktuálne spoločensky závažné kauzy. Zavádza preto takzvané prípady hodné osobitného zreteľa, ktorými sa kontrolóri úradu budú venovať bezprostredne, ako príde podnet. Oznámil to dnes predseda úradu Karol Mitrík.Novinku Mitrík prezentoval pred novinármi v rámci záverečnej konferencie venovanej projektu Rozvoj Kontrolórskeho informačného systému NKÚ. O zavedení systému rýchlej reakcie rozhodol tento týždeň. V pondelok (28.9.) verejnosti predstaví prvé dva konkrétne prípady, ktoré budú riešené prednostne a v zrýchlenom režime.
Podnety verejnosti NKÚ vyhodnocoval i doteraz, podľa Mitríka však v mnohých prípadoch až s odstupom času. Šéf úradu vysvetlil, že časť štandardných a plánovaných kontrol bude teraz posunutá na úkor preverovania aktuálnych podnetov.
„Verejnosť má právo vedieť o tom, čo trápi spoločnosť. Nehovorím, že to bude rýchla zásahová jednotka, ale prípady osobitného zreteľa budeme riešiť tak, aby sme sa rýchlejšie dopracovali k výsledku,“ ozrejmil.
Nové opatrenie predsedu NKÚ súvisí s dnes prezentovaným informatizačným projektom, ktorý bude po dvoch rokoch príprav uvedený od začiatku októbra do ostrej prevádzky. Mitrík vyzdvihol, že sa zlepší prístup verejnosti k práci úradu. Kým doposiaľ podnety smerovali na stôl predsedu úradu, nový systém občanovi umožní osloviť konkrétneho kontrolóra priamo počas kontroly.
„Kontrolór je nezávislý, on rozhodne, či podnet využije okamžite, alebo v budúcnosti,“ priblížil predseda NKÚ. „Som hlboko presvedčený, že ak takýto podnet príde v reálnom čase, kontrolór ho veľmi rád využije,“ doplnil.
Dodávateľom projektu v celkovej hodnote 3,48 milióna eur (s DPH) hradeného z eurofondového programu OPIS je spoločnosť Asseco Central Europe. Jej riaditeľ Jozef Klein priblížil, že občan bude mať vďaka zlepšenému kontrolórskemu systému priamu informáciu o tom, ako pracuje NKÚ – aké kontroly vykonáva, aké sú ich priebežné i celkové výsledky.
„Prinesie to väčší tlak na NKÚ, ktorý bude pod drobnohľadom verejnosti a občana,“ vysvetlil Klein, ktorý vidí prínos vo zvýšenej transparentnosti práce úradu. Systém, s ktorým budú pracovať kontrolóri, bude podľa Kleina patriť teraz medzi modernejšie v Európe. „NKÚ sa stane modernejšou inštitúciou s modernou podporou,“ skonštatoval.
Cieľom jedného z objemovo najmenších národných projektov programu OPIS je zvýšiť efektivitu kontrolnej činnosti NKÚ, zlepšiť interakcie s kontrolovanými subjektmi a tiež informovanosť verejnosti. Súčasťou projektu je i nový portál úradu, kde podľa slov Mitríka bude mať verejnosť informácie v prehľadnejšej a zrozumiteľnejšej podobe.
Na novom webe už nebudú zavesené iba protokoly o kontrolách, ale po novom aj súhrnné správy k nim. „V zrozumiteľnejšej forme laickej a odbornej verejnosti posunúť informácie o výsledkoch kontroly, pretože protokol môže obsahovať 200 strán a mnohokrát laickej verejnosti je ťažko zorientovať sa v ňom,“ vysvetlil Mitrík, čo je zmyslom takéhoto opatrenia.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR