|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. apríla 2006
Na Slovensku sa vlani predalo viac ako 330 000 počítačov
Pokračujúca konsolidácia trhu, znižujúce sa marže predajcov a nárast predajnosti notebookov na úkor desktopov boli hlavne charakteristiky vývoja na trhu počítačov na Slovensku v minulom roku, ako to ...
Zdieľať
BRATISLAVA 25. apríla (WN/PS) - Pokračujúca konsolidácia trhu, znižujúce sa marže predajcov a nárast predajnosti notebookov na úkor desktopov boli hlavne charakteristiky vývoja na trhu počítačov na Slovensku v minulom roku, ako to vyplýva z prieskumu zrealizovaného magazínmi PC REVUE a INFOWARE. Dopyt spotrebiteľov poháňal nárast záujmu o spracovanie digitálnej fotografie a domáceho videa, prezeranie filmov, počítačové hry či pripojenie na internet. Predaj serverov v podnikovom sektore zase poháňal záujem o blade servery.
Prieskum sa zameriava na desktopy, notebooky, servery triedy PC a vreckové počítače, pričom počítače pri vyhodnocovaní delí na značkové počítače a skladané počítače. Vyhodnocuje sa aj podiel jednotlivých značiek na trhu a analyzujú sa vývojové trendy. Oslovené boli obchodné zastúpenia zahraničných firiem, distribútori, autorizovaní predajcovia a významnejší lokálni výrobcovia počítačov. Od firiem boli požadované údaje o predaji, ktorý sa realizoval len na Slovensku, očistené o vzájomnú výmenu v rámci SR a očistené o export mimo SR. Prieskum sa realizuje kontinuálne už osem rokov.
Počet predaných značkových desktopov v roku 2005 predstavoval 108 987 kusov, čo predstavuje pokles oproti minulému roku o 41 699 kusov (-28 %). Výsledky značne ovplyvnil koniec činnosti spoločností Libra a Proca, patriacich pod český holding AAC, ako aj projekt ST Počítače pre školy, v ktorom spoločnosť IBM (teraz už Lenovo) dodala v roku 2004 do škôl 22 500 kusov počítačov. Počet predaných notebookov v roku 2005 bol 67 242 kusov, čo je nárast o 55,7 %. Kým v minulom roku bol pomer predaja notebookov a desktopov 1:4, v súčasnosti sa tento pomer znížil na úroveň 1:2, a ako ukazujú celosvetové prieskumy, tento trend by mal pokračovať aj v budúcnosti. Počet predaných serverov triedy x86 dosiahol hodnotu 5441 kusov, t. j. nárast o +23,3 %, a počet predaných vreckových počítačov vzrástol na 10 296 kusov (+21,3 %).
Spolu sa v roku 2005 predalo 191 966 značkových počítačov, čo je o 14 817 ks menej (-7,2 %) ako v roku 2004.
Objem predaja počítačov skladaných z komponentov a predávaných pod značkou menšieho lokálneho predajcu alebo bez uvedenia značky nemožno presne vyčísliť, dá sa však aspoň čiastočne odhadnúť. Komponenty na takéto počítače nakupujú menšie firmy od veľkých slovenských distribútorov a skladajú z nich vlastné počítače alebo ich predávajú po komponentoch a skladajú si ich priamo používatelia. Súhrnný objem týchto počítačov sa dá odhadnúť na základe údajov od najväčších distribútorov komponentov na slovenskom trhu. V roku 2005 bol tento počet odhadnutý na 56 000 ks. Počet „neznačkových“ počítačov, skladaných z komponentov nakúpených od lokálnych distribútorov, bol za rok 2005 odhadnutý na 144 000 kusov.
ZHRNUTIE
Z prieskumu magazínov PC REVUE a INFOWARE vyplýva, že v roku 2005 sa na Slovensku predalo 191 966 značkových počítačov (zahrnuje desktopy, notebooky, servery triedy PC a PDA) a 144 000 „neznačkových” počítačov, skladaných z komponentov. Celkový počet predaných počítačov na Slovensku v roku 2005 po sčítaní sa podľa odhadu pohybuje na úrovni 336 000 kusov.
V prospech predaja pôsobilo najmä zlepšovanie ekonomického prostredia a z nej vyplývajúca zvyšujúca sa domáca spotreba a celkové znižovanie cien počítačov. V porovnaní s minulosťou môžeme konštatovať, že zákazníci sa stále viac orientujú na mobilné riešenia počítačov. Ceny značkových počítačov s celosvetovou pôsobnosťou sa výrazne priblížili cenám lokálnych značiek a to malo takisto nemalý vplyv na ich vysokú predajnosť. Napriek tomu počet zákazníkov, ktorým neprekáža absencia značky či ktorí si dokonca vedia poskladať počítač svojpomocne, je ešte stále značný.
Kompletné výsledky prieskumu sú uverejnené na stránke http://www.itnews.sk.
PC REVUE, INFOWARE, DIGI REVUE a portál itnews.sk sú vedúce médiá mapujúce oblasť informačných a komunikačných technológií na Slovensku. Vychádzajú vo vydavateľstve Digital Visions, ktoré sa zaoberá aj prieskumami trhu, organizáciou odborných konferencií a ďalšími projektmi na podporu informatizácie.
Ďalšie informácie:
Martin DROBNÝ
PC REVUE ITNEWS
DIGIREVUE INFOWARE
Digital Visions
Kladnianska 60
821 05 Bratislava
tel.: +421 2 4342 0956
fax: +421 2 4342 0958
mail: mdrobny@infoware.sk
web: www.itnews.sk
FOTO:SITA