Na podporu rozvoja kombinovanej dopravy treba 556 mil. Sk
Navrhované opatrenia na urýchlenie rozvoja intermodálnej (kombinovanej) prepravy na Slovensku v súvislosti s prevádzkou terminálov si v rokoch 2009 až 2013 vyžiadajú zo štátneho rozpočtu 556 mil. Sk. Z ...
BRATISLAVA 11. mája (WEBNOVINY) - Navrhované opatrenia na urýchlenie rozvoja intermodálnej (kombinovanej) prepravy na Slovensku v súvislosti s prevádzkou terminálov si v rokoch 2009 až 2013 vyžiadajú zo štátneho rozpočtu 556 mil. Sk. Z toho kapitálové výdavky by mali tvoriť 406 mil. Sk a bežné výdavky 150 mil. Sk. Vyplýva to z návrhu opatrení na podporu rozvoja intermodálnej prepravy v SR, ktorý predkladá minister dopravy Ľubomír Vážny na najbližšom zasadnutí vlády. Podľa navrhovaného uznesenia vlády k tomuto návrhu minister dopravy by mal pri príprave rozpočtu na roky 2009 až 2013 nárokovať finančné prostriedky na zvýšenie dotácie v kombinovanej doprave o 30 mil. Sk ročne.
"Realizácia opatrení vytvorí stimuly na rozvoj podnikateľských aktivít, presun prepravy z cestnej nákladnej automobilovej dopravy na železničnú a vnútrozemskú vodnú dopravu," uvádza sa v materiáli. Mali by sa pritom vytvoriť nové pracovné príležitosti a nové profesie v oblasti logistiky. Cestní autodopravcovia by mali rozšíriť svoje aktivity v zvoze a rozvoze nákladu kombinovanej prepravy v okolí terminálov a logistických centier.
Celkové náklady na podporu rozvoja kombinovanej dopravy vynaložené zo štátneho rozpočtu v rokoch 1994 až 2001 predstavovali takmer 665 mil. Sk, čiže priemerne 83 mil. Sk ročne. Dotácie poskytnuté štátom pritom tvorili okolo 60 % z celkových prostriedkov na tento účel v objeme 1,110 mld. Sk. Z toho prostriedky pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na výstavbu terminálu kombinovanej dopravy v Dobrej pri Čiernej nad Tisou tvorili v uvedenom období spolu 432 mil. Sk, pričom štátna dotácia predstavovala 334,6 mil. Sk a vlastné zdroje ŽSR 97,4 mil. Sk. Na železničné vozne na kombinovanú dopravu smerovalo 647,2 mil. Sk, z čoho vlastné prostriedky železníc tvorili 347,9 mil. Sk a dotácia od štátu 299,3 mil. Sk.
Najefektívnejšie bola využitá dotácia na nákup železničných vozňov pre kombinovanú dopravu, tie sa plne využívajú v preprave. Prostriedky na výstavbu terminálu v Dobrej boli využité menej efektívne. Nižšie využitie dotácií súviselo aj s tým, že na rozvoj infraštruktúry kombinovanej dopravy v SR neboli vyčlenené prostriedky navrhované v koncepcii rozvoja kombinovanej dopravy do roku 2010. V tomto roku sú zatiaľ dvaja záujemcovia o poskytnutie podpory na kombinovanú dopravu s nárokmi prevyšujúcimi 20 mil. Sk. Po sprevádzkovaní verejných terminálov v Žiline a Košiciach sa očakáva zvýšený záujem o poskytnutie tejto formy dotácie. Štát plánuje podporovať nákup prostriedkov pre kombinovanú dopravu do 15 % ich obstarávacej ceny.
SITA