Na petrohradskom štarte Rely Transorientale aj Katriňák
Skúsený 42-ročný slovenský jazdec enduro Jaroslav Katriňák vo štvrtok ráno o 3.30 h SELČ odštartuje v ruskom Petrohrade na najväčšie dobrodružstvo svojho života. Rodák z Martina - Vrútok vo ...
BRATISLAVA 11. júna (WEBNOVINY) - Skúsený 42-ročný slovenský jazdec enduro Jaroslav Katriňák vo štvrtok ráno o 3.30 h SELČ odštartuje v ruskom Petrohrade na najväčšie dobrodružstvo svojho života. Rodák z Martina - Vrútok vo farbách vranovského Environ Teamu je totiž prvým Slovákom, ktorý na vlastnej koži okúsi namáhavé 17-dňové súboje na Rely Transorientale z Petrohradu do Pekingu (12. - 28. júna).
Pre v súčasnosti najlepšieho motocyklového pretekára pod Tatrami Katriňáka bude viac ako 10 000 km dlhá rely náhradou za zrušenú tohtoročnú Rely Dakar. "Je to pre mňa veľká výzva. Čakajú ma tisíce kilometrov neznámej trate na veľmi rôznorodom povrchu. Po prvý raz vyskúšam zákernosti púšte Gobi. Rely bude veľmi náročná na navigáciu. Som však súťaživý typ jazdca. Verím, že nesklamem a prídem do cieľa s dobrými výsledkami,“ povedal J. Katriňák na margo podujatia.
Výprava slovenských účastníkov (džíp s trojicou mechanikou a mikrobus so sprievodom) prišla do Petrohradu v utorok o 4.00 h SELČ a v priebehu utorka absolvovala všetky technické kontroly pri preberaní pretekárskej techniky. "V Petrohrade sa začali o 9.30 h a všetky potrebné operácie sme ukončili o 17.00 h. Vďaka tomu sme stredu mali v podstate už voľnejšiu a Jaro Katriňák väčšinu čakania na skorý ranný štart prespal," povedal pre agentúru SITA Andrej Žipaj, manažér vranovského Environ Team. Ako Žipaj ďalej pripomenul, o bývalom majstrovi sveta a úspešnom účastníkovi Raly Paríž - Dakar je všeobecne známe, že takmer všetky prestoje pred jednotlivými etapami väčšinou prespí. "Šetrí tým sily, ktoré na ceste z Petrohradu do Pekingu bude najbližšie takmer tri týždne veľmi potrebovať," zdôraznil A. Žipaj.
Štart Rely Transorientale bude vo štvrtok 12. júna už o 3.30 h miestneho času v Petrohrade, kde v tomto čase sú tzv. biele noci. Cieľ je v sobotu 28. júna pri Čínskom múre v dejisku tohtoročných olympijských hier v Pekingu. Trať pretekov meria 10 722 km, z toho až 3688 km predstavujú špeciálne skúšky. Jazdci prejdú cez tri štáty: Rusko, Kazachstan a Čínu. Počas putovania absolvujú 16 etáp (päť v Rusku, štyri v Kazachstane a zvyšok na území najľudnatejšej krajiny sveta), pričom jediný voľný deň budú mať v nedeľu 22. júna.
"Katriňák a spol. sú v Petrohrade od utorka rána. Výpravu, ktorá do mesta na Neve dorazila o 4.00 h SELČ, privítalo daždivé počasie a len päť stupňov Celzia nad nulou. "Aj keď organizátori Rely sľubujú, že počas ďalších dní sa počasie zlepší, nám by vyhovovalo, keby celých päť ruských etáp až po hranice Kazachstanu pršalo. Jaroslav je už roky považovaný za majstra sveta v jazde na blate a vode, takže on by z toho ruského blata mohol profitovať. Kým by došiel po hranice s Kazachstanom, mohol by figurovať niekde v popredí štartového poľa," tvrdil A. Žipaj. "Z preštudovaných itinerárov zatiaľ vieme, že Jara čakajú mnohé prekvapenia. Preto naším hlavným zámerom je v zdraví dosiahnuť pekinský cieľ. To je teraz najdôležitejšie, na čo sa všetci v Environ Teame sústreďujeme, “ uviedol Katriňákov manažér a pokračoval: "Už prvá z pripravených šestnástich etáp bude nielen najdlhšia (meria až 937 kilometrov, pozn. SITA), ale aj mimoriadne náročná. Prológom podujatia bude špeciálna rýchlostná skúška v dĺžke 71 km , ktorá sa pôjde približne 80 kilometrov od Petrohradu," priblížil A. Žipaj.
"Pokiaľ ide o povrchy, na ktorých sa pôjde, bude tam úplná všechuť. Časť etáp na pevnom podklade, v ďalších úsekoch skalnaté, pieskové či štrkovité podložie. V Kazachstane môžu pretekári čakať blatisté i močaristé pasáže," pokračoval Žipaj a dodal, že podľa získaných materiálov sa bude vysokohorské prostredie striedať s údoliami. Piesočné duny v Kazachstane môžu dosiahnuť výšku až 500 m. Jedna z etáp povedie cez vojenský tábor, jej záver je na tankodróme s veľkými skokmi, zjazdmi a výjazdmi. "Jednoducho, riadna previerka strojov i jazdcov v tých najťažších podmienkach," uviedol A. Žipaj.
"V poradí siedma etapa sa pôjde bez asistencie sprievodných vozidiel, preto sa naša dodávka vráti z hraníc Kazachstanu domov. Počnúc Kazachstanom budú pretekári bivakovať pod svojimi motocyklami. S tými sa budú musieť aj prebrodiť cez rieky a potoky, ktorých meniaca sa hladina je niekde vyššia ako motocykel. Prechody cez rieky nebudú označené. Rely je postavená viac na amatérskej báze. Jazdci teda musia dokázať, že si vedia poradiť s nástrahami trate a byť aj dobrými mechanikmi. Tí, ktorí sa spoliehajú na továrenských mechanikov, môžu rýchlo skončiť. Aj preto bude mať Jaro vo veste špeciálny vak so základnými nástrojmi a náhradnými súčiastkami," opísal predstaviteľ vranovskej firmy bojové podmienky Katriňákového dobrodružstva.
Počas ruskej časti rely bude Katriňáka sprevádzať dodávka, v ktorej bude aj nocovať, v ďalších etapách ju vymení džíp s 3-člennou posádkou mechanikov.
SITA