|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. februára 2014
Na Liptove začnú stavať úsek D1, ušetrí desiatky minút
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) v utorok začína oficiálne s výstavbou nového liptovského úseku diaľnice D1 Hubová - Ivachnová v dĺžke vyše 15 kilometrov. Diaľnica po dokončení ...
Zdieľať
BRATISLAVA 11. februára (WEBNOVINY) - Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) v utorok začína oficiálne s výstavbou nového liptovského úseku diaľnice D1 Hubová - Ivachnová v dĺžke vyše 15 kilometrov. Diaľnica po dokončení výrazne odľahčí Ružomberok od tranzitnej dopravy a ušetrí motoristom viac ako desať minút jazdy. "Kým po pôvodnej ceste I/18 vedúcej cez obce a mesto Ružomberok sa k existujúcemu úseku D1 dá dostať za osemnásť minút, po novej diaľnici to bude trvať iba sedem minút," informoval v pondelok hovorca NDS Marcel Jánošík. Popri poklopaní základného kameňa stavby sa môžu obyvatelia dozvedieť informácie o výstavbe diaľnice v utorok od rána v centre Ružomberka.
Doterajšia náročná cesta cez obce a priemyselné centrum regiónu dolného Liptova s veľkým počtom vozidiel a rizikom nehôd bude podľa NDS čoskoro minulosťou. "Takmer päť kilometrov protihlukových stien zabráni šíreniu hluku v priľahlých obciach Hrboltová, Likavka, Lisková a Ivachnová," dodal Jánošík. Nové spojenie podľa neho tiež zníži ekologickú záťaž liptovskej prírody. Úsek D1 začína v križovatke Hubová a údolím rieky Váh sa dostáva k tunelu Čebrať. Trasa ďalej pokračuje okolo obce Likavka, Martinček a Lisková. Končí pri obci Ivachnová, kde sa napája na D1 smerom na Poprad.
Stavba potrvá viac než tri roky
Výstavba diaľnice pri Ružomberku je plánovaná na tri a pol roka a financovaná má byť z Kohézneho fondu Európskej únie cez Operačný program Doprava. Ministerstvo dopravy plánuje stavbu diaľnice rozdeliť na dve časové fázy, aby mohla byť financovaná z európskych peňazí v tomto a budúcom programovom období 2014 až 2020. Zdroje EÚ v súčasnom období 2007 až 2013 možno použiť len do roku 2015, dokedy stavba diaľnice nebude ukončená.
Diaľnica Hubová - Ivachnová s dvojkilometrovým tunelom Čebrať odľahčí Ružomberok od väčšiny tranzitnej dopravy. Po súbežnej ceste prvej triedy prechádza denne 16 tis. až 24 tis. vozidiel. Stavebné povolenie na tento úsek D1 bolo vydané v marci 2009. Na úseku má byť okrem tunela 21 mostov a križovatky Hubová a Likavka, ako aj veľké ľavostranné odpočívadlo Ivachnová.
Stovky miliónov dolárov
D1 pri Ružomberku postaví slovensko-české združenie Čebrať, ktorého členmi sú stavebné spoločnosti Váhostav - SK, a.s. Žilina ako vedúci združenia a OHL ŽS, a. s. Brno. NDS uzavrela so zhotoviteľom zmluvu o dielo za 227,26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), resp. 272,72 mil. eur vrátane dane vlani 7. novembra.
Váhostav a OHL ŽS uspeli v tendri napriek tomu, že spomedzi siedmich uchádzačov predložili štvrtú najnižšiu cenovú ponuku. Troch uchádzačov s lacnejšími ponukami diaľničiari po opätovnom vyhodnotení ponúk vylúčili. Ponuka Váhostavu a OHL ŽS predstavuje 48,8 % z predpokladanej ceny prác 465,71 mil. eur bez dane. Súčasťou zmluvnej ceny bez dane sú aj nepredvídateľné náklady vo výške 10 %.
Doterajšia náročná cesta cez obce a priemyselné centrum regiónu dolného Liptova s veľkým počtom vozidiel a rizikom nehôd bude podľa NDS čoskoro minulosťou. "Takmer päť kilometrov protihlukových stien zabráni šíreniu hluku v priľahlých obciach Hrboltová, Likavka, Lisková a Ivachnová," dodal Jánošík. Nové spojenie podľa neho tiež zníži ekologickú záťaž liptovskej prírody. Úsek D1 začína v križovatke Hubová a údolím rieky Váh sa dostáva k tunelu Čebrať. Trasa ďalej pokračuje okolo obce Likavka, Martinček a Lisková. Končí pri obci Ivachnová, kde sa napája na D1 smerom na Poprad.
Stavba potrvá viac než tri roky
Výstavba diaľnice pri Ružomberku je plánovaná na tri a pol roka a financovaná má byť z Kohézneho fondu Európskej únie cez Operačný program Doprava. Ministerstvo dopravy plánuje stavbu diaľnice rozdeliť na dve časové fázy, aby mohla byť financovaná z európskych peňazí v tomto a budúcom programovom období 2014 až 2020. Zdroje EÚ v súčasnom období 2007 až 2013 možno použiť len do roku 2015, dokedy stavba diaľnice nebude ukončená.
Diaľnica Hubová - Ivachnová s dvojkilometrovým tunelom Čebrať odľahčí Ružomberok od väčšiny tranzitnej dopravy. Po súbežnej ceste prvej triedy prechádza denne 16 tis. až 24 tis. vozidiel. Stavebné povolenie na tento úsek D1 bolo vydané v marci 2009. Na úseku má byť okrem tunela 21 mostov a križovatky Hubová a Likavka, ako aj veľké ľavostranné odpočívadlo Ivachnová.
Stovky miliónov dolárov
D1 pri Ružomberku postaví slovensko-české združenie Čebrať, ktorého členmi sú stavebné spoločnosti Váhostav - SK, a.s. Žilina ako vedúci združenia a OHL ŽS, a. s. Brno. NDS uzavrela so zhotoviteľom zmluvu o dielo za 227,26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), resp. 272,72 mil. eur vrátane dane vlani 7. novembra.
Váhostav a OHL ŽS uspeli v tendri napriek tomu, že spomedzi siedmich uchádzačov predložili štvrtú najnižšiu cenovú ponuku. Troch uchádzačov s lacnejšími ponukami diaľničiari po opätovnom vyhodnotení ponúk vylúčili. Ponuka Váhostavu a OHL ŽS predstavuje 48,8 % z predpokladanej ceny prác 465,71 mil. eur bez dane. Súčasťou zmluvnej ceny bez dane sú aj nepredvídateľné náklady vo výške 10 %.