|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 25.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Dnes je 1. Sviatok vianočný
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. júla 2007
Na diaľnice a rýchlocesty za štyri roky viac ako 70 mld. korún
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR počíta s tým, že na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest v rokoch 2007 až 2010 bude možné vynaložiť 70,626 mld. Sk. Štátny rozpočet by sa mal ...
Zdieľať
BRATISLAVA 11. júla (WEBNOVINY) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR počíta s tým, že na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest v rokoch 2007 až 2010 bude možné vynaložiť 70,626 mld. Sk. Štátny rozpočet by sa mal na ich financovaní pritom podieľať sumou 31,411 mld. Sk. Vyplýva to z programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010, ktorý vypracovalo ministerstvo dopravy a vláda by o ňom mala rokovať neskôr. Podľa plánu, ktorý už prešiel pripomienkovým konaním, z fondov Európskej únie môže byť na tieto účely v uvedenom štvorročnom období použitých spolu 31,732 mld. Sk a z vlastných zdrojov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) ďalších 7,484 mld. Sk. S použitím vlastných prostriedkov NDS na diaľnice a rýchlocesty sa však podľa programu uvažuje len v rokoch 2007 a 2010.
"Pri financovaní z fondov vychádzame z modelu čerpania v pomere 85 % fondy EÚ a 15 % štátny rozpočet. V momentálnom štádiu, keď nie je schválený ani Národný strategický referenčný rámec, ani operačný program Doprava, môže prísť pri schvaľovaní jednotlivých projektov spolufinancovaných z fondov EÚ k situácii, že komisia EÚ môže presadiť aj iný model financovania, napríklad 70 % fondy EÚ a 30 % štátny rozpočet, čo zvýši nároky na financovanie zo štátneho rozpočtu," uvádza sa v materiáli ministerstva dopravy. Podľa neho spoločenská potreba a harmonogram možností tempa výstavby daný NDS je však podstatne vyšší a vyžaduje aj väčšie zdroje. Ide o sumu približne 24,2 mld. Sk na obdobie 2007 až 2010, pričom ich získanie z cudzích zdrojov sa v súčasnosti javí ako nereálne.
Pre naplnenie reálnych potrieb by bolo potrebné navýšenie chýbajúcich finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu v roku 2007 o 2,5 mld. Sk, v roku 2008 o 5,4 mld. Sk, v roku 2009 o ďalších 8,5 mld. Sk a v roku 2010 o 7,8 mld. Sk. V prípade, ak sa po schválení operačného programu Doprava znížia alokácie zo zdrojov EÚ na roky 2009 a 2010, prípadne sa zdroje presunú až na obdobie 2011 až 2013, podľa materiálu to spôsobí podstatné spomalenie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. K urýchleniu ich výstavby by však mala prispieť aj prijatá novela zákona o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ale aj zvýšenie profesionality pracovníkov ministerstva dopravy a NDS.
SITA