|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 20.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Dagmara
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. januára 2011
Na 100 kilometrov mu vystačí necelý liter nafty
Tagy: Volkswagen Volkswagen XL1
Nemecká automobilka Volkswagen sa zaoberá vývojom „litrového auta“ už približne 10 rokov. V tom čase šéfoval koncernu Volkswagen Dr. Ferdinand Piëch a idea auta so spotrebou ...
Zdieľať
Foto: Volkswagen
BRATISLAVA 27. januára - Nemecká automobilka Volkswagen sa zaoberá vývojom „litrového auta“ už približne 10 rokov. V tom čase šéfoval koncernu Volkswagen Dr. Ferdinand Piëch a idea auta so spotrebou jeden liter na 100 km vznikla v jeho hlave. Piëch sa rád vyjadroval v konkrétnych číslach. Chcel, aby jeho koncern vyrábal tie „naj“ autá, takže si zaumienil auto, ktoré dokáže vyvinúť rýchlosť 400 km/h a na druhej strane auto so spotrebou 1 liter na 100 km. Piëch povedal a konštruktéri museli pracovať. Vyeron mal poriadne meškanie, no nakoniec sa im to podarilo. Litrové auto sa však do sériovej výroby nedostalo ani dodnes.
Ide už o tretiu generáciu prototypu auta, ktoré by malo na 100 km spotrebovať iba jeden liter paliva. Všetko to odštartoval Volkswagen 1-Litre ešte pod vedením Piëcha. V roku 2009 bol tento koncept opäť oprášený a Volkswagen predviedol štúdiu L1. Dnes tú máme koncept XL1, ktorý je k sériovej výrobe najbližšie. Zaujímavé je tiež miesto predstavenia tohto auta – Katar. Akoby chcel Volkswagen „ropným magnátom“ odkázať, že v sa bez nich v budúcnosti zaobíde.
Volkswagen XL1 je dlhý 3 888 mm, široký 1 665 mm, no na výšku meria iba 1 156 mm. Karoséria aj šasi sú z karbónu. Auto tak váži iba 795 kg. K nízkej spotrebe mu nepomáha iba nízka hmotnosť, ale aj skvelá aerodynamika. Auto má dokonca kamery namiesto spätných zrkadiel, aby bol odpor vzduchu čo najnižší. Koeficient odporu vzduchu sa tak podarilo znížiť na neuveriteľných 0,186, pričom bežné autá sa pohybujú okolo hodnoty 0,3.
Na pohon slúži hybridné pohonné ústrojenstvo. To pozostáva z 0,8-litrového vznetového dvojvalca TDI a elektromotora. Zatiaľ čo spaľovací motor produkuje 35 kW (48 k) a 120 Nm, elektromotor prispieva výkonom 20 kW (27 k). Na zadné kolesá je krútiaci moment prenášaný prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG.
Volkswagen XL1 sa na stovku rozbehne za 11,9 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 160 km/h. Dojazd pri plne nabitých batériách a plnej nádrži predstavuje 550 km. Batérie sa dajú nabíjať z bežnej elektrickej siete, ale samozrejme aj rekuperáciou energie pri brzdení. Auto je dokonca schopné jazdiť výlučne v elektrickom režime – teda bez produkcie emisií. Bez spaľovacieho motora sa dokáže zaobísť na vzdialenosť 35 km.
Volkswagen by chcel toto auto uviesť do sériovej výroby do roku 2013. Či sa to však nakoniec podarí zatiaľ nie je jasné. Každopádne, cena auta bude nepochybne vysoká. Karbónová konštrukcia je drahá, hybridný pohon tak isto a detaily ako kamery namiesto spätných zrkadiel k zníženiu ceny určite nepomôžu. Navyše, auto je iba dvojmiestne a do 100-litrového batožinového priestoru si môžete odložiť akurát tak peňaženku s mobilom.
Auto so spotrebou jeden liter nafty na 100 km, tak zrejme bude také drahé, že šetriť s Volkswagenom XL1 si nebude môcť dovoliť hocikto. Opäť jeden z projektov, ktorý sa riadi heslom: „Musíme šetriť, nech to stojí, čo to stojí“.
Ide už o tretiu generáciu prototypu auta, ktoré by malo na 100 km spotrebovať iba jeden liter paliva. Všetko to odštartoval Volkswagen 1-Litre ešte pod vedením Piëcha. V roku 2009 bol tento koncept opäť oprášený a Volkswagen predviedol štúdiu L1. Dnes tú máme koncept XL1, ktorý je k sériovej výrobe najbližšie. Zaujímavé je tiež miesto predstavenia tohto auta – Katar. Akoby chcel Volkswagen „ropným magnátom“ odkázať, že v sa bez nich v budúcnosti zaobíde.
Volkswagen XL1 je dlhý 3 888 mm, široký 1 665 mm, no na výšku meria iba 1 156 mm. Karoséria aj šasi sú z karbónu. Auto tak váži iba 795 kg. K nízkej spotrebe mu nepomáha iba nízka hmotnosť, ale aj skvelá aerodynamika. Auto má dokonca kamery namiesto spätných zrkadiel, aby bol odpor vzduchu čo najnižší. Koeficient odporu vzduchu sa tak podarilo znížiť na neuveriteľných 0,186, pričom bežné autá sa pohybujú okolo hodnoty 0,3.
Na pohon slúži hybridné pohonné ústrojenstvo. To pozostáva z 0,8-litrového vznetového dvojvalca TDI a elektromotora. Zatiaľ čo spaľovací motor produkuje 35 kW (48 k) a 120 Nm, elektromotor prispieva výkonom 20 kW (27 k). Na zadné kolesá je krútiaci moment prenášaný prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG.
Volkswagen XL1 sa na stovku rozbehne za 11,9 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 160 km/h. Dojazd pri plne nabitých batériách a plnej nádrži predstavuje 550 km. Batérie sa dajú nabíjať z bežnej elektrickej siete, ale samozrejme aj rekuperáciou energie pri brzdení. Auto je dokonca schopné jazdiť výlučne v elektrickom režime – teda bez produkcie emisií. Bez spaľovacieho motora sa dokáže zaobísť na vzdialenosť 35 km.
Volkswagen by chcel toto auto uviesť do sériovej výroby do roku 2013. Či sa to však nakoniec podarí zatiaľ nie je jasné. Každopádne, cena auta bude nepochybne vysoká. Karbónová konštrukcia je drahá, hybridný pohon tak isto a detaily ako kamery namiesto spätných zrkadiel k zníženiu ceny určite nepomôžu. Navyše, auto je iba dvojmiestne a do 100-litrového batožinového priestoru si môžete odložiť akurát tak peňaženku s mobilom.
Auto so spotrebou jeden liter nafty na 100 km, tak zrejme bude také drahé, že šetriť s Volkswagenom XL1 si nebude môcť dovoliť hocikto. Opäť jeden z projektov, ktorý sa riadi heslom: „Musíme šetriť, nech to stojí, čo to stojí“.
Tagy: Volkswagen Volkswagen XL1
Súvisiace články:
Prvý pohľad na Saab 9-5 SportCombi (26. 1. 2011)
Fiat Freemnot: Italoameričan z Mexika (25. 1. 2011)
Mazda v Ženeve ukáže koncept Minagi (22. 1. 2011)
Ferrari má nový model (21. 1. 2011)
Mercedes oficiálne predstavil novú generáciu modelu SLK (15. 1. 2011)
Kia KV7 koncept prináša budúcnosť do segmentu vanov (13. 1. 2011)
Hyundai Veloster: asymetrické kórejské kupé (12. 1. 2011)
Mercedes triedy B s osemvalcom pod kapotou (27. 12. 2010)
Aston Martin DB9 v špeciálnej edícii (23. 12. 2010)
Toyota odhalila nový Yaris (22. 12. 2010)