BRATISLAVA 29. februára (WEBNOVINY) - Ministerstvo životného prostredia (MŽP) SR odporúča s pripomienkami výstavbu na území Vydrice v bratislavskom Podhradí, ktorú navrhuje spoločnosť Vydrica, a.s.
Uvádza sa to v záverečnom stanovisku, ktoré vydalo ministerstvo po posúdení vplyvov na životné prostredie. Stanovisko MŽP však nemá povoľovací účinok. Je len odporučením pre orgány, ktoré budú stavbu v konečnom dôsledku povoľovať. Záver hodnotenia obsahuje takmer 90 podmienok po zosumarizovaní pripomienok všetkých dotknutých organizácií, ktoré by mal investor počas výstavby v danej lokalite dodržiavať. Pripomienky sa týkajú predovšetkým riešenia dopravy, súčasnej i navrhovanej zelene, ochrany fauny či nakladania s odpadom. Ministerstvo zároveň upozorňuje navrhovateľa na vybudovanie protihlukových konštrukcií a protipovodňovej ochrany na celom úseku výstavby.
Najviac pripomienok súvisí s flórou. Navrhované dreviny sa môžu vyrúbať výhradne v mimovegetačnom a mimohniezdnom období a len s platným stavebným povolením. Výrubové práce by sa nemali dotknúť zelene, ktorá sa nachádza v okolí riešeného územia. Ohroziť by sa nemali ani dreviny na dotknutom území, ktoré nie sú určené na výrub. V rámci sadovníckych úprav sa navrhuje vysadiť autochtónnu, čiže pôvodnú vegetáciu. Ponechať by sa mala aj rastlina Kustovnica cudzia, ktorá pokrýva takmer celý svah a chráni ho pred eróziou. Porast by sa mal iba vyčistiť, zmladiť a vysadiť v eróznych ryhách, do tohto porastu by sa nemalo zasahovať výstavbou. Na druhej strane by sa podľa ministerstva mali eliminovať existujúce invázne druhy drevín, napríklad pajaseň alebo agát. Ministerstvo upozorňuje, aby sa zachoval navrhovaný koeficient zelene. Do plôch zelene sa pritom môže započítať iba zeleň na rastlom teréne, zeleň na konštrukciách či terasách môže plniť iba doplnkovú funkciu. Výstavba by sa však nemala negatívne dotknúť ani fauny.
Doriešiť by sa mala aj otázka dopravného napojenia. Podľa zapracovaných pripomienok mesta sa totiž neuvažuje s navýšením dopravy zo susedných investícií, ako je River Park či Zuckermandel, ktorý je zatiaľ v štádiu urbanistickej štúdie. Vypracovať by sa preto mala podrobná dopravná štúdia s výhľadmi do roku 2030, ktorá by zahŕňala aj prognózu dopravnej situácie na Nábreží arm. gen. Ludvíka Svobodu od mosta Lafranconi po Nový most po dobudovaní všetkých okolitých stavieb. Zároveň by sa mala posúdiť aj šírka a priepustnosť všetkých dotknutých komunikácií a križovatiek. Ministerstvo taktiež upozorňuje na výstavbu protihlukových konštrukcií na okrajoch komunikácií, teda na Nábreží arm. gen. Ludvíka Svobodu a na Staromestskej ulici.
Taktiež by sa mala zabezpečiť protipovodňová ochrana navrhovanej výstavby v celom dotknutom úseku. Podľa vyjadrení mesta totiž nezodpovedá pravde tvrdenie, že výstavba takejto ochrany nábrežia, aj na úseku zóny Podhradie, je pripravená v rámci projektu Protipovodňovej ochrany Bratislavy, zabezpečenom z fondov EÚ, a preto nie je povinnosťou investora. Na ľavobrežnej ochrannej línii sa v rámci spomínaného projektu dobuduje línia v smere od Starého mosta iba po Nový most, a keďže ďalej nie je jej dobudovanie zabezpečené, malo by byť zahrnuté do investícií Podhradia.
Investor by podľa odporúčaní ministerstva nemal zabudnúť ani na ochranu a nenarušenie skeletu kultúrnej pamiatky Vodná veža, stabilizáciu horninového prostredia hradného brala pri výstavbe podzemných garáží, na zabezpečenie seizmického a geotechnického monitoringu počas stavebných prác. Rešpektovať by sa malo regionálne biocentrum Hradný vrch. Odpad z výstavby by sa mal denne odvážať, nemal by sa likvidovať na stavenisku spaľovaním a zahrňovaním, rovnako by sa nemali budovať "divoké skládky".
SITA