|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
07. októbra 2010
Mýto nás vyjde o 28 miliónov eur viac
Štát zaplatí prevádzkovateľovi mýtneho systému, spoločnosti SkyToll, a.s., o 28 mil. eur viac ako sa pôvodne predpokladalo. Pôvodne mala výstavba a prevádzka mýta počas ...
Zdieľať
Ilustračné foto SITA
BRATISLAVA 7. októbra (WEBNOVINY) - Štát zaplatí prevádzkovateľovi mýtneho systému, spoločnosti SkyToll, a.s., o 28 mil. eur viac ako sa pôvodne predpokladalo. Pôvodne mala výstavba a prevádzka mýta počas trinásť rokov stáť 852 mil. eur, nakoniec to bude okolo 880 mil. eur, informuje štvrtkové vydanie denníka Pravda. Cenu mýta určenú v zmluve Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. a SkyTollu z 13. januára 2009 predražili tri dodatky. "Svedčí to o zlej príprave a riadení celého projektu," cituje Pravda Petra Goliaša z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO.
Prvý dodatok k zmluve sa podľa NDS týka vozidiel mýtnej polície. "K zvýšeniu ceny došlo na základe zmeny špecifikácie vozidla vyvolanej samotnou mýtnou políciou. Bez prijatia uvedenej zmeny nebolo možné vozidlá autorizovať a schváliť na výkon služby," uviedol pre noviny hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Druhý dodatok, ktorý zdražil mýto, zohľadňoval zmeny zákonov. "SkyToll bol povinný zaviesť ich do praxe a zmeniť nastavenie systému v porovnaní s pôvodnou zmluvou," vysvetlil Jánošík. Po spustení mýta v januári tohto roka boli totiž problémy s účtovaním mýtnych úsekov. Vláda ich tak podľa Pravdy prikázala rozdeliť na drobnejšie časti a vodičom sa zároveň prestal počítať posledný úsek, z ktorého odbočili z diaľnice.
Cenu zvýšila podľa diaľničiarov aj každoročná úprava splátky o infláciu, vyplývajúca zo zmluvy o vybudovaní a prevádzkovaní mýtneho systému. "Zodpovednosť za mýto cítim a nevzdávam sa jej," povedal pre denník bývalý generálny riaditeľ NDS a teraz poslanec za Smer-SD Igor Choma. Dodatkami by mali byť podľa neho zapracované do splátok už všetky dôsledky zmien. "Výška ročnej splátky tak môže ďalej kolísať len v závislosti od inflácie," dodal Choma.
Mýtny systém nebude efektívny v tomto ani v budúcich troch rokoch. Za tieto štyri roky stratí štát na mýte vyše 205 mil. eur. O toľko majú totiž výpadky rozpočtových príjmov kvôli zavedeniu mýta prevyšovať predpokladané mýtne príjmy v rokoch 2010 až 2013. V tomto roku by mali príjmy mýta predstavovať 137,4 mil. eur a výpadky príjmov 216,85 mil. eur, čo znamená rozdiel 79,46 mil. eur. Platba mýtnej firme za vybudovanie a prevádzku mýtneho systému má v tomto roku dosiahnuť 94,64 mil. eur. Výpadok príjmov z diaľničných nálepiek pre automobily nad 3,5 tony, ktoré už platia mýto, predstavuje 41,22 mil. eur a výpadok príjmov zo spotrebnej dane na naftu, zníženej na žiadosť autodopravcov, má byť 81 mil. eur. Nepriaznivá bilancia mýtneho systému sa má postupne zmierňovať, keď strata sa má v roku 2013 znížiť na 34,93 mil. eur.
SITA
Prvý dodatok k zmluve sa podľa NDS týka vozidiel mýtnej polície. "K zvýšeniu ceny došlo na základe zmeny špecifikácie vozidla vyvolanej samotnou mýtnou políciou. Bez prijatia uvedenej zmeny nebolo možné vozidlá autorizovať a schváliť na výkon služby," uviedol pre noviny hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Druhý dodatok, ktorý zdražil mýto, zohľadňoval zmeny zákonov. "SkyToll bol povinný zaviesť ich do praxe a zmeniť nastavenie systému v porovnaní s pôvodnou zmluvou," vysvetlil Jánošík. Po spustení mýta v januári tohto roka boli totiž problémy s účtovaním mýtnych úsekov. Vláda ich tak podľa Pravdy prikázala rozdeliť na drobnejšie časti a vodičom sa zároveň prestal počítať posledný úsek, z ktorého odbočili z diaľnice.
Cenu zvýšila podľa diaľničiarov aj každoročná úprava splátky o infláciu, vyplývajúca zo zmluvy o vybudovaní a prevádzkovaní mýtneho systému. "Zodpovednosť za mýto cítim a nevzdávam sa jej," povedal pre denník bývalý generálny riaditeľ NDS a teraz poslanec za Smer-SD Igor Choma. Dodatkami by mali byť podľa neho zapracované do splátok už všetky dôsledky zmien. "Výška ročnej splátky tak môže ďalej kolísať len v závislosti od inflácie," dodal Choma.
Mýtny systém nebude efektívny v tomto ani v budúcich troch rokoch. Za tieto štyri roky stratí štát na mýte vyše 205 mil. eur. O toľko majú totiž výpadky rozpočtových príjmov kvôli zavedeniu mýta prevyšovať predpokladané mýtne príjmy v rokoch 2010 až 2013. V tomto roku by mali príjmy mýta predstavovať 137,4 mil. eur a výpadky príjmov 216,85 mil. eur, čo znamená rozdiel 79,46 mil. eur. Platba mýtnej firme za vybudovanie a prevádzku mýtneho systému má v tomto roku dosiahnuť 94,64 mil. eur. Výpadok príjmov z diaľničných nálepiek pre automobily nad 3,5 tony, ktoré už platia mýto, predstavuje 41,22 mil. eur a výpadok príjmov zo spotrebnej dane na naftu, zníženej na žiadosť autodopravcov, má byť 81 mil. eur. Nepriaznivá bilancia mýtneho systému sa má postupne zmierňovať, keď strata sa má v roku 2013 znížiť na 34,93 mil. eur.
SITA