|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 24.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adam a Eva
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
04. januára 2011
Mýto je podľa SkyToll-u úspešné napriek nižším výnosom
Spoločnosť SkyToll, a.s., prevádzkujúca satelitný elektronický výber mýta na Slovensku od začiatku roka 2010, považuje prvý rok mýtneho systému za úspešný. Podľa nej to ...
Zdieľať
Foto: SITA/Michal BurzaBRATISLAVA 4. januára (WEBNOVINY) - Spoločnosť SkyToll, a.s., prevádzkujúca satelitný elektronický výber mýta na Slovensku od začiatku roka 2010, považuje prvý rok mýtneho systému za úspešný. Podľa nej to potvrdzuje jeho plynulé fungovanie počas roka. Mýtna firma to tvrdí napriek nižšiemu výberu mýtneho, ako sa plánovalo i nespokojnosti najmä menších a stredných cestných dopravcov z Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) s prevádzkou mýta.
"SkyToll nikdy nerobil odhad výberu mýta. Tieto čísla boli výsledkom analýzy, ktorá sa urobila ešte pred tým, než sa vyhlásil tender. Medzitým prišla globálna kríza, ktorá vo veľkej miere ovplyvnila ekonomiku na Slovensku aj v Európe," uviedla spoločnosť pre agentúru SITA. Výšku vybraného mýta podľa jeho prevádzkovateľa ovplyvňuje v prvom rade výška sadzby mýta a dĺžka spoplatnených úsekov ciest, ktoré určilo ministerstvo dopravy. "Dôležitú úlohu však hrajú aj intenzita dopravy, či ekonomická situácia Slovenska aj okolitých krajín," dodáva SkyToll.
Dopravcovia sa na prevádzkovateľa mýtneho systému najčastejšie obracali so žiadosťami, za nimi nasledujú reklamácie na výšku úhrady mýta a pokút. "Žiadali najmä o zmenu identifikačných údajov v zmluve alebo predĺženie lehoty na vrátenie palubnej jednotky. Mesačne je ich okolo 140," informoval ďalej SkyToll. Firma dostávala od zavedenia mýta mesačne priemerne 50 reklamácií na sumu mýta, pričom oprávnených z nich bolo sedem. "Pri celkovom počte vyše 120 tis. unikátnych vozidiel, ktoré sú mesačne na cestách, je to menej ako 0,05 %. Keď hovoríme o oprávnených reklamáciách, je to pod 0,006 %," tvrdí SkyToll. Pokiaľ ide o reklamácie na výšku udelených pokút, tie sú výlučne v kompetencii polície.
Projekt mýta bol pre SkyToll a jeho technologických partnerov veľkou výzvou. Výhody satelitného výberu mýta a jeho vysokú flexibilitu podľa SkyToll potvrdil aj pilotný projekt v Českej republike, kde spoločnosť v rámci testu spoplatnila nielen diaľnice a rýchlostné cesty, ale aj cesty prvej, druhej a tretej triedy. "Prvý rok prevádzky elektronického mýta potvrdil, že satelitná technológia je tou najvhodnejšou na spoplatňovanie ciest nižších tried. Dôkazom toho je aj promptné a bezproblémové rozšírenie počtu úsekov. Zmeny, ktoré sa rozhodla urobiť slovenská vláda, boli urobené v priebehu niekoľkých dní, a to s minimálnymi nákladmi," pripomenul SkyToll.
Po protestoch nespokojných autodopravcov na začiatku roka 2010, ktorých súčasťou bolo čiastočné blokovanie ciest kamiónmi v Bratislave aj inde na Slovensku, vzrástol počet spoplatnených úsekov ich skrátením. Dopravcovia kritizovali, že platia za úseky, aj keď ich celé neprejdú a preto žiadali, aby platili len za skutočne prejazdené kilometre. Počet úsekov tak najprv vo februári stúpol z 800 na 1 006 a v júni až na 1 599.
Slovenský mýtny systém je vo svete unikátny tým, že pokrýva okrem diaľnic a rýchlociest aj takmer 1 800 kilometrov ciest prvej triedy. V súčasnosti nie sú hlavné cesty v takom veľkom rozsahu spoplatnené mýtom v žiadnej krajine Európy. SkyToll má záujem byť lídrom v implementácii rozhodnutia Európskej komisie z roku 2009 o jednotnej Európskej službe elektronického výberu mýta. Tá umožní dopravcom používať jedinú palebnú jednotku na výpočet mýta v celej Európskej únii. Spoločnosť SkyToll mala ku koncu roka 2010 spolu 209 zamestnancov, z toho približne 43 % tvoria mýtni úradníci.
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) v auguste informovala, že si na základe vyhodnotenia prevádzky mýta v prvom polroku 2010 uplatní zmluvný nárok na zľavu za poskytovanie služby elektronického výberu mýta. Dôvodom bola nižšia efektívnosť výberu mýta, ako bola stanovená v zmluve. Podľa správy nezávislého znalca efektívnosť výberu mýta má byť minimálne na úrovni 98,91 %, dosiahla však 98,811 %. Zistená hodnota nebola podľa NDS závažným porušením zmluvy zo strany SkyToll. Ostatných deväť sledovaných parametrov mýtnej zmluvy SkyToll plnil. SkyToll následne požiadal NDS o verifikovanie zistených meraní efektivity výberu mýta nezávislým znalcom. O výsledkoch rokovaní o odchýlke od kritéria efektívnosti výberu mýta a pripomienkach SkyToll-u, ako aj o výške zľavy sľúbila NDS informovať.
NDS bude vyhodnocovať v januári 2011 splnenie všetkých požadovaných kritérií, ktoré majú vplyv na konečnú cenu za službu za rok 2010. Podľa zmluvy z januára 2009 NDS platí SkyToll-u každý mesiac dvanástinu základnej ročnej ceny služby. Cena za rok sa dá presne vyrátať až začiatkom nasledujúceho roku. NDS by mala podľa rezortu dopravy zaplatiť mýtnej firme za vybudovanie a prevádzku mýtneho systému za rok 2010 sumu 94,64 mil. eur. V roku 2011 by to malo byť 93,58 mil. eur a v ďalších dvoch rokoch 97,2 mil. eur a 105,2 mil. eur. Výpadky príjmov z výberu mýta sú podľa NDS oproti plánu nižšie o 9 %. Za celý rok 2010 by mali výnosy z mýta dosiahnuť 137,4 mil. eur, keď za 11 mesiacov predstavovali 130,4 mil. eur. Mýto by malo v roku 2011 vyniesť 176 mil. eur a v rokoch 2012 a 2013 by mali príjmy vzrásť na 194 mil. eur a 212 mil. eur. Negatívne dopady súvisiace so zavedením mýta predstavujú za rok 2010 sumu 216,85 mil. eur. Pasívne saldo medzi príjmami a dopadmi vo výške 79,45 mil. eur by sa mal v rokoch 2011 až 2013 postupne zmierňovať na 50,66 mil. eur, 40,24 mil. eur a 34,93 mil. eur.
"SkyToll nikdy nerobil odhad výberu mýta. Tieto čísla boli výsledkom analýzy, ktorá sa urobila ešte pred tým, než sa vyhlásil tender. Medzitým prišla globálna kríza, ktorá vo veľkej miere ovplyvnila ekonomiku na Slovensku aj v Európe," uviedla spoločnosť pre agentúru SITA. Výšku vybraného mýta podľa jeho prevádzkovateľa ovplyvňuje v prvom rade výška sadzby mýta a dĺžka spoplatnených úsekov ciest, ktoré určilo ministerstvo dopravy. "Dôležitú úlohu však hrajú aj intenzita dopravy, či ekonomická situácia Slovenska aj okolitých krajín," dodáva SkyToll.
Dopravcovia sa na prevádzkovateľa mýtneho systému najčastejšie obracali so žiadosťami, za nimi nasledujú reklamácie na výšku úhrady mýta a pokút. "Žiadali najmä o zmenu identifikačných údajov v zmluve alebo predĺženie lehoty na vrátenie palubnej jednotky. Mesačne je ich okolo 140," informoval ďalej SkyToll. Firma dostávala od zavedenia mýta mesačne priemerne 50 reklamácií na sumu mýta, pričom oprávnených z nich bolo sedem. "Pri celkovom počte vyše 120 tis. unikátnych vozidiel, ktoré sú mesačne na cestách, je to menej ako 0,05 %. Keď hovoríme o oprávnených reklamáciách, je to pod 0,006 %," tvrdí SkyToll. Pokiaľ ide o reklamácie na výšku udelených pokút, tie sú výlučne v kompetencii polície.
Projekt mýta bol pre SkyToll a jeho technologických partnerov veľkou výzvou. Výhody satelitného výberu mýta a jeho vysokú flexibilitu podľa SkyToll potvrdil aj pilotný projekt v Českej republike, kde spoločnosť v rámci testu spoplatnila nielen diaľnice a rýchlostné cesty, ale aj cesty prvej, druhej a tretej triedy. "Prvý rok prevádzky elektronického mýta potvrdil, že satelitná technológia je tou najvhodnejšou na spoplatňovanie ciest nižších tried. Dôkazom toho je aj promptné a bezproblémové rozšírenie počtu úsekov. Zmeny, ktoré sa rozhodla urobiť slovenská vláda, boli urobené v priebehu niekoľkých dní, a to s minimálnymi nákladmi," pripomenul SkyToll.
Po protestoch nespokojných autodopravcov na začiatku roka 2010, ktorých súčasťou bolo čiastočné blokovanie ciest kamiónmi v Bratislave aj inde na Slovensku, vzrástol počet spoplatnených úsekov ich skrátením. Dopravcovia kritizovali, že platia za úseky, aj keď ich celé neprejdú a preto žiadali, aby platili len za skutočne prejazdené kilometre. Počet úsekov tak najprv vo februári stúpol z 800 na 1 006 a v júni až na 1 599.
Slovenský mýtny systém je vo svete unikátny tým, že pokrýva okrem diaľnic a rýchlociest aj takmer 1 800 kilometrov ciest prvej triedy. V súčasnosti nie sú hlavné cesty v takom veľkom rozsahu spoplatnené mýtom v žiadnej krajine Európy. SkyToll má záujem byť lídrom v implementácii rozhodnutia Európskej komisie z roku 2009 o jednotnej Európskej službe elektronického výberu mýta. Tá umožní dopravcom používať jedinú palebnú jednotku na výpočet mýta v celej Európskej únii. Spoločnosť SkyToll mala ku koncu roka 2010 spolu 209 zamestnancov, z toho približne 43 % tvoria mýtni úradníci.
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) v auguste informovala, že si na základe vyhodnotenia prevádzky mýta v prvom polroku 2010 uplatní zmluvný nárok na zľavu za poskytovanie služby elektronického výberu mýta. Dôvodom bola nižšia efektívnosť výberu mýta, ako bola stanovená v zmluve. Podľa správy nezávislého znalca efektívnosť výberu mýta má byť minimálne na úrovni 98,91 %, dosiahla však 98,811 %. Zistená hodnota nebola podľa NDS závažným porušením zmluvy zo strany SkyToll. Ostatných deväť sledovaných parametrov mýtnej zmluvy SkyToll plnil. SkyToll následne požiadal NDS o verifikovanie zistených meraní efektivity výberu mýta nezávislým znalcom. O výsledkoch rokovaní o odchýlke od kritéria efektívnosti výberu mýta a pripomienkach SkyToll-u, ako aj o výške zľavy sľúbila NDS informovať.
NDS bude vyhodnocovať v januári 2011 splnenie všetkých požadovaných kritérií, ktoré majú vplyv na konečnú cenu za službu za rok 2010. Podľa zmluvy z januára 2009 NDS platí SkyToll-u každý mesiac dvanástinu základnej ročnej ceny služby. Cena za rok sa dá presne vyrátať až začiatkom nasledujúceho roku. NDS by mala podľa rezortu dopravy zaplatiť mýtnej firme za vybudovanie a prevádzku mýtneho systému za rok 2010 sumu 94,64 mil. eur. V roku 2011 by to malo byť 93,58 mil. eur a v ďalších dvoch rokoch 97,2 mil. eur a 105,2 mil. eur. Výpadky príjmov z výberu mýta sú podľa NDS oproti plánu nižšie o 9 %. Za celý rok 2010 by mali výnosy z mýta dosiahnuť 137,4 mil. eur, keď za 11 mesiacov predstavovali 130,4 mil. eur. Mýto by malo v roku 2011 vyniesť 176 mil. eur a v rokoch 2012 a 2013 by mali príjmy vzrásť na 194 mil. eur a 212 mil. eur. Negatívne dopady súvisiace so zavedením mýta predstavujú za rok 2010 sumu 216,85 mil. eur. Pasívne saldo medzi príjmami a dopadmi vo výške 79,45 mil. eur by sa mal v rokoch 2011 až 2013 postupne zmierňovať na 50,66 mil. eur, 40,24 mil. eur a 34,93 mil. eur.