|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 19.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Alžbeta
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
07. augusta 2014
Múzeum dopravy chce premeniť remorkér z 30. rokov na lodné múzeum
Premena vyše 50-metrového remorkéra z 30. rokov minulého storočia na múzeum lodnej dopravy. Taká je predstava riaditeľa Múzea dopravy Slovenského technického múzea v Bratislave Petra ...
Zdieľať
Foto: stm-ke.sk
Bratislava 9. augusta (TASR) – Premena vyše 50-metrového remorkéra z 30. rokov minulého storočia na múzeum lodnej dopravy. Taká je predstava riaditeľa Múzea dopravy Slovenského technického múzea v Bratislave Petra Marákyho. "Podarilo sa nám už, takpovediac po hodine dvanástej, získať plavidlo z prvej polovice minulého storočia, dvojmotorový vlečný remorkér Šturec," opísal Maráky v rozhovore pre TASR. A to vďaka nadšencom z radov terajších aj bývalých lodníkov, najmä lodných kapitánov, a tiež vďaka podpore Slovenského plavebného kongresu. Remorkér bol vyrobený v roku 1937 v Komárňanských lodeniciach, vtedajších Škodových závodoch. Vznikol ako tanková loď Štúr, teda na prevoz ropy a iných kvapalných nákladov. V roku 1944 dostal pri bombardovaní rafinérie Apollo zásah a potopil sa. Po skončení vojny ho vylovili, skrátili o niekoľko metrov a prerobili na vlečný remorkér s novým názvom Šturec. Používal sa na ťahanie prívesov na lodiach niekoľko desaťročí.
“Zhruba od polovice 90. rokov sa už nepoužíval a napriek tomu, že je v dosť zdevastovanom stave, prevzali sme ho od Slovenského vodohospodárskeho podniku do našej správy,” priblížil Maráky. Teraz ho s podporou z dotačného systému ministerstva kultúry a s odbornou gesciou Slovenského plavebného kongresu postupne začínajú rekonštruovať.
Najväčším problémom sú však podľa Marákyho financie. Odhaduje, že celková rekonštrukcia aj s vytvorením expozície presiahne náklady 100.000 eur. Loď má totiž dĺžku 57 metrov, má rozsiahle podpalubie, je vysoká šesť metrov a široká takmer desať metrov. V súčasnosti časť financií kryje rozpočet Slovenského technického múzea, časťou prispel Slovenský plavebný kongres zo svojich zdrojov. Časť je z prostriedkov dotačného systému ministerstva kultúry. V roku 2014 majú k dispozícii asi 10.000 eur.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR