BRATISLAVA 31. januára (WEBNOVINY) - Operačný program Výskum a vývoj na roky 2007-2013 predstavil dnes na národnej konferencii odbornej verejnosti minister školstva Ján Mikolaj. Program schválila Európska komisia 28. novembra 2007.
Prvá výzva by mala byť koncom februára, pôjde o vybavenie internátov a vysokých škôl pripojením na internet, v každej izbe a učebni by mal byť prístup k sieti, a o stavebné práce. Ministerstvo plánuje na projekt dať dve miliardy korún. Tento rok má ministerstvo v pláne dotovať projekty za asi 10 miliárd. Celkovo sa v rámci programu rozdelí asi 45 miliárd slovenských korún.
Na Slovensku by v rámci operačného programu malo vzniknúť 60 až 80 centier excelentnosti, teda špičkových pracovísk medzinárodnej kvality, povedal Mikolaj. Financie by mali ísť na ich vznik a vybavenie. Tieto budú hlavne teoretické, ministerstvo však plánuje aj vytvorenie výskumno-vývojových centier, ktoré sa budú zameriavať na prax. O finančnú pomoc budú môcť požiadať vysoké školy, Slovenskú akadémiu vied ako aj široké spektrum výskumno-vývojových organizácií a inštitúcií vrátane mimovládnych organizácií či súkromné spoločnosti zaoberajúce sa súvisiacou problematikou. Riadiacim orgánom pre Operačný program Výskum a vývoj je Ministerstvo školstva SR. Sprostredkovateľským orgánom pod riadiacim orgánom je Agentúra Ministerstva školstva pre štrukturálne fondy EÚ.
Operačný program Výskum a vývoj ponúka príležitosť na získanie finančných prostriedkov na obnovu a vybudovanie technickej infraštruktúry potrebnej pre výskumno-vývojové aktivity, prenos vedeckých poznatkov a technológií do praxe, ako aj zlepšenie podmienok vzdelávacieho procesu na vysokých školách. Rast konkurencieschopnosti slovenských výskumných tímov prinesie so sebou nové príležitosti na spoluprácu aj na medzinárodnej úrovni. Hlavným zameraním operačného programu je modernizácia a zefektívnenie systému podpory výskumu a vývoja a skvalitnenie infraštruktúry vysokých škôl. Kvalita a úroveň vzdelávania na vysokých školách ako základný predpoklad na ďalší rozvoj výskumu a vývoja súvisí aj so stavom budov a zariadení, v ktorých výchovno-vzdelávací proces prebieha. Kvalita a dostupnosť vzdelávania je dlhodobo poznačená nedostatkom investícií do technického a vnútorného vybavenia škôl. Dôsledkom je neuspokojivý technický stav veľkého počtu budov, morálna a fyzická zastaranosť technických zariadení, vysoké prevádzkové náklady a nedostatok moderných technológií využívaných vo vyučovacom procese na vysokých školách.
SITA