|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. marca 2008
MOTORIZMUS-F1: V Austrálii sa začne ďalší súboj Ferrari a McLarenu
V nedeľu sa v Melbourne bude jazdiť Veľká cena Austrálie, úvodné preteky MS F1 2008
Zdieľať
Neľútostné boje vo formule 1 sa opäť začínajú. Po týždňoch testovania, tréningov a rôznych špekulácií o sile jednotlivých monopostov sa v nedeľu v Albert Parku v Melbourne uskutoční prvá veľká sezóny 2008. Formula 1 vstupuje do ďalšieho ročníka, pred ktorým majú fanúšikovia, jazdci i tímy veľké očakávania. Najmä piloti budú musieť predviesť väčšie jazdecké umenie, keďže podľa pravidiel nebudú môcť využívať elektronické systémy v kontrolnej jednotke ako trakčnú kontrolu, či reguláciu kĺzania kolies. Odborníci preto očakávajú oveľa viac šmykov ako v minulosti a zaujímavé budú najmä veľké ceny v daždi. "Bez debaty bude oveľa viac nehôd, jazdci budú robiť viac chýb. Kolesá dostanú oveľa viac zabrať ako v minulosti. Musíme dramaticky zmeniť svoj jazdecký štýl, najmä pokiaľ ide o brzdenie," hovorí Fernando Alonso, ktorý vlani titul neobhájil a po roku sa vracia z McLarenu do Renaultu. Ďalšou novinkou je, že prevodovka sa bude môcť vymeniť bez penalizácie až po štyroch pretekoch, výmena motora je stále povolená po dvoch veľkých cenách.
Hlavná pozornosť sa aj v novej sezóne sústredí na tímy Ferrari a McLaren, najmä na ich lídrov Kimi Räikkönena a Lewisa Hamiltona. Obaja by mali opäť zviesť rovnako dramatický súboj ako vlani, keď o úspechu Räikkönena rozhodla až záverečná Veľká cena Brazílie. Hamilton má stále šancu stať sa najmladším majstrom sveta v histórii a dosiahnuť úspech, ktorý mu vlani ušiel pomedzi prsty. História však hovorí v prospech chladného severana. Víťaz Veľkej ceny Austrálie sa v siedmich z ostatných desiatich rokov stal aj majstrom sveta a v Albert Parku v Melbourne sa vždy viac darilo Ferrari ako jeho konkurentom, talianska stajňa vyhrala za posledné obdobie šesťkrát, McLaren len trikrát. Hamiltona to však neodrádza a chce sa dostať na trón. "Mám oveľa väčšiu motiváciu ako v poslednej sezóne, čaká nás však úplne iný rok. Nikto nevie, čo sa napokon stane. Ja chcem vyhrať všetky preteky a už sa teším na najbližšie," poznamenal Hamilton, ktorý bol vlani v Melbourne tretí. Räikkönen bude v Melbourne obhajovať minuloročné prvenstvo. Jeho malou výhodou môže byť aj umiestnenie tímu v boxoch, keďže po vlaňajšej špionážnej afére bude McLaren mať miesto na začiatku boxovej uličky. "Viem, že do Melbourne sme prišli s kvalitným autom. Zimné testy sa nám vydarili a môžeme dosiahnuť veľa. Naše auto F2008 je ešte lepšie ako vlaňajšie. Tím odviedol dobrú prácu a zlepšil parametre tam, kde to bolo potrebné. Môžeme byť silní na rýchlych i pomalých tratiach. Favoritom sa však necítim, kvality budú chcieť ukázať mnohí jazdci," uviedol Räikkönen.
Výsledky predsezónnych testov favorizujú práve tímy Ferrari a McLaren. Zatiaľ čo Ferrari vstupuje do sezóny s rovnakou dvojicou ako vlani (Räikkönen, Felipe Massa), z McLarenu odišiel Fernando Alonso a nahradil ho Fín Heikki Kovalainen. Massa i Kovalainen dosahovali v testoch počas zimy najlepšie výsledky. Po návrate dvojnásobného majstra sveta Alonsa majú veľké očakávania aj v Renaulte, kde však stále hľadajú ideálne nastavenie motora. Do boja o 3. miesto v Pohári konštruktérov by chceli zasiahnuť aj neustále sa zlepšujúci BMW Sauber, Williams, Red Bull či Toyota.
Oproti poslednej sezóne nastalo v kalendári F1 pár zmien. Nováčikmi medzi hostiteľmi veľkých cien je ázijský Singapur a španielska Valencia, zatiaľ čo z mapy kolotoča po ôsmich rokoch zmizol americký Indianapolis. Znamená to, že oproti sezóne 2007 absolvujú jazdci o jedny preteky navyše. Valencia prevezme od nemeckého Nürburgringu Veľkú cenu Európy a rovnako ako Singapur uvedie do seriálu nový mestský okruh, pričom v juhovýchodnej Ázii sa pôjde prvá nočná veľká cena v histórii F1. O bodku v sezóne sa postará 2. novembra VC Brazílie.
Veľká cena Austrálie sa začína v nedeľu o 5.30 SEČ. V Melbourne sa preteky F1 jazdia od roku 1996. Preteky na okraji Melbourne sú špecifické, 5,303 km dlhý okruh vedie uzavretými verejnými komunikáciami v Albert Parku. Aj keď trať v Melbourne nie je taká populárna ako jej predchodkyňa v Adelaide (súťažilo sa na nej do roku 1995), pekné prostredie, dobrý servis a kvalitne vybudovaná infraštruktúra robia z okruhu dobrého hostiteľa. S VC Austrálie sa spája viacero pozoruhodných udalostí. V roku 1991 sa v Adelaide jazdili najkratšie preteky v histórii F1, keď pre silný dážď ich museli predčasne ukončiť po 14 kolách.
Tímy musia nastaviť zadné krídla na vysoký prítlak, príznačný práve pre trať v Albert Parku. Hrboly a iné nerovnosti pred vstupom do zákrut vyžadujú mäkké až strednomäkké pruženie.
Veľká cena Austrálie
Dejisko: Albert Park v Melbourne, dĺžka okruhu 5 303 metrov
Dĺžka pretekov: 58 okruhov (307,574 km)
Obhajca prvenstva: Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari - 1:24,125 min (sezóna 2004)
Najrýchlejšie kolo v tréningu: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari - 1:24,408 min (sezóna 2004)
Kapacita tribún: približne 80 000
História: Veľkú cenu Austrálie zaradili do programu MS F1 v roku 1985, keď sa jazdila na mestskom okruhu v Adelaide ako posledné preteky sezóny. Od roku 1996 sa pretekári stretávajú v Melbourne a v termínovej listine sa VC Austrálie presunula na začiatok sezóny.
Kuriozita: V roku 1991 sa v Adelaide uskutočnili najkratšie preteky v histórii MS F1, pretože Veľkú cenu museli prerušiť už po 14 kolách pre silný dážď.
Z aktívnych jazdcov na VC Austrálie zvíťazili iba Kimi Räikkönen (2007), Fernando Alonso (2006), Giancarlo Fisichella (2005) a David Coulthard, ktorý tu triumfoval v sezónach 1997 a 2003.
Prehľad posledných víťazov VC Austrálie:
2007 - Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2006 - Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 - Giancarlo Fisichella (Tal.) Renault
2004 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2003 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
2002 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1999 - Eddie Irvine (Ír.) Ferrari
1998 - Mikka Häkkinen (Fín.) McLaren
1997 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
1996 - Damon Hill (V. Brit.) Williams
1995 - Damon Hill (V. Brit.) Williams
1994 - Nigel Mansell (V. Brit.) Williams
1993 - Ayrton Senna (Braz.) McLaren
1992 - Gerhard Berger (Rak.) McLaren
Výsledky predsezónnych testov favorizujú práve tímy Ferrari a McLaren. Zatiaľ čo Ferrari vstupuje do sezóny s rovnakou dvojicou ako vlani (Räikkönen, Felipe Massa), z McLarenu odišiel Fernando Alonso a nahradil ho Fín Heikki Kovalainen. Massa i Kovalainen dosahovali v testoch počas zimy najlepšie výsledky. Po návrate dvojnásobného majstra sveta Alonsa majú veľké očakávania aj v Renaulte, kde však stále hľadajú ideálne nastavenie motora. Do boja o 3. miesto v Pohári konštruktérov by chceli zasiahnuť aj neustále sa zlepšujúci BMW Sauber, Williams, Red Bull či Toyota.
Oproti poslednej sezóne nastalo v kalendári F1 pár zmien. Nováčikmi medzi hostiteľmi veľkých cien je ázijský Singapur a španielska Valencia, zatiaľ čo z mapy kolotoča po ôsmich rokoch zmizol americký Indianapolis. Znamená to, že oproti sezóne 2007 absolvujú jazdci o jedny preteky navyše. Valencia prevezme od nemeckého Nürburgringu Veľkú cenu Európy a rovnako ako Singapur uvedie do seriálu nový mestský okruh, pričom v juhovýchodnej Ázii sa pôjde prvá nočná veľká cena v histórii F1. O bodku v sezóne sa postará 2. novembra VC Brazílie.
Veľká cena Austrálie sa začína v nedeľu o 5.30 SEČ. V Melbourne sa preteky F1 jazdia od roku 1996. Preteky na okraji Melbourne sú špecifické, 5,303 km dlhý okruh vedie uzavretými verejnými komunikáciami v Albert Parku. Aj keď trať v Melbourne nie je taká populárna ako jej predchodkyňa v Adelaide (súťažilo sa na nej do roku 1995), pekné prostredie, dobrý servis a kvalitne vybudovaná infraštruktúra robia z okruhu dobrého hostiteľa. S VC Austrálie sa spája viacero pozoruhodných udalostí. V roku 1991 sa v Adelaide jazdili najkratšie preteky v histórii F1, keď pre silný dážď ich museli predčasne ukončiť po 14 kolách.
Tímy musia nastaviť zadné krídla na vysoký prítlak, príznačný práve pre trať v Albert Parku. Hrboly a iné nerovnosti pred vstupom do zákrut vyžadujú mäkké až strednomäkké pruženie.
Veľká cena Austrálie
Dejisko: Albert Park v Melbourne, dĺžka okruhu 5 303 metrov
Dĺžka pretekov: 58 okruhov (307,574 km)
Obhajca prvenstva: Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari - 1:24,125 min (sezóna 2004)
Najrýchlejšie kolo v tréningu: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari - 1:24,408 min (sezóna 2004)
Kapacita tribún: približne 80 000
História: Veľkú cenu Austrálie zaradili do programu MS F1 v roku 1985, keď sa jazdila na mestskom okruhu v Adelaide ako posledné preteky sezóny. Od roku 1996 sa pretekári stretávajú v Melbourne a v termínovej listine sa VC Austrálie presunula na začiatok sezóny.
Kuriozita: V roku 1991 sa v Adelaide uskutočnili najkratšie preteky v histórii MS F1, pretože Veľkú cenu museli prerušiť už po 14 kolách pre silný dážď.
Z aktívnych jazdcov na VC Austrálie zvíťazili iba Kimi Räikkönen (2007), Fernando Alonso (2006), Giancarlo Fisichella (2005) a David Coulthard, ktorý tu triumfoval v sezónach 1997 a 2003.
Prehľad posledných víťazov VC Austrálie:
2007 - Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2006 - Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 - Giancarlo Fisichella (Tal.) Renault
2004 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2003 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
2002 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1999 - Eddie Irvine (Ír.) Ferrari
1998 - Mikka Häkkinen (Fín.) McLaren
1997 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren
1996 - Damon Hill (V. Brit.) Williams
1995 - Damon Hill (V. Brit.) Williams
1994 - Nigel Mansell (V. Brit.) Williams
1993 - Ayrton Senna (Braz.) McLaren
1992 - Gerhard Berger (Rak.) McLaren
(SITA)