|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
04. októbra 2015
Motoristické exponáty si Technické moto múzeum renovuje samé
Na snímke expozícia cestných motocyklov Jawa v súkromnom Technickom moto múzeu v Lehote pod Vtáčnikom.
Zdieľať
Na snímke expozícia cestných motocyklov Jawa v súkromnom Technickom moto múzeu v Lehote pod Vtáčnikom. Foto: TASR/Alexandra Moštková
Lehota pod Vtáčnikom 4. októbra (TASR) - Desiatky motoriek československej, ale i zahraničnej výroby, veterány, ale i ďalšie zbierkové predmety, ktoré veľmi s motorizmom nesúvisia, uchováva súkromné Technické moto múzeum v Lehote pod Vtáčnikom v okrese Prievidza. Asi 90 percent moto exponátov múzea, ktoré sa naďalej rozrastá, je pojazdných, nadšenci motorizmu si ich dokonca renovujú sami."Zberateľstvo je svojím spôsobom choroba, niekto zbiera servítky, známky alebo mince, niekto zase staré veci a veterány. Najvzácnejšie sú zbierky kompletné, keď sa podarí dať modelovú alebo ročníkovú radu dokopy," poznamenal Branislav Plachý, ktorý robí servis motoriek a pomáha múzeu s renováciou veteránov.
Ako ďalej priblížil, múzeum uchováva v podstate kompletnú považskobystrickú výrobu motoriek, okrem pretekárskych špeciálov, z ktorých bolo vyrobených len niekoľko kusov a sú niekoľkonásobne drahšie ako bežné. "Momentálne sa snažíme dať dohromady policajné motorky, celú povojnovú radu," doplnil.
Lehoťania majú vo svojej zbierke aj niekoľko vzácnych kusov, podľa Plachého ide o bicykel z obdobia 30. rokov 20. storočia, jeho druhý kus sa nachádza v technickom múzeu v Prahe. "Je s odpruženým rámom, má rýchloupináky na kolesá, na sedadlo. Sú to veci, ktoré sa začali robiť až rádovo desiatky rokov neskôr," spresnil. Ďalším unikátom je motorka Jawa 500 Rotax, z ktorej bolo vyrobených 27 kusov pre hradnú stráž.
Takáto zberateľská záľuba, ako podotkol Plachý, je určite finančne náročná. "Hovorí sa, že kto chce mať opicu, musí mať na banány. To nie je len o tom, že kúpim a mám. Väčšinou sa to kupuje v predrenovačnom stave, a to sú relatívne dosť vysoké sumy, aby tá motorka bola motorkou a auto autom. Motorky alebo autá prídu väčšinou v dezolátnom stave," dodal.
Múzeum založilo súrodenecké trio Vlastimil, Jozef a Miroslav Belaňovci z Lehoty pod Vtáčnikom. Bratia sa od detstva po dedine preháňali na pionieroch, mustangoch, potom na silnejších motorkách, opravovali ich aj upravovali. Keďže si kupovali novšie a novšie stroje, doma sa im nahromadilo viacero pôvodných motoriek. Neskôr už cielene začali zachraňovať staré motorky, potom aj autá, ktoré boli určené do šrotu. Mnoho vystavených predmetov im priniesli aj ľudia z obce. Okrem motoriek či áut si návštevníci múzea, ktoré sa skladá z dvoch hál, jednej menšej a druhej väčšej dvojposchodovej, môžu prezrieť staré gramofóny či rádiá, historické uniformy, banícke prilby, starý klavír, kompletnú zbierku Leninových spisov, busty politikov, knihy či tabuľky. Keďže súčasné priestory múzea nebudú vzhľadom na pribúdajúce exponáty stačiť, Technické moto múzeum sa preto bude určite rozširovať.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR