|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. mája 2010
MOST-HÍD: PPP projekty sú grécky model míňania
Tagy: Most-Híd PPP projekty
Podpredseda strany Most-Híd Zsolt Simon prirovnal slovenské diaľničné projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) ku gréckemu modelu míňania peňazí v podaní Ficovej ...
Zdieľať
Zsolt Simon
Foto: SITA BRATISLAVA 5. mája (WEBNOVINY) - Podpredseda strany Most-Híd Zsolt Simon prirovnal slovenské diaľničné projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) ku gréckemu modelu míňania peňazí v podaní Ficovej vlády. Ako povedal na stredajšom brífingu, nie sú proti výstavbe diaľnic zo súkromných zdrojov, nesúhlasia však s ich predražovaním. "Vláda by nemala zaťažovať zbytočne občanov. Za chvíľu dopadneme tak ako Gréci. Toto je presne grécky model utrácania peňazí. Nech postaví diaľnice za reálne peniaze aj formou PPP projektov," uviedol Simon.
Koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov v rámci 1. balíka PPP projektov je podľa neho spolu s dodatkami absolútne nevýhodná pre štát. "SR bude na tom oveľa lepšie, keď sa tá zmluva zruší a obstará sa trojnásobná dĺžka diaľnic," tvrdí Simon. Tender na 1. balík PPP bol podľa neho zle pripravený, pretože nezohľadnil vplyv výstavby diaľnice na chránené územia, cez ktoré má prechádzať.
Väčší osoh pre občanov by podľa Simona bol, keby sme namiesto 75 kilometrov diaľnice postavili 225 kilometrov. "Z toho, že za tie isté peniaze budeme mať len 75 kilometrov, budú mať osoh len firmy blízke vládnej koalícii," dodal Simon. V medzinárodnom konzorciu, ktoré získalo koncesiu na výstavbu a 30-ročnú prevádzku severnej časti D1, boli aj dve slovesné stavebné firmy Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s.
Most-Híd kritizuje aj analýzu ministerstva dopravy o dopadoch možného zastavenia budovania diaľnic a rýchlostných ciest na území SR. Vláda na stredajšom výjazdovom zasadnutí v Sečovciach tento materiál stiahla z programu a preložila ho na budúci týždeň. "Materiál je výsmechom občana. Zaoberá sa všetkým možným, ale nie podstatou, či stavať diaľnice prostredníctvom PPP projektov za trojnásobnú cenu, alebo radšej postaviť trojnásobnú dĺžku. Považujeme túto analýzu za alibizmus Ficovej vlády, aby mohla utrácať peniaze pre podniky blízke vládnej koalícii," tvrdí Simon.
Podpredseda Mostu-Híd pripomenul, že SR stavia kilometer diaľnic priemerne za 18 mil. eur, ale napríklad v Chorvátsku to zvládajú trikrát lacnejšie. Za tie isté peniaze by sme podľa neho mohli dokončiť nielen D1, ale aj postaviť takmer celú južnú rýchlostnú komunikáciu, čo by malo pozitívny efekt aj v regiónoch s vyššou mierou nezamestnanosti.
Realizácia troch projektov PPP za súkromné prostriedky je podľa analýzy ministerstva dopravy pri splnení všetkých uvažovaných vstupov a predpokladov výhodnejšia ako z verejných zdrojov pre ich zaťaženie. Čistá súčasná hodnota obstarávania príslušných úsekov na diaľnici D1 medzi Martinom a Prešovom, v okolí Žiliny a na rýchlostnej ceste R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami formou PPP predstavuje 5,600 mld. eur. Pri konvenčnom spôsobe obstarávania by celkové výdavky verejných financií dosiahli 5,793 mld. eur. Celková očakávaná výška prínosov za 30-ročnú prevádzku všetkých troch balíkov PPP dosahuje 13,152 mld. eur, čo prevyšuje súčasnú predbežnú hodnotu splátok koncesionárom vo výške 9,908 mld. eur zhruba o 3,244 mld. eur. Materiál bol vypracovaný na základe analýzy Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline o dôsledkoch pozastavenia výstavby nadradenej cestnej siete formou PPP. Celková ročná strata v prípade zastavenia PPP projektov by v 1. balíku na D1 medzi Martinom a Prešovom dosiahla 127,25 mil. eur, v 2. balíku na R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice by znamenala 67,65 mil. eur a v 3. balíku na D1 v okolí Žiliny 169,17 mil. eur.
SITA
Koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov v rámci 1. balíka PPP projektov je podľa neho spolu s dodatkami absolútne nevýhodná pre štát. "SR bude na tom oveľa lepšie, keď sa tá zmluva zruší a obstará sa trojnásobná dĺžka diaľnic," tvrdí Simon. Tender na 1. balík PPP bol podľa neho zle pripravený, pretože nezohľadnil vplyv výstavby diaľnice na chránené územia, cez ktoré má prechádzať.
Väčší osoh pre občanov by podľa Simona bol, keby sme namiesto 75 kilometrov diaľnice postavili 225 kilometrov. "Z toho, že za tie isté peniaze budeme mať len 75 kilometrov, budú mať osoh len firmy blízke vládnej koalícii," dodal Simon. V medzinárodnom konzorciu, ktoré získalo koncesiu na výstavbu a 30-ročnú prevádzku severnej časti D1, boli aj dve slovesné stavebné firmy Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s.
Most-Híd kritizuje aj analýzu ministerstva dopravy o dopadoch možného zastavenia budovania diaľnic a rýchlostných ciest na území SR. Vláda na stredajšom výjazdovom zasadnutí v Sečovciach tento materiál stiahla z programu a preložila ho na budúci týždeň. "Materiál je výsmechom občana. Zaoberá sa všetkým možným, ale nie podstatou, či stavať diaľnice prostredníctvom PPP projektov za trojnásobnú cenu, alebo radšej postaviť trojnásobnú dĺžku. Považujeme túto analýzu za alibizmus Ficovej vlády, aby mohla utrácať peniaze pre podniky blízke vládnej koalícii," tvrdí Simon.
Podpredseda Mostu-Híd pripomenul, že SR stavia kilometer diaľnic priemerne za 18 mil. eur, ale napríklad v Chorvátsku to zvládajú trikrát lacnejšie. Za tie isté peniaze by sme podľa neho mohli dokončiť nielen D1, ale aj postaviť takmer celú južnú rýchlostnú komunikáciu, čo by malo pozitívny efekt aj v regiónoch s vyššou mierou nezamestnanosti.
Realizácia troch projektov PPP za súkromné prostriedky je podľa analýzy ministerstva dopravy pri splnení všetkých uvažovaných vstupov a predpokladov výhodnejšia ako z verejných zdrojov pre ich zaťaženie. Čistá súčasná hodnota obstarávania príslušných úsekov na diaľnici D1 medzi Martinom a Prešovom, v okolí Žiliny a na rýchlostnej ceste R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami formou PPP predstavuje 5,600 mld. eur. Pri konvenčnom spôsobe obstarávania by celkové výdavky verejných financií dosiahli 5,793 mld. eur. Celková očakávaná výška prínosov za 30-ročnú prevádzku všetkých troch balíkov PPP dosahuje 13,152 mld. eur, čo prevyšuje súčasnú predbežnú hodnotu splátok koncesionárom vo výške 9,908 mld. eur zhruba o 3,244 mld. eur. Materiál bol vypracovaný na základe analýzy Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline o dôsledkoch pozastavenia výstavby nadradenej cestnej siete formou PPP. Celková ročná strata v prípade zastavenia PPP projektov by v 1. balíku na D1 medzi Martinom a Prešovom dosiahla 127,25 mil. eur, v 2. balíku na R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice by znamenala 67,65 mil. eur a v 3. balíku na D1 v okolí Žiliny 169,17 mil. eur.
SITA
Tagy: Most-Híd PPP projekty