Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

27. februára 2014

Množia sa prípady nevýhodných spotrebiteľských pôžičiek



Krátkodobé drobné pôžičky poskytované cez SMS správy a internet vytvárajú značný priestor pre niekedy až úžernícke praktiky nebankových subjektov. ...



Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/František Iván
Bratislava 27. februára (TASR) – Krátkodobé drobné pôžičky poskytované cez SMS správy a internet vytvárajú značný priestor pre niekedy až úžernícke praktiky nebankových subjektov.


"Pri zmluvách uzavretých na diaľku sa množia prípady používania klamlivých obchodných praktík, ktoré spotrebiteľa poškodzujú," varuje štátna tajomníčka Ministerstva spravodlivosti (MS) SR Monika Jankovská.

Množstvom podnetov sa v poslednom období zaoberá aj Komisia na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách, ktorá pri ministerstve pôsobí. "Podnety sa týkajú najmä poskytovania finančných služieb," upozornila pre TASR Jankovská. Pripomína preto niektoré práva, ktoré spotrebiteľ môže uplatniť ešte pred prijatím pôžičky, teda uzavretím zmluvy.

"Spotrebiteľ má právo žiadať, aby mu zmluva bola vysvetlená a objasnená, a to akákoľvek jej časť, ktorej nerozumie," priblížila. Na druhej strane, aj veriteľ má povinnosť posúdiť, či spotrebiteľ bude schopný pôžičku vrátiť. "Skúmanie bonity je zákonnou povinnosťou veriteľa," pripomenula Jankovská. Poskytnutie úveru spotrebiteľovi, ktorý nemá peniaze na jeho splácanie a u ktorého už v čase podpisu zmluvy neboli predpoklady na poskytnutie úveru, je totiž zodpovednosťou veriteľa. "Okrem prípadu, že by spotrebiteľ na účely posúdenia bonity veriteľovi poskytol úmyselne nepravdivé informácie o svojich príjmových pomeroch," doplnila.

Jankovská spotrebiteľom odporúča, aby sa o konkrétnom úvere, o ktorý majú záujem, poradil so svojimi blízkymi, prípadne aj s právnikom. "Stanovisko k povahe zmluvných podmienok im môže poskytnúť aj Komisia na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách," konštatoval.

Rezort spravodlivosti poukazuje najmä na klamlivé informovanie spotrebiteľa o poskytovanom úvere alebo pôžičke, ako aj na praktiky veriteľa, ktorými spotrebiteľov zbavujú spotrebiteľskej ochrany. Jankovská poukazuje aj na agresívne správanie nebankových spoločností. "Neprimerane vymáhajú dlžné sumy od spotrebiteľov," dodala.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Na projekty v rómskych komunitách pôjde v tomto roku 620-tisíc eur
<< predchádzajúci článok
Najvyšší súd rozhoduje o odvolaní veľkopodnikateľa Mikuláša V.