|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
07. februára 2013
Mladí ľudia nie sú spokojní s IT vzdelávaním na školách
Skúsenosť s bežne dostupnými informačnými a komunikačnými technológiami (IKT) má na Slovensku viac ako 80 percent ľudí vo veku od 18 do 26 rokov. Avšak až 40 percent mladých nie je ...
Zdieľať
BRATISLAVA 7. februára (WEBNOVINY) - Skúsenosť s bežne dostupnými informačnými a komunikačnými technológiami (IKT) má na Slovensku viac ako 80 percent ľudí vo veku od 18 do 26 rokov.
Avšak až 40 percent mladých nie je spokojných, ako ich v tejto oblasti pripravila škola. Vyplýva to z výsledkov výskumu zameraného na digitálnu gramotnosť, ktorý realizoval Inštitút pre verejné otázky pod vedením analytika Mariána Velšica v spolupráci so spoločnosťou Microsoft.
Mladí ľudia dosiahli v tomto výskume približne o 60 percent lepšie výsledky ako celkový priemer populácie, pričom počas uplynulých desiatich rokov zlepšili svoje schopnosti a zručnosti vo väčšine bežne dostupných IKT.
Najvyššiu úroveň majú študenti
Nedostatky však naďalej pretrvávajú napríklad s vyhľadávaním informácií a údajov, ich prenosom alebo pri práci s databázami. Najvyššiu úroveň digitálnych zručností majú spomedzi mladých predovšetkým študenti a duševne pracujúci ľudia.
Za nimi nasledujú podnikatelia, živnostníci a manuálne pracujúca mládež, najhoršie sú na tom nezamestnaní a mladé ženy v domácnosti.
"Naše zistenia dlhodobo ukazujú, že spomedzi rôznych sociálnych skupín sa s fenoménom IKT najlepšie vyrovnávajú mladí ľudia. Ich kritická reflexia v najnovšom výskume však odhalila aj systémové nedostatky. Napríklad, že školy absolventov nedostatočne pripravujú na využívanie IKT v bežnom živote a pre trh práce, ďalej nedostatok vyučovacích hodín a príliš formálne vyučovanie informatiky, odtrhnutosť učebných osnov od praktického života, ich zastaranosť, či ignorovanie najnovších trendov. To sú všetko vážne výhrady, ktoré by nás mali motivovať k zmene," uviedol na dnešnej tlačovej konferencii Velšic.
Výučba v rámci informatiky
Kľúčové znalosti a skúsenosti s IKT získavajú mladí ľudia predovšetkým v škole v rámci vyučovania informatiky, no rovnako vplyvné je aj neformálne prostredie známych, rodiny, kamarátov alebo spolužiakov.
Väčšina mladých sa však k poznatkom získaným zo školy stavia kriticky, keď až dve tretiny z nich uviedli, že sa tam naučili iba základy, a ďalšia pätina, že v škole získali len veľmi málo vedomostí, ktoré následne využili v praxi.
Výskum tiež odhalil, že až 40 percent mladých ľudí sa pri hľadaní zamestnania alebo pri rozbiehaní vlastného podnikania stretlo s požiadavkou na zručnosti s IKT, pričom potrebu mať digitálne zručnosti už pocítilo aj 65 percent mladých nezamestnaných.
Digitálna gramotnosť je dôležitá
"Digitálna gramotnosť bude v blízkej budúcnosti pre pracovný trh rovnako dôležitá, ako je v súčasnosti schopnosť písať, čítať a počítať. Až 90 percent všetkých pracovných miest si bude vyžadovať určitý stupeň digitálnych zručností. Už teraz pociťujeme nedostatok kvalifikovaných odborníkov v oblasti IT, pričom v Európskej únii bude do roku 2015 chýbať približne až 700-tisíc takýchto ľudí," dodal Dušan Chrenek, vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Avšak až 40 percent mladých nie je spokojných, ako ich v tejto oblasti pripravila škola. Vyplýva to z výsledkov výskumu zameraného na digitálnu gramotnosť, ktorý realizoval Inštitút pre verejné otázky pod vedením analytika Mariána Velšica v spolupráci so spoločnosťou Microsoft.
Mladí ľudia dosiahli v tomto výskume približne o 60 percent lepšie výsledky ako celkový priemer populácie, pričom počas uplynulých desiatich rokov zlepšili svoje schopnosti a zručnosti vo väčšine bežne dostupných IKT.
Najvyššiu úroveň majú študenti
Nedostatky však naďalej pretrvávajú napríklad s vyhľadávaním informácií a údajov, ich prenosom alebo pri práci s databázami. Najvyššiu úroveň digitálnych zručností majú spomedzi mladých predovšetkým študenti a duševne pracujúci ľudia.
Za nimi nasledujú podnikatelia, živnostníci a manuálne pracujúca mládež, najhoršie sú na tom nezamestnaní a mladé ženy v domácnosti.
"Naše zistenia dlhodobo ukazujú, že spomedzi rôznych sociálnych skupín sa s fenoménom IKT najlepšie vyrovnávajú mladí ľudia. Ich kritická reflexia v najnovšom výskume však odhalila aj systémové nedostatky. Napríklad, že školy absolventov nedostatočne pripravujú na využívanie IKT v bežnom živote a pre trh práce, ďalej nedostatok vyučovacích hodín a príliš formálne vyučovanie informatiky, odtrhnutosť učebných osnov od praktického života, ich zastaranosť, či ignorovanie najnovších trendov. To sú všetko vážne výhrady, ktoré by nás mali motivovať k zmene," uviedol na dnešnej tlačovej konferencii Velšic.
Výučba v rámci informatiky
Kľúčové znalosti a skúsenosti s IKT získavajú mladí ľudia predovšetkým v škole v rámci vyučovania informatiky, no rovnako vplyvné je aj neformálne prostredie známych, rodiny, kamarátov alebo spolužiakov.
Väčšina mladých sa však k poznatkom získaným zo školy stavia kriticky, keď až dve tretiny z nich uviedli, že sa tam naučili iba základy, a ďalšia pätina, že v škole získali len veľmi málo vedomostí, ktoré následne využili v praxi.
Výskum tiež odhalil, že až 40 percent mladých ľudí sa pri hľadaní zamestnania alebo pri rozbiehaní vlastného podnikania stretlo s požiadavkou na zručnosti s IKT, pričom potrebu mať digitálne zručnosti už pocítilo aj 65 percent mladých nezamestnaných.
Digitálna gramotnosť je dôležitá
"Digitálna gramotnosť bude v blízkej budúcnosti pre pracovný trh rovnako dôležitá, ako je v súčasnosti schopnosť písať, čítať a počítať. Až 90 percent všetkých pracovných miest si bude vyžadovať určitý stupeň digitálnych zručností. Už teraz pociťujeme nedostatok kvalifikovaných odborníkov v oblasti IT, pričom v Európskej únii bude do roku 2015 chýbať približne až 700-tisíc takýchto ľudí," dodal Dušan Chrenek, vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.