|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
14. októbra 2009
Mládež čítanie nebaví, po knihe nesiahne viac ako 46 %
Mládež v Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) nebaví čítanie, cez týždeň po knihe nesiahne viac ako 46 % mladých ľudí. Viac ako 41 % mládeže má pritom zreteľne negatívny vzťah k čítaniu a ...
Zdieľať
BRATISLAVA 14. októbra (WEBNOVINY) - Mládež v Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) nebaví čítanie, cez týždeň po knihe nesiahne viac ako 46 % mladých ľudí. Viac ako 41 % mládeže má pritom zreteľne negatívny vzťah k čítaniu a preferuje skôr pasívne prijímanie informácií a trávenie voľného času. Vyplýva to z prieskumu medzi študentmi 38 základných a stredných škôl, vrátane stredných odborných škôl, ktorý zorganizovalo šesť knižníc od októbra do decembra 2008. "Zistené čísla prieskumu sú alarmujúce, je to kritický stav. Očakávali sme ho však," povedala dnes na tlačovej besede riaditeľka Staromestskej knižnice v Bratislave Judita Kopáčiková.
V niektorých prípadoch je problémom nedostatok voľného času, hlavne je však nevôľa a nezáujem zo strany študentov, pretože si to vyžaduje námahu. "Pre mnohých je to únavné. Radšej si pozrú film a radšej dabovaný, aby nemuseli čítať titulky," doplnila Kopáčiková. Cez týždeň preferuje mládež skôr televíziu či počítač, cez víkend stretnutia s kamarátmi či trávenie voľného času s rodinou. Na otázku, či majú aj nejaké koníčky, odpovedalo záporne takmer 44 % opýtaných. Mladých nelákajú ani knižnice, školské navštevuje okolo 14 %, verejné knižnice viac ako 31 %. Viac ako polovica mladých (54 %) však nechodí do žiadnych knižníc. Niektorí na návštevu knižnice nevidia dôvod aj preto, lebo od nich nevyžadujú povinné čítanie samotní učitelia. Ani jednu knihu preto v minulom školskom roku neprečítalo 20 %, aspoň tri knihy si prečítalo 18 % opýtaných.
Podľa Kopáčikovej je však problém aj v tom, že knižnice nemajú dostatok peňazí na nákup nových a aktuálnych kníh. Apelujú preto na svojich zriaďovateľov, teda samosprávy, aby sa pri tvorbe rozpočtov kládol na knižnice väčší dôraz. "Knižnica je záležitosť, ktorú treba dotovať, aj keď neprináša primárny zisk," myslí si Kopáčiková. Je potrebné zatraktívniť služby verejných knižníc a prispôsobiť ich tejto "problémovej" vekovej kategórii. "Treba mladým ľuďom umožniť diskutovať, komunikovať, blogovať," povedala Kopáčiková. Knižnice k dialógu vyzývajú aj rezorty školstva a kultúry, pretože je podľa nich potrebné vzdelávať aj učiteľov.
SITA
V niektorých prípadoch je problémom nedostatok voľného času, hlavne je však nevôľa a nezáujem zo strany študentov, pretože si to vyžaduje námahu. "Pre mnohých je to únavné. Radšej si pozrú film a radšej dabovaný, aby nemuseli čítať titulky," doplnila Kopáčiková. Cez týždeň preferuje mládež skôr televíziu či počítač, cez víkend stretnutia s kamarátmi či trávenie voľného času s rodinou. Na otázku, či majú aj nejaké koníčky, odpovedalo záporne takmer 44 % opýtaných. Mladých nelákajú ani knižnice, školské navštevuje okolo 14 %, verejné knižnice viac ako 31 %. Viac ako polovica mladých (54 %) však nechodí do žiadnych knižníc. Niektorí na návštevu knižnice nevidia dôvod aj preto, lebo od nich nevyžadujú povinné čítanie samotní učitelia. Ani jednu knihu preto v minulom školskom roku neprečítalo 20 %, aspoň tri knihy si prečítalo 18 % opýtaných.
Podľa Kopáčikovej je však problém aj v tom, že knižnice nemajú dostatok peňazí na nákup nových a aktuálnych kníh. Apelujú preto na svojich zriaďovateľov, teda samosprávy, aby sa pri tvorbe rozpočtov kládol na knižnice väčší dôraz. "Knižnica je záležitosť, ktorú treba dotovať, aj keď neprináša primárny zisk," myslí si Kopáčiková. Je potrebné zatraktívniť služby verejných knižníc a prispôsobiť ich tejto "problémovej" vekovej kategórii. "Treba mladým ľuďom umožniť diskutovať, komunikovať, blogovať," povedala Kopáčiková. Knižnice k dialógu vyzývajú aj rezorty školstva a kultúry, pretože je podľa nich potrebné vzdelávať aj učiteľov.
SITA