Po platinovom debute Exoterika (2005) sa Miro Jaroš vrátil na slovenskú hudobnú scénu albumom Tlaková níž. Za piesňami zo svojho prvého albumu sa rozhodol zavrieť dvere už dávnejšie, a ako povedal, ...
BRATISLAVA 22. apríla (WEBNOVINY) - Po platinovom debute Exoterika (2005) sa Miro Jaroš vrátil na slovenskú hudobnú scénu albumom Tlaková níž. Za piesňami zo svojho prvého albumu sa rozhodol zavrieť dvere už dávnejšie, a ako povedal, má pocit, že "na tú dobu to bolo v pohode, ale dnes sa už nad tými pesničkami len pousmejem, a už ich ani nehrávam - nevystupujem s nimi. Jednoducho som mal pocit, že sa potrebujem dostať niekam inam".
Od vydania albumu Exoterika prešli tri roky, počas ktorých Miro podľa vlastných slov hľadal - sám seba, miesto kam patrí, čo chce robiť, a ako to prezentovať. Okrem toho sa rozhodol, že bude viac spievať o vlastných pocitoch, tak začal sám písať melódie a texty. O produkciu albumu sa spolu s Mirom staral Vlado "Randy" Gnepa, ktorý ho vraj počas SuperStar tak neznášal, že "vždy, keď som začal spievať, vypol televíziu, alebo preladil na iný kanál". Súhlasil však, že dá Mirovi šancu a nahrá s ním jednu pieseň. "Čakal som na neho vyše roka, nahrali sme spolu jednu vec a on zrazu vraví: 'Miro, ale ty vieš spievať, prečo si to neukázal predtým?' Vravím: 'Čo ja viem, asi som sa viac zameriaval na to, ako vyzerám na javisku, než ako a čo spievam, a on ma donútil, aby som spieval falzetovým hlasom, čo som sa dovtedy hanbil a spieval som si iba tak sám pre seba," prezradil Miro o začiatku spolupráce s Randym v rozhovore pre agentúru SITA.
Miro Jaroš sa preslávil vďaka účinkovaniu v prvej sérii speváckej súťaže Slovensko hľadá SuperStar a po jej skončení vydal platinový album Exoterika. Ako "produkt" SuperStar s debutom, ktorý sa síce dobre predával, no kritici ani slovenské rádiá neprijali, sa Miro ako spevák nachádza v zložitej situácii. "Teraz, keď prichádzam s niečím novým, mám to sakra ťažké. Musím presviedčať úplne od začiatku. Som si vedomý toho, že som úplne na začiatku, A snažím sa robiť svoju robotu poctivo, a pristupovať k tomu zodpovedne. Človek si po čase uvedomí, že je to o niečom úplne inom, ako o nablýskanom javisku v televízii," priznal a doplnil, že Tlakovú níž považuje za svoj začiatok a prežíva vďaka nej prvé úspechy. Názov albumu a titulnej piesne však vyvolal mnohé otázky. Melódia, ku ktorej dlho patril úplne iný text, vznikla v spolupráci Randyho a Mira. "Najprv bol text o noci, ale stále som nebol spokojný, mal som pocit, že ten text nekorešpondoval s hudobným podkladom, čo je veľmi dôležité, aby to bolo uveriteľné, no a prišiel Jožko Husovský, ktorý priniesol text Tlaková níž," zaspomínal si s tým, že v prvom momente reagoval: 'V žiadnom prípade - Jedna Tlaková níž tu už bola!' Keď si ale text začal spievať, a zistil, že sa k melódii hodí, súhlasil. "Veľa pesničiek sa predsa volá rovnako, tak prečo by nemohla byť druhá Tlaková níž!? No je pravda, že som k tomu pristupoval s obavami, ako to prijmú médiá, ako sa budú na to ľudia pozerať, či som nevykradol Müllera, ale myslím si, že keď si vypočuli tú pesničku, veľmi rýchlo zistili, že to s tým nemá nič spoločné, a že je to jednoducho moja výpoveď," reagoval. K pilotnému singlu Tlaková níž vznikol nedávno aj videoklip, no v slovenskom rozhlasovom éteri už znie druhý singel s názvom Obyčajný.
Album, ktorý sa nahrával v prešovskom štúdiu Perina, obsahuje jedenásť pesničiek a dva bonusy - Kuba a Sklíčka. Nahrávka "mapuje obdobie po Exoterike", no napríklad melódiu nového singla Obyčajný napísal Miro asi pred desiatimi rokmi. Na albume sa nachádzajú "úplne nové veci", ktoré vznikli až v štúdiu s Randym, no aj staršie, ako Kým nestratíš (nevieš čo máš), ktorá vznikla veľmi krátko po Exoterike, "lenže potrebovala nejaký čas, aby dozrela". Nahrávalo sa na etapy - ako prvá bola už spomínaná Tlaková níž, ktorá mala zistiť, ako poslucháči "nového Mira" prijmú. "Nevedel som, ako ma ľudia prijmú, či ich presvedčím, že aj toto je časť môjho ja, a po odchode z vydavateľstva Sony BMG, som nemal vydavateľa. Zrazu sa Tlaková níž začala hrať, a potom prišla sama ponuka od vydavateľstva EMI, tak sme okamžite opäť bookli nahrávacie štúdio a dokončili sme rozpracované pesničky, ku ktorým pribudli asi dve nové," povedal Miro.
Napriek tomu, že sa rozhodol začať odznova a zmeniť všetko, čím sa prezentoval na svojom debute, aj nový album prináša jednu pieseň s hebrejským textom. "Hebrejčinu som si nemohol odpustiť. Je to prevzatá pesnička od veľmi známeho speváka, ktorý sa volá Idan Raichel. Táto pesnička bola obrovský hit, keď som žil a pracoval v Izraeli. Bola to vec, ktorá sa mi strašne páčila, má pre mňa veľmi veľkú hodnotu, pretože mi veľa vecí pripomína, a má krásny text," vysvetlil rozhodnutie zaradiť skladbu Boi, ktorú chcel už na svoj debut, no vtedy sa mu nepodarilo získať povolenie. "Teraz musím povedať Chvalabohu, lebo by sa tam stratila," doplnil. K textu v hebrejčine dopísal slohu v slovenčine, ktorá je "prekladom" originálneho textu. Vokál do skladby nahrala Katka Koščová. Mladá speváčka ale nie je jediným hosťom na albume. Duet Kým nestratíš (nevieš čo máš) naspieval Miro s jej sestrou Veronikou, a keďže album vznikal v čase, keď ešte nemal vlastnú kapelu, pri nahrávaní hosťovali mnohí muzikanti, ako huslista Peter Fajta, gitarista Pavol Mazúr, Vladík Kovalčík alebo klavirista Martin Husovský zo skupiny Komajota. Bonusovú skladbu Kuba naspieval Miro s Kubáncom Lazarom Titom, ktorý prizval na nahrávanie aj ďalších krajanov. Svoj nový album bude prezentovať s novou kapelou, ktorú dal dohromady len nedávno a po prvý raz ju chce verejnosti predstaviť na krste Tlakovej níže.
Booklet je prácou ruskej umelkyne a fotografky Anny Rastorguevy "La Mouton", ktorej práce objavil Miro na internete a tak sa mu zapáčili, že ju poprosil, či by mu nespravila titulnú stránku bookletu. Pri komunikácii s umelkyňou musel Miro siahnuť do svojich dávno zabudnutých vedomostí ruštiny, keďže Anna nehovorí po anglicky. Napriek tomu sa ale dokázali dohodnúť, s kamarátom nafotil sériu fotografií v rôznych pózach, ktoré potom Anna zapracovala do svojich koláží a z ponuky na titulnú stránku vznikol celý booklet. "Posadila ma do takého rozprávkového prostredia. Bol som tým nadšený a tak nezostalo len pri tej fotografii na titulku, ale urobila celý booklet, takže Annu La Mouton som v živote nevidel, a napriek tomu odviedla kus roboty na mojom albume a som jej strašne vďačný," povedal a zároveň dodal, že Anna za svoju prácu nechcela nič, len album s podpisom, a tak by bol rád, keby mohla prísť aspoň na krst.
SITA