Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

18. mája 2014

Ministerstvo pôdohospodárstva zmluvy preveruje, Carrefour ich obhajuje



Ľubomír Jahnátek



Zdieľať
Ľubomír Jahnátek Foto: TASR
Bratislava 18. mája (TASR) – Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPaRV) SR preveruje zmluvy, ktoré s dodávateľmi uzavrela spoločnosť Retail Value Stores (RVS) prevádzkujúca na Slovensku sieť hypermarketov Carrefour. Na spornosť zmlúv poukázal minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Ľubomír Jahnátek (nominant Smeru-SD) minulú nedeľu (11.5.) v diskusnej relácii televízie TA3 V politike.


"V predmetnej veci stále prebiehajú kontroly. Pokiaľ nebudú ukončené, ministerstvo nebude zverejňovať žiadne podrobnosti," zareagoval hovorca rezortu Peter Hajnala.

Minister Jahnátek upozornil, že spoločnosť v obchodných zmluvách navrhuje dodávateľom, aby na svojich výrobkoch uvádzali dátumy výroby pod hrozbou vysokých zmluvných pokút. Dôvodom uloženia vysokých pokút reťazcom je údajné porušenie zmluvných podmienok za neuvádzanie dátumu výroby na dodávaných výrobkoch. Podľa Jahnátka dôkazom toho, že zo strany Carrefouru ide o jednoduché "vypaľovanie" domácich dodávateľov, je aj to, že túto pokutu nedostali zahraniční dodávatelia, ktorí tiež nedávajú dátum výroby na potraviny, ako aj to, že pokute čelia aj dodávatelia, ktorí podmienku uvádzania dátumu výroby dodržiavali.

Spoločnosť Retail Value Stores v reakcii na ministra poukázala na platne uzavreté zmluvy s obchodnými partnermi a nepokladá za správne, že sa vec rieši na politickej pôde a cez médiá.

"Podmienky spolupráce uvedené v týchto zmluvách sú prejavom dohody zmluvných strán," reagoval pre TASR regionálny riaditeľ Kamil Kubánek. "Pokiaľ si jedna zo strán uplatňuje nárok na zaplatenie zmluvnej pokuty, je tomu tak preto, že druhá strana porušila niektorú zo svojich povinností."

Kubánek zdôraznil, že zmluvné strany majú nielen povinnosti, ktoré im ukladá zákon, ale aj povinnosti, ku ktorým sa zaviazali v zmluve.

"Niektorými dodávateľmi spochybňovaný záväzok informovať o dátume výroby tovaru je odôvodnený opodstatneným záujmom ponúkať spotrebiteľom kvalitný a čerstvý tovar. Informácia o dátume výroby je taktiež potrebná na to, aby bolo možné efektívne si plniť povinnosti vyplývajúce z platnej legislatívy, ako aj realizovať záväzky a práva voči spotrebiteľom, respektíve obchodným partnerom," zareagoval ďalej Kubánek.

Spoločnosť nedostala zo slovenskej strany rozhodnutie, že porušila zákon

Spoločnosť Retail Value Stores podľa neho doposiaľ nedostala žiadne rozhodnutie orgánu verejnej správy, z ktorého by vyplývalo, že sa dopustila porušenia zákona.

"Nepovažujeme preto za vhodné, ak subjekty, porušujúce svoje zmluvné záväzky, riešia dôsledky takéhoto porušenia, ktoré aj priznávajú, nátlakovo v mediálnej alebo politickej sfére. Taktiež nepovažujeme za vhodné, ak vrcholný predstaviteľ verejnej správy predčasne, pred ukončením kontroly, prezentuje svoje úsudky pravdepodobne na základe jednostranných informácií. Veríme, že vyvolaný mediálny alebo politický tlak nebude mať vplyv na spravodlivé a zákonné rozhodovanie príslušných orgánov," uzavrel Kubánek.

Carrefour Foto: TASR/AP


Povinnosť označovať potravinárske výrobky dátumom výroby neukladá ani slovenský právny poriadok a ani legislatíva Európskej únie. To však podľa stanoviska Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOaCR) neznamená, že účastníci zmluvy - výroba verzus obchod - si takýto záväzok dohodnúť nemôžu.

"Platí pravidlo, čo nie je zakázané, je dovolené. Prirodzene dovolené v tom smere, aby dohoda bola korektná, nie šikanózna, nie proti dobrým mravom a podobne. Podľa nášho názoru, dohoda o označovaní niektorých potravinárskych výrobkov údajom o dátume výroby je legálna a korektná. Je potrebná nielen pre obchodníka, ale slúži i na jednoznačnú orientáciu a informovanosť spotrebiteľa," reagoval zväz.

Zväz ďalej upozorňuje, že treba posúdiť aj to, čo všetko ďalšie je naviazané na takúto dohodu. "Ako sú dohodnuté reklamačné podmienky, pokuty, aké ďalšie dohody zmluvy obsahujú a tie by mali byť tiež korektné. Napríklad plošné u toho istého výrobku, bez ohľadu na to, či ide o výrobcu zo Slovenska, alebo výrobcu zo zahraničia. Nie šikanózne, nie proti dobrým mravom," znovu zdôraznil ZOaCR.

Carrefour prostredníctvom svojej spoločnosti RVS naplno uviedol do praxe víziu, ako majú silní hráči podnikať na Slovensku, reagoval kandidát na poslanca Európskeho parlamentu za SNS Vladimír Chovan.

"Netreba vysvetľovať, prečo slovenskí výrobcovia musia podpisovať takéto šialene nevýhodné zmluvy. Pretože inú možnosť v štáte, kde sa 85 % potravín dostáva k spotrebiteľovi cez obchodné reťazce, nemajú. Inak sa na trh jednoducho nedostanú," zareagoval Chovan.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Spojenie spravodajských služieb sa osvedčilo pri konflikte na Ukrajine
<< predchádzajúci článok
Po výbuchu potrubia na východe Slovenska je bez plynu 13 obcí