|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Ministerstvo nerešpektuje vôľu poslancov a hazarduje s bezpečnosťou motoristov
Vládny návrh zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, o ktorom aktuálne rokujú parlamentné výbory, je podľa Národnej asociácie STK (NA STK) opätovnou snahou Ministerstva ...
Zdieľať
BRATISLAVA 25. januára 2018 (WBN/PR) - Vládny návrh zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, o ktorom aktuálne rokujú parlamentné výbory, je podľa Národnej asociácie STK (NA STK) opätovnou snahou Ministerstva dopravy a výstavby SR presadiť liberalizáciu siete staníc technickej kontroly (STK) napriek nesúhlasu poslancov.
So zámerom zrušiť svoju vlastnú kompetenciu regulovať sieť STK prišlo ministerstvo už počas minulého roka, kedy predstavilo novelu zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Napriek úspešnej hromadnej pripomienke, ktorá získala viac ako 500 platných podpisov, a viacerým zásadným výhradám zo strany dôležitých asociácií a združení, ako napríklad Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR, Zväzu automobilového priemyslu SR, alebo Slovenskej asociácie malých a stredných podnikov a živnostníkov, vláda novelu posunula do parlamentu.
Avšak so zámerom liberalizovať sieť staníc STK sa nestotožnil hneď prvý výbor v poradí - Výbor pre financie a rozpočet. Obsahom pozmeňujúceho návrhu, ktorý predložili poslanci Peter Náhlik (SMER-SD) a Radovan Baláž (SNS), bolo ponechanie kompetencie ministerstva určovať sieť STK a ich počty tak, ako je to v platnom znení zákona. Výbor odobril zámer ministerstva zmierniť pokuty za chýbajúce emisné či technické kontroly a zvýšiť požiadavky na bezúhonnosť prevádzkovateľov staníc STK. S týmto pozmeňujúcim návrhom sa následne stotožnil aj ďalší výbor – Výbor pre hospodárske záležitosti, ktorý pozmenený návrh posunul na ďalšie rokovanie v rámci novembrovej schôdze.
Na rovnakú schôdzu však ministerstvo predložilo úplne nový zákon, ktorý si prešiel veľmi podobným vývojom ako samotná novela. Nový zákon taktiež počíta s liberalizáciou siete STK a ministerstvo opäť neakceptovalo žiadnu z výhrad a varovaní odbornej verejnosti pred takýmto postupom. Keď však hrozilo, že novela zákona bude schválená parlamentom v zmenenom znení, teda bez liberalizácie, ministerstvo sa rozhodlo ju stiahnuť a pokračovať už len s novým zákonom. Núti tak poslancov opätovne zaujať stanovisko, hoci tak urobili len pred pár týždňami.
Národná asociácia STK pripomína, že nekontrolované a masívne rozširovanie siete STK by dohľad nad správnosťou vykonaných kontrol výrazne komplikovalo a malo by značný negatívny vplyv na nehodovosť a zníženie bezpečnosti na cestách. Jasne o tom hovoria skúseností z okolitých štátov, kde došlo k liberalizácii trhu STK. Navyše kapacita staníc STK je dnes dostatočná. V súčasnosti je na Slovensku vyťaženosť staníc STK približne 50 %. Pri nadpolovičnom vyťažení stanice v danom okrese automaticky vzniká priestor pre ďalšiu STK, čím je zabezpečená dostatočná kapacita liniek STK pre vodičov. Na Slovensku je v súčasnej dobe v prevádzke 142 samostatných staníc STK a ich sieť sa oproti roku 2010 rozšírila o tretinu.
Zdroj: Webnoviny.sk - Ministerstvo nerešpektuje vôľu poslancov a hazarduje s bezpečnosťou motoristov © SITA Všetky práva vyhradené.
So zámerom zrušiť svoju vlastnú kompetenciu regulovať sieť STK prišlo ministerstvo už počas minulého roka, kedy predstavilo novelu zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Napriek úspešnej hromadnej pripomienke, ktorá získala viac ako 500 platných podpisov, a viacerým zásadným výhradám zo strany dôležitých asociácií a združení, ako napríklad Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR, Zväzu automobilového priemyslu SR, alebo Slovenskej asociácie malých a stredných podnikov a živnostníkov, vláda novelu posunula do parlamentu.
Avšak so zámerom liberalizovať sieť staníc STK sa nestotožnil hneď prvý výbor v poradí - Výbor pre financie a rozpočet. Obsahom pozmeňujúceho návrhu, ktorý predložili poslanci Peter Náhlik (SMER-SD) a Radovan Baláž (SNS), bolo ponechanie kompetencie ministerstva určovať sieť STK a ich počty tak, ako je to v platnom znení zákona. Výbor odobril zámer ministerstva zmierniť pokuty za chýbajúce emisné či technické kontroly a zvýšiť požiadavky na bezúhonnosť prevádzkovateľov staníc STK. S týmto pozmeňujúcim návrhom sa následne stotožnil aj ďalší výbor – Výbor pre hospodárske záležitosti, ktorý pozmenený návrh posunul na ďalšie rokovanie v rámci novembrovej schôdze.
Na rovnakú schôdzu však ministerstvo predložilo úplne nový zákon, ktorý si prešiel veľmi podobným vývojom ako samotná novela. Nový zákon taktiež počíta s liberalizáciou siete STK a ministerstvo opäť neakceptovalo žiadnu z výhrad a varovaní odbornej verejnosti pred takýmto postupom. Keď však hrozilo, že novela zákona bude schválená parlamentom v zmenenom znení, teda bez liberalizácie, ministerstvo sa rozhodlo ju stiahnuť a pokračovať už len s novým zákonom. Núti tak poslancov opätovne zaujať stanovisko, hoci tak urobili len pred pár týždňami.
Národná asociácia STK pripomína, že nekontrolované a masívne rozširovanie siete STK by dohľad nad správnosťou vykonaných kontrol výrazne komplikovalo a malo by značný negatívny vplyv na nehodovosť a zníženie bezpečnosti na cestách. Jasne o tom hovoria skúseností z okolitých štátov, kde došlo k liberalizácii trhu STK. Navyše kapacita staníc STK je dnes dostatočná. V súčasnosti je na Slovensku vyťaženosť staníc STK približne 50 %. Pri nadpolovičnom vyťažení stanice v danom okrese automaticky vzniká priestor pre ďalšiu STK, čím je zabezpečená dostatočná kapacita liniek STK pre vodičov. Na Slovensku je v súčasnej dobe v prevádzke 142 samostatných staníc STK a ich sieť sa oproti roku 2010 rozšírila o tretinu.
Zdroj: Webnoviny.sk - Ministerstvo nerešpektuje vôľu poslancov a hazarduje s bezpečnosťou motoristov © SITA Všetky práva vyhradené.