Ministerstvo dopravy vrátilo do tendra francúzsku spoločnosť
Ministerstvo dopravy na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) opätovne prehodnotilo ponuky dvoch zo štyroch vyradených uchádzačov v prvom diaľničnom tendri na výstavbu a ...
BRATISLAVA 23. apríla (WEBNOVINY) - Ministerstvo dopravy na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) opätovne prehodnotilo ponuky dvoch zo štyroch vyradených uchádzačov v prvom diaľničnom tendri na výstavbu a prevádzku úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom. Ako v stredu po zasadnutí vlády informoval minister dopravy Ľubomír Vážny, rezort vrátil do tendra francúzsku spoločnosť Eiffage Travaux Publics a znovu vylúčil rakúsko-nemecké konzorcium v zložení Alpine Bau, Hochtief PPP Solutions a Western Carpathians Motorway Investors Company. Opätovne vylúčené konzorcium podľa ministra nevyhovelo podmienkam. V súťaži tak pokračujú traja kvalifikovaní uchádzači, vrátane dvoch už skôr vybraných. Výstavba netunelových úsekov D1 zo súkromných zdrojov v rámci projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) má byť podľa Vážneho dokončená v roku 2010 a tunelová časť v roku 2012.
Vážny ďalej informoval, že ministerstvo dopravy plánuje 20. mája tohto roku vyzvať štyroch vybraných účastníkov v druhom tendri PPP na R1 k účasti na koncesnom dialógu. Spresnil, že rezort dopravy 22. apríla zaslal na zverejnenie vo vestníku aj oznámenie o treťom tendri PPP na úsekoch D1 medzi Žilinou a Martinom.
Stiahnutie žaloby voči ÚVO v súvislosti s prvým diaľničným tendrom zdôvodnil minister dopravy Ľubomír Vážny tým, že do uplynutia termínu nikto z uchádzačov nepodal návrh na revízny postup. Konštatovanie úradu o netransparentnom postupe rezortu dopravy podľa ministra nespôsobí problémy v ďalšom priebehu tendrov na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 cez PPP projekty. Podľa Vážneho zostal len dôvod v podobe očistenia mena ministerstva.
"Stále trvám na tom, že rezort dopravy postupoval v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. Bolo by kontraproduktívne, keby som čakal na krajský súd, kým za mesiac až tri mesiace rozhodne, a dovtedy by som blokoval postup v tendroch," dodal Vážny. Prvý diaľničný tender na výstavbu a prevádzku diaľnice D1 cez PPP projekty tak podľa neho pokračuje. Vážny podal žalobu voči rozhodnutiu a postupu úradu preto, lebo podľa neho bolo poškodené meno ministerstva dopravy. "Nepostupovali sme netransparentne," opätovne odmietol minister dopravy výhrady úradu. Vážny mal zároveň obavu, že takéto konštatovanie úradu poškodí rozbehnuté diaľničné tendre.
Ministerstvo dopravy už doručilo výzvy na účasť na koncesnom dialógu v prvom tendri PPP všetkým trom kvalifikovaným uchádzačom. Uchádzači majú do konca mája vytvoriť návrhy riešení, ktoré budú potom prezentovať ministerstvu dopravy ako vyhlasovateľovi tendra. Na tomto základe začne neskôr koncesný dialóg. Rezort dopravy 21. apríla otvoril pre uchádzačov data roomy, kde je projektová dokumentácia k prvému balíku diaľničných PPP projektov.
ÚVO 14. marca 2008 zrušil rozhodnutie rezortu dopravy o vylúčení rakúsko-nemeckého konzorcia firiem Alpine Bau, Hochtief PPP Solutions a Western Carpathians Motorway Investors Company z prvého diaľničného tendra PPP a nariadil jeho vrátenie do súťaže. Rezort dopravy zo šiestich záujemcov vybral do finálovej časti tejto súťaže pôvodne dvoch uchádzačov. Stali sa nimi francúzsko-švédske konzorcium zložené zo spoločností Vinci Concessions S.A. a Skanska Infrastructure Development AB, ako aj šesťčlenné medzinárodné združenie pozostávajúce zo slovenských firiem Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s., francúzskych firiem Bouyges Travaux Publics SA a Colas SA, maďarskej spoločnosti Intertoll-Europe Zrt. a portugalskej Mota Engil, SGPS, SA.
SITA