|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. septembra 2012
Ministerstvo dopravy s mýtom pre osobné autá nepočíta
Zavedenie elektronického mýta namiesto diaľničných nálepiek aj pre osobné autá nie je podľa ministerstva dopravy vôbec v pláne. Z tohto dôvodu ani neanalyzovalo náklady a výhody ...
Zdieľať
BRATISLAVA 5. septembra (WEBNOVINY) - Zavedenie elektronického mýta namiesto diaľničných nálepiek aj pre osobné autá nie je podľa ministerstva dopravy vôbec v pláne.
Z tohto dôvodu ani neanalyzovalo náklady a výhody platieb za diaľnice cez výber mýta pre osobné automobily.
"Na ministerstve analyzujeme možnosti zavedenia takzvaných elektronických nálepiek, výstupy budú známe v najbližších mesiacoch," informoval v stredu pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.
Ministerstvo dopravy zároveň odmieta tvrdenie poslanca parlamentu Alojza Hlinu (OĽaNO) o tom, že vládny návrh zákona o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave, ktorý je v druhom čítaní v parlamente, je skrytou prípravou na zavedenie elektronického mýta aj pre osobné vozidlá.
"Pán poslanec Hlina si buď zákon neprečítal, alebo nepochopil jeho podstatu a mýli si hrušky s jablkami. Zákon vytvára iba právny rámec pre vznik inteligentných dopravných systémov. Tie umožnia sledovať premávku na cestách dostupnými monitorovacími prostriedkami. Napríklad kamerami, detektormi alebo monitorovacími systémami vo vozidlách v zmysle smernice Európskej únie (EÚ)," uviedol Kóňa.
To, ako to bude presne fungovať, určí až koncepcia národného systému dopravných informácií, na ktorej v súčasnosti ministerstvo pracuje. Koncepcia bude vychádzať aj z technických noriem EÚ, ktoré sa teraz tiež ešte len pripravujú.
Meranie odjazdených kilometrov
Hlina v brannobezpečnostnom výbore v utorok povedal, že ak by návrh zákona o inteligentných dopravných systémoch v parlamente prešiel, tak by legitimizoval a vytvoril predpoklad na to, že vodiči budú povinní umiestniť do akéhokoľvek auta, teda aj osobného technologické zariadenie, ktoré komunikuje s iným technologickým zariadením.
Poslanec uviedol, že priamo v návrhu zákona je uvedené, že systém bude monitorovať aj počet odjazdených kilometrov.
Plánované čipy majú podľa rezortu dopravy slúžiť ako systém výstrahy. "To znamená, že sa aktivujú iba v prípade vážnej dopravnej nehody a slúžia na to, aby presne lokalizovali auto postihnuté dopravnou nehodou - aby jednoducho prišli skôr záchranári a pomohli zranenému vodičovi,“ uviedol v spomínanom výbore štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák.
Predstavy Európskej únie, ktorá so systémom prišla, sú podľa neho také, že čipy by sa mali montovať do každého auta už vo výrobe, nie dodatočne. Systém by sa automaticky spúšťal napríklad pri aktivácii airbagu.
Hlina tomu neverí a spýtal sa, na čo by bolo prospešné pre bezpečnosť cestnej premávky vedieť, koľko kilometrov prešiel. "Táto informácia má hodnotu úplne inú, to znamená, že je to úplne jasná predpríprava na to, aby po určitom období prišla ďalšia zákonná úprava, ktorá bude došpecifikovávať to, že mýto budú platiť aj osobné autá," myslí si poslanec.
Vyššie náklady pre vodičov
Hlina tvrdí, že systém elektronického mýta by bol pre vodičov určite drahší, ako súčasné diaľničné nálepky, nepáči sa mu ani to, že niekto bude vedieť presné časy a trasy, kde sa autá pohybovali. Holák argumentoval aj tým, že sa ešte nepreukázala ekonomická výhodnosť elektronického mýta pre osobné autá.
"V čase krízy a ťažkej sociálnej situácie si neviem predstaviť, že by sme zaviedli mýto aj pre osobné autá," dodal štátny tajomník.
Predseda vlády Robert Fico vo februári 2010 poprel úvahy, že o niekoľko rokov by malo byť mýto zavedené aj pre osobné automobily. Bývalý minister dopravy v prvej Ficovej vláde Ľubomír Vážny sa pred zavedením mýta pre automobily nad 3,5 tony vyjadril, že mýto pre osobné vozidlá by mohlo byť zavedené v roku 2013.
Zmluva Národnej diaľničnej spoločnosti s prevádzkovateľom mýtneho systému SkyToll totiž počíta s rozšírením mýtneho systému. Európska komisia zatiaľ uvažovala o spoplatnení ciest mýtom aj pre osobné automobily, neprijala žiadne zaväzujúce rozhodnutie.
Z tohto dôvodu ani neanalyzovalo náklady a výhody platieb za diaľnice cez výber mýta pre osobné automobily.
"Na ministerstve analyzujeme možnosti zavedenia takzvaných elektronických nálepiek, výstupy budú známe v najbližších mesiacoch," informoval v stredu pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.
Ministerstvo dopravy zároveň odmieta tvrdenie poslanca parlamentu Alojza Hlinu (OĽaNO) o tom, že vládny návrh zákona o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave, ktorý je v druhom čítaní v parlamente, je skrytou prípravou na zavedenie elektronického mýta aj pre osobné vozidlá.
"Pán poslanec Hlina si buď zákon neprečítal, alebo nepochopil jeho podstatu a mýli si hrušky s jablkami. Zákon vytvára iba právny rámec pre vznik inteligentných dopravných systémov. Tie umožnia sledovať premávku na cestách dostupnými monitorovacími prostriedkami. Napríklad kamerami, detektormi alebo monitorovacími systémami vo vozidlách v zmysle smernice Európskej únie (EÚ)," uviedol Kóňa.
To, ako to bude presne fungovať, určí až koncepcia národného systému dopravných informácií, na ktorej v súčasnosti ministerstvo pracuje. Koncepcia bude vychádzať aj z technických noriem EÚ, ktoré sa teraz tiež ešte len pripravujú.
Meranie odjazdených kilometrov
Hlina v brannobezpečnostnom výbore v utorok povedal, že ak by návrh zákona o inteligentných dopravných systémoch v parlamente prešiel, tak by legitimizoval a vytvoril predpoklad na to, že vodiči budú povinní umiestniť do akéhokoľvek auta, teda aj osobného technologické zariadenie, ktoré komunikuje s iným technologickým zariadením.
Poslanec uviedol, že priamo v návrhu zákona je uvedené, že systém bude monitorovať aj počet odjazdených kilometrov.
Plánované čipy majú podľa rezortu dopravy slúžiť ako systém výstrahy. "To znamená, že sa aktivujú iba v prípade vážnej dopravnej nehody a slúžia na to, aby presne lokalizovali auto postihnuté dopravnou nehodou - aby jednoducho prišli skôr záchranári a pomohli zranenému vodičovi,“ uviedol v spomínanom výbore štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák.
Predstavy Európskej únie, ktorá so systémom prišla, sú podľa neho také, že čipy by sa mali montovať do každého auta už vo výrobe, nie dodatočne. Systém by sa automaticky spúšťal napríklad pri aktivácii airbagu.
Hlina tomu neverí a spýtal sa, na čo by bolo prospešné pre bezpečnosť cestnej premávky vedieť, koľko kilometrov prešiel. "Táto informácia má hodnotu úplne inú, to znamená, že je to úplne jasná predpríprava na to, aby po určitom období prišla ďalšia zákonná úprava, ktorá bude došpecifikovávať to, že mýto budú platiť aj osobné autá," myslí si poslanec.
Vyššie náklady pre vodičov
Hlina tvrdí, že systém elektronického mýta by bol pre vodičov určite drahší, ako súčasné diaľničné nálepky, nepáči sa mu ani to, že niekto bude vedieť presné časy a trasy, kde sa autá pohybovali. Holák argumentoval aj tým, že sa ešte nepreukázala ekonomická výhodnosť elektronického mýta pre osobné autá.
"V čase krízy a ťažkej sociálnej situácie si neviem predstaviť, že by sme zaviedli mýto aj pre osobné autá," dodal štátny tajomník.
Predseda vlády Robert Fico vo februári 2010 poprel úvahy, že o niekoľko rokov by malo byť mýto zavedené aj pre osobné automobily. Bývalý minister dopravy v prvej Ficovej vláde Ľubomír Vážny sa pred zavedením mýta pre automobily nad 3,5 tony vyjadril, že mýto pre osobné vozidlá by mohlo byť zavedené v roku 2013.
Zmluva Národnej diaľničnej spoločnosti s prevádzkovateľom mýtneho systému SkyToll totiž počíta s rozšírením mýtneho systému. Európska komisia zatiaľ uvažovala o spoplatnení ciest mýtom aj pre osobné automobily, neprijala žiadne zaväzujúce rozhodnutie.