|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
30. decembra 2012
Minister Počiatek nie je spokojný s využívaním peňazí z EÚ
Minister dopravy Ján Počiatek nie je spokojný s doterajšou úrovňou využívania finančných prostriedkov Európskej únie (EÚ). Zodpovednosť za jednotlivé operačné programy podľa neho ...
Zdieľať
BRATISLAVA 30. decembra (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ján Počiatek nie je spokojný s doterajšou úrovňou využívania finančných prostriedkov Európskej únie (EÚ).
Zodpovednosť za jednotlivé operačné programy podľa neho majú dotyční ministri.
Snahou ministerstva dopravy v prípade rezortného Operačného programu Doprava (OPD) je dočerpať peniaze do posledného eura. "Toto je taká istá výzva aj pre všetkých ministrov, ktorí sa musia zamyslieť nad tým, čo všetko ešte musia urobiť. Operačné programy sú rôznorodé, čiže neexistuje jedno univerzálne pravidlo,“ povedal pre agentúru SITA Počiatek.
Programy boli zablokované
Minister tvrdí, že sú rôzne typy chýb, množstvo z nich sa však už odstránilo.
Niektoré programy boli podľa neho dokonca zablokované, ale ich čerpanie sa podarilo obnoviť.
"V OPD už sme sa aj posunuli priamo v čerpaní aj kontrahovaní. Hlavnú zmenu očakávame počas budúceho roku, kedy by sme sa už mohli dostať do definitívne jasnej predstavy o dočerpaní tohto programu,“ dodal Počiatek.
Slovensko vyčerpalo zo štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu EÚ v rámci jedenástich operačných programov ku koncu novembra 4,16 mld. eur, čo je 36,22 % z celkovej sumy 11,5 mld. eur. Spolufinancovanie týchto programov zo štátneho rozpočtu dosiahlo 706,1 mil. eur, čo je 36,33 % z 1,94 mld. eur.
Čerpanie záväzku roku 2009 malo podiel 97,61 % a do konca roku 2012 tak zostávalo využiť 40,92 mil. eur. Záväzky rokov 2010 a 2011 sa čerpali na 56,14 % a do konca roku 2013 tak treba minúť 1,61 mld. eur. "Implementácia projektov v OPD sa za posledný polrok významne zlepšila. V období od mája do polovice decembra sme zvýšili kontrahovanie o 185 mil. eur a celkovo je v súčasnosti zazmluvnených takmer 2,3 mld. eur, čo je 60 % alokácie OPD,“ priblížil pre agentúru SITA štátny tajomník ministerstva dopravy František Palko.
Čerpanie peňazí v OPD sa podľa neho od mája zvýšilo o 234 mil. eur a celkovo na 1,34 mld. eur, čo predstavuje 35 % celkovej alokácie. Do konca tohto roka by malo byť vyčerpaných ďalších 25 mil. eur.
Bude to kľúčový rok
Rok 2013 bude kľúčový, lebo pri súbehu pravidiel n+3 a n+2 bude v ňom treba vyčerpať záväzky rokov 2010 a 2011.
"To si bude vyžadovať ešte pridať v našom úsilí, aby sme dokázali túto výzvu úspešne naplniť. Šanca, že sa podarí využiť maximum peňazí zo zdrojov EÚ, je vysoká. Vďaka enormnému pracovnému nasadeniu Riadiaceho orgánu OPD a novej kvalite komunikácie s Európskou komisiou (EK) sa nám v tomto končiacom roku podarilo vyriešiť viacero významných problémov a niekoľko ďalších je v štádiu riešenia,“ dodal Palko.
V OPD sa ku koncu novembra vyčerpalo zo zdrojov EÚ 977,02 mil. eur, čo je 30,92 % z 3,16 mld. eur. Podiel domáceho spolufinancovania projektov tvoril 36,36 %, keď rezort dopravy použil 227,82 mil. eur z určených 626,56 mil. eur. Záväzok roku 2009 bol už využitý, čerpanie záväzkov rokov 2010 a 2011 dosahuje 55,97 % a do konca roku 2013 treba využiť ešte 477,07 mil. eur.
Palko označil za úspech najmä to, že sa podarilo odvrátiť hrozbu pozastavenia platieb v programe Doprava. "Na zdynamizovanie implementácie dopravných projektov sme vytvorili Akčný plán, ktorý identifikuje reálne a potenciálne riziká spojené s prípravou a implementáciou OPD a prináša systémové a špecifické opatrenia na minimalizáciu, resp. úplnú elimináciu týchto rizík,“ uviedol.
Ministerstvo dopravy očakáva urýchlenie začiatku výstavby viacerých veľkých infraštruktúrnych projektov a tým aj zvýšenie kontrahovania a čerpania v rámci OPD. Umožňuje to aj posun v rokovaniach s Európskou komisiou o fázovaní vybraných projektov, ktoré nie je možné ako celok ukončiť do konca oprávneného obdobia tohto programu, teda do decembra 2015. "Vďaka fázovaniu bude možné projekt realizovať počas súčasného a budúceho programového obdobia. Koncom októbra sa v Bruseli uskutočnilo rokovanie s predstaviteľmi Európskou komisiou, na ktorom zástupcovia ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti prezentovali päť cestných projektov a konkrétne možnosti ich rozdelenia na dve časti,“ pripomenul
Zodpovednosť za jednotlivé operačné programy podľa neho majú dotyční ministri.
Snahou ministerstva dopravy v prípade rezortného Operačného programu Doprava (OPD) je dočerpať peniaze do posledného eura. "Toto je taká istá výzva aj pre všetkých ministrov, ktorí sa musia zamyslieť nad tým, čo všetko ešte musia urobiť. Operačné programy sú rôznorodé, čiže neexistuje jedno univerzálne pravidlo,“ povedal pre agentúru SITA Počiatek.
Programy boli zablokované
Minister tvrdí, že sú rôzne typy chýb, množstvo z nich sa však už odstránilo.
Niektoré programy boli podľa neho dokonca zablokované, ale ich čerpanie sa podarilo obnoviť.
"V OPD už sme sa aj posunuli priamo v čerpaní aj kontrahovaní. Hlavnú zmenu očakávame počas budúceho roku, kedy by sme sa už mohli dostať do definitívne jasnej predstavy o dočerpaní tohto programu,“ dodal Počiatek.
Slovensko vyčerpalo zo štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu EÚ v rámci jedenástich operačných programov ku koncu novembra 4,16 mld. eur, čo je 36,22 % z celkovej sumy 11,5 mld. eur. Spolufinancovanie týchto programov zo štátneho rozpočtu dosiahlo 706,1 mil. eur, čo je 36,33 % z 1,94 mld. eur.
Čerpanie záväzku roku 2009 malo podiel 97,61 % a do konca roku 2012 tak zostávalo využiť 40,92 mil. eur. Záväzky rokov 2010 a 2011 sa čerpali na 56,14 % a do konca roku 2013 tak treba minúť 1,61 mld. eur. "Implementácia projektov v OPD sa za posledný polrok významne zlepšila. V období od mája do polovice decembra sme zvýšili kontrahovanie o 185 mil. eur a celkovo je v súčasnosti zazmluvnených takmer 2,3 mld. eur, čo je 60 % alokácie OPD,“ priblížil pre agentúru SITA štátny tajomník ministerstva dopravy František Palko.
Čerpanie peňazí v OPD sa podľa neho od mája zvýšilo o 234 mil. eur a celkovo na 1,34 mld. eur, čo predstavuje 35 % celkovej alokácie. Do konca tohto roka by malo byť vyčerpaných ďalších 25 mil. eur.
Bude to kľúčový rok
Rok 2013 bude kľúčový, lebo pri súbehu pravidiel n+3 a n+2 bude v ňom treba vyčerpať záväzky rokov 2010 a 2011.
"To si bude vyžadovať ešte pridať v našom úsilí, aby sme dokázali túto výzvu úspešne naplniť. Šanca, že sa podarí využiť maximum peňazí zo zdrojov EÚ, je vysoká. Vďaka enormnému pracovnému nasadeniu Riadiaceho orgánu OPD a novej kvalite komunikácie s Európskou komisiou (EK) sa nám v tomto končiacom roku podarilo vyriešiť viacero významných problémov a niekoľko ďalších je v štádiu riešenia,“ dodal Palko.
V OPD sa ku koncu novembra vyčerpalo zo zdrojov EÚ 977,02 mil. eur, čo je 30,92 % z 3,16 mld. eur. Podiel domáceho spolufinancovania projektov tvoril 36,36 %, keď rezort dopravy použil 227,82 mil. eur z určených 626,56 mil. eur. Záväzok roku 2009 bol už využitý, čerpanie záväzkov rokov 2010 a 2011 dosahuje 55,97 % a do konca roku 2013 treba využiť ešte 477,07 mil. eur.
Palko označil za úspech najmä to, že sa podarilo odvrátiť hrozbu pozastavenia platieb v programe Doprava. "Na zdynamizovanie implementácie dopravných projektov sme vytvorili Akčný plán, ktorý identifikuje reálne a potenciálne riziká spojené s prípravou a implementáciou OPD a prináša systémové a špecifické opatrenia na minimalizáciu, resp. úplnú elimináciu týchto rizík,“ uviedol.
Ministerstvo dopravy očakáva urýchlenie začiatku výstavby viacerých veľkých infraštruktúrnych projektov a tým aj zvýšenie kontrahovania a čerpania v rámci OPD. Umožňuje to aj posun v rokovaniach s Európskou komisiou o fázovaní vybraných projektov, ktoré nie je možné ako celok ukončiť do konca oprávneného obdobia tohto programu, teda do decembra 2015. "Vďaka fázovaniu bude možné projekt realizovať počas súčasného a budúceho programového obdobia. Koncom októbra sa v Bruseli uskutočnilo rokovanie s predstaviteľmi Európskou komisiou, na ktorom zástupcovia ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti prezentovali päť cestných projektov a konkrétne možnosti ich rozdelenia na dve časti,“ pripomenul