|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. augusta 2007
Minister Mikolaj neurobí reformu, len kozmetické úpravy
Minister školstva Ján Mikolaj neurobí reformu vzdelávania, ale len kozmetické úpravy starého školského systému, tvrdí Konzervatívny inštitút (KI) M. R. Štefánika. Na dnešnej tlačovej besede ...
Zdieľať
BRATISLAVA 8. augusta (WEBNOVINY) - Minister školstva Ján Mikolaj neurobí reformu vzdelávania, ale len kozmetické úpravy starého školského systému, tvrdí Konzervatívny inštitút (KI) M. R. Štefánika. Na dnešnej tlačovej besede analytička KI Zuzana Humajová kritizovala ministerský legislatívny zámer nového školského zákona, ktorý považuje za nedostatočne vypracovaný, nezrozumiteľný a protirečivý. "Je vlastne iba kozmetickou úpravou starého systému, bez nového vzdelávacieho systému však nemôžeme reformu nazvať reformou," uviedla Humajová. Podľa nej v praxi sa preto veľa nezmení.
Rezort podľa Humajovej síce počíta s vytvorením dvoch úrovní vzdelávacích programov - rámcových a školských. V rámcových programoch štát určí učivo, ktoré musia školy vyučovať. Školské programy by si mali vytvárať samotné školy. Humajová si myslí, že ministerstvo len deklaruje, že školy získajú viac slobody pri vytváraní vlastných vzdelávacích programov. Podľa nej v rámcových programoch štát tým, že plánuje stanoviť základné, rozširujúce a špecializačno-aplikačné učivo, slobodu limituje. Zároveň dodala, že z legislatívneho zámeru nie je jasné, čo je špecializačno-aplikačné učivo. "Pokiaľ by Konzervatívny inštitút rád videl deti obuté vo farebných teniskách, ministerstvo školstva iba v tých bielych, avšak ponúka tri veľkosti," podotkla Humajová.
KI vyčíta Mikolajovmu rezortu, že chce posilniť Štátnu školskú inšpekciu a ignoruje kontrolu a hodnotenie škôl, ktorú by mohli robiť aj ďalšie subjekty. Zabúda sa na prípravu učiteľov, od ktorých bude záležať výsledok reformy. Kritike podrobil aj to, že rezort chce uplatňovať len tvorivo-humanistický model výchovy. "Tento návrh považujeme za absurdnú snahu centrálnej úrovne rozhodovať, ktoré teoretické prístupy sú legitímne a ktoré nie," povedala Humajová.
Peter Zajac z KI vyhlásil, že legislatívny zámer predstavuje návrat do minulosti. "Návrhy sú nepoužiteľné a neopraviteľné. Nie je šanca, aby sa na základe tohto zmätočného materiálu dali urobiť čiastkové úpravy," argumentoval Zajac s tým, že aj tento návrh je výsledkom sociálneho blúznenia Ficovej vlády. KI označil za chybu, že Mikolaj predložil legislatívny zámer do pripomienkového konania počas prázdnin. Minister sa tak pripravil o potrebnú spätnú väzbu zo strany odborníkov a rodičov. KI odoslal svoje pripomienky. Humajová ešte nevedela, či ich ministerstvo bude akceptovať.
Podľa Zajaca opozičný návrh nového školského zákona zrejme pochádza z dielne Občianskokonzervatívnej strany (OKS), ktorej je členom. Predloženie opozičného návrhu školského zákona na septembrovú parlamentnú schôdzu minulý týždeň avizoval poslanec za KDH Martin Fronc. Podľa neho opozícia predstaví tento návrh až po opozičných rokovaniach. Podľa Zajaca KI vypracoval ešte počas Dzurindovho kabinetu stratégiu reformy vzdelávania a pripravil nový školský zákon. OKS ho predložil vtedajšiemu ministrovi školstva Martinovi Froncovi, ktorý ho predložil do parlamentu. Vtedajšia koalícia ho neposunula ani do prvého čítania. Zajac sa preto domnieva, že Dzurindova vláda nesie historickú zodpovednosť, že minimálne toto volebné obdobie sa neuskutoční žiadna reforma školstva.
SITA