|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. decembra 2008
Mimovládne organizácie vyzývajú vlády k prijatiu Klimatického balíka EÚ
Mimovládne organizácie urgujú vlády strednej a východnej Európy k podpore Klimatického a energetického balíka EÚ (EU Climate and Energy Package).
Zdieľať
Je nutné aby práve krajiny strednej a východnej Európy neurobili rovnakú chybu ako západná Európa a čím skôr sa orientovali na rozvoj obnoviteľných zdrojov energie na úkor fosílnych a jadrových zdrojov. K financovaniu týchto projektov by mohli prispieť práve poplatky z CO2 aukcií. Je takisto dôležité, aby nedošlo k nabúraniu tzv. Feed-in-tariff systému, ktorý obnoviteľným zdrojom zaisťuje podporu v podobe dlhodobej garancie výkupu elektriny za pevne stanovené ceny a prednostné pripojenie do energetických sietí. Tento zákon však bohužiaľ zatiaľ na Slovensku chýba, ako jednej z posledných krajín EÚ.
Slovensko nemá žiadny objektívny dôvod blokovať zámer EÚ dosiahnuť v roku 2020 úsporu 20% CO2 emisií, produkovať 20% všetkej energie z obnoviteľných zdrojov a znižovať spotrebu energií. I napriek významnému rozvoju energetiky bol priemerný ročný rast spotreby elektriny za posledných desať rokov iba 0,4%. Za posledné dva roky došlo dokonca k zníženiu emisií skleníkových plynov v našej krajine, firmy teda ani nevyužili všetky CO2 povolenky ktoré na toto obdobie dostali.
Prakticky vo všetkých krajinách strednej a východnej Európy je vysoký potenciál úspor energie. Energetická náročnosť na Slovensku je asi 1,9 krát väčšia ako priemer EÚ 15. Celkový potenciál úspor energie je na Slovensku okolo 25% spotreby primárnych zdrojov. V elektroenergetike by to napr. znamenalo, že môžeme využitím tohto potenciálu odstaviť dva jadrové bloky v Jaslovských Bohuniciach bez potreby ich náhrady.
Mimovládne organizácie podpísané pod otvoreným listom veria, že vlády krajín strednej a východnej Európy nebudú blokovať ambiciózny ale reálny cieľ EU klimatického a energetického balíka.
Otvorený list vládam Slovenska, Čiech, Maďarska, Polska, Litvy, Lotyšska, Rumunska, Estónska a Bulharska
Európsky klimatický a energetický balík
Dolu podpísaní zástupcovia 42 mimovládnych organizácií urgujú vlády Slovenska, Čiech, Maďarska, Poľska, Litvy, Lotyšska, Rumunska, Estónska a Bulharska k dosiahnutiu udržateľného kompromisu a adoptovanie Európskeho klimatického a energetického balíka (European Climate and Energy Package) ešte pred 14. Konferenciou strán v poľskej Poznani (COP - 14th Conference of the Parties to the United Nations Framework Convention on Climate Change), ktorá sa bude konať 1. až 12. decembra 2008.
Európska Únia má historickú zodpovednosť hrať vedúcu rolu v znižovaní emisií skleníkových plynov na globálnej úrovni. Krajiny strednej a východnej Európy [1] sa musia rozhodnúť, či chcú patriť do skupiny lídrov alebo k tým, ktorí sú pozadu. Táto úloha je dôležitá špeciálne z toho dôvodu, že sa významné medzinárodné klimatické negociácie konajú práve v Poznani v Poľsku.
Krajiny strednej a východnej Európy sú závislé na zahraničných dodávkach energií. Je nesmierne dôležité začať budovať bezpečné a udržateľné energetické systémy s potenciálom náhrady fosílnych palív. V týchto krajinách je nesmierne veľký potenciál znižovania emisií skleníkových plynov vyjadrený v energetickej efektívnosti [2], ktorý výrazne zmení potrebu energetických dodávok, zvýši konkurencie schopnosť priemyslu a zníži energetické účty domácností.
Tieto krajiny by sa mali takisto zamerať na potenciál obnoviteľných zdrojov energie ako je slnečná, veterná, geotermálna energia, malé vodné elektrárne a biomasa. Tieto zdroje nie sú len environmentálne výhodnejšie ale vytvárajú stabilnejšie pracovné miesta. Práve preto bude ďalší rozvoj obnoviteľných zdrojov budúcnosti kreovať ešte viac pracovných pozícií. Environmentálne orientované investície musia byť vnímané ako budúcnosť priemyselného rozvoja 21. storočia, tvorba pracovných príležitostí a sociálna prosperita.
Občianske organizácie urgujú zodpovedných zástupcov vlád, aby použili opatrenia, ktoré obsahuje Klimatický a energetický balík, na tvorbu pracovných pozícií, zlepšenie kvality života obyvateľov a začiatok transformácie na nízko emisnú ekonomiku. Jedným z nástrojov na dosiahnutie tohto cieľa je participácia na obchodovaní s emisiami so 100% aukciami pre energetický sektor. Viaceré štúdie jasne ukázali, že systém plných aukcií za všetky CO2 emisie nevedie k signifikantnému zvýšeniu účtov za elektrinu[3]. Aukčný systém je dizajnovaný k praktickému zavedeniu “principiálneho platenia znečisťovateľmi”, zaistením aby poplatky z aukcií nezostali v rukách znečisťovateľov, ale slúžili verejnému prospechu..
Pripomíname skutočnosť, že krajiny strednej a východnej Európy už prispeli k redukciám emisií skleníkových plynov na Európskej úrovni a chcú sa podieľať na budúcich pokrokoch smerom k bezpečnejšej klíme. Klimatický a energetický balík je začiatok tejto cesty. Odďaľovanie ďalších akcií prinesie oveľa viac škôd a nákladov spoločnosti a ekonomike ako aktívne konanie už dnes.
[1] Five new member states signed a declaration that was released 26th of September 2008 in Warsaw, later joined by Baltic states opposing certain key elements of the ECP
[2] 2020 vision: Saving our energy, European Commission, Directorate-General for Energy and Transport, p.2, http://ec.europa.eu/energy/action_plan_energy_efficiency/doc/2007_eeap_en.pdf
[3] The impact of auctioning on European wholesale electricity prices post 2012, a report by New Carbon Finance, http://assets.panda.org/downloads/newcarbonfinance_impact_of_auctioning_on_european_wholesale_electricity_prices_post_2012.pdf and, The role of auctioning for emissions trading, Neuhoff, Matthes et al. 2008, http://www.climatestrategies.org/reportfiles/role_of_auctions_09_oct_08final.pdf