|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
22. februára 2011
Mimovládky vyzývajú vládu zastaviť presun peňazí na diaľnice
Predstavitelia 26 občianskych organizácií vyzývajú Vládu SR, aby zastavila realokáciu prostriedkov z fondov EÚ na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. ...
Zdieľať
Foto: SITA/Tomáš BenedikovičBRATISLAVA 22. februára (WEBNOVINY) - Predstavitelia 26 občianskych organizácií vyzývajú Vládu SR, aby zastavila realokáciu prostriedkov z fondov EÚ na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest.
Považujú to za nesystémový krok, ktorý môže výrazne poškodiť viaceré oblasti financované z fondov EÚ, kľúčové pre rozvoj regiónov na Slovensku. Kritizujú, že vláda nezverejnila žiadnu analýzu, ktorá by obhajovala systematickosť tohto kroku, a nepodrobila zámer verejnej diskusii. Združenia si od úradu vlády vyžiadali dokument, ktorý slúžil ako podklad pre rozhodnutie o realokácii.
"Neobsahuje však žiaden argument v prospech presunu financií do operačného programu Doprava. To podporuje domnienku, že ide o nesystémové, politicky motivované rozhodnutie. V konečnom dôsledku na to môžu doplatiť slovenské regióny, ktoré prídu o časť financií z fondov EÚ,“ hovorí národný koordinátor Priateľov Zeme-CEPA pre fondy EÚ Miroslav Mojžiš.
Problémy vo využívaní fondov EÚ
Okrem iných sa pod výzvu podpísali aj zástupcovia organizácií SOSNA, Ľudia proti rasizmu, Romano kher – Rómsky dom, Člověk v tísni Slovensko, ďalej Nadácie Ekopolis, Centra pre filantropiu n.o., Centra vzdelávania neziskových organizácií, Spoločnosti pre trvalo udržateľný život v SR a ďalších. Mimovládky vidia v presune 350 miliónov eur z operačných programov Zamestnanosť a sociálna inklúzia, Vzdelávanie, Výskum a vývoj a Informatizácia spoločnosti do operačného programu Doprava rozpor s princípmi platnými pre regionálnu politiku EÚ. Ilustračné foto. Foto: SITA/Rastislav Ovšonka
Predsedníčka vlády Iveta Radičová v návrhu na navýšenie financií z fondov EÚ na výstavbu diaľnic argumentuje tým, že financie z fondov sa nečerpajú efektívne. Podľa návrhu je zámerom vlády bojovať výstavbou proti vplyvom ekonomickej krízy.
Signatári výzvy nepopierajú, že vo využívaní fondov EÚ sú vážne problémy. Z viacerých operačných programov sa čerpá menej peňazí ako je naplánované a prípady zneužívania fondov sú časté. To však nemôže byť zámienkou pre nesystematický presun zdrojov. Občianske organizácie preto apelujú na vládu SR, aby neuprednostňovala politické záujmy pred záujmom verejným, aby prehodnotila plány na realokáciu prostriedkov a sústredila sa na zlepšovanie fungovania operačných programov.
Kontrola a výber
„Pokiaľ chceme zvýšiť efektívnosť využívania európskych peňazí, musíme sa zamerať predovšetkým na kvalitný výber projektov a ich dôslednú kontrolu. Nízke množstvo vyčerpaných peňazí je aj dôsledkom toho, že pre množstvo potenciálnych žiadateľov sú fondy prakticky nedostupné kvôli nevýhodne nastaveným podmienkam a náročnej administratíve,“ dodáva Mojžiš.
Občianske organizácie poukazujú na veľké riziká odlivu zdrojov z oblastí, ktoré sú už dnes finančne výrazne poddimenzované. Operačné programy, ktoré majú byť zdrojom pre realokáciu, sú zamerané napríklad na rozvoj malého a stredného podnikania, podporu zamestnanosti, vzdelávania, výskumu a vývoja, boj proti sociálnemu vylúčeniu či rozvoj železničnej dopravy. Investície do týchto oblastí by mohli výrazne posilniť slovenské regióny a ich dlhodobú stabilitu.
Ohrozená sociálna práca
Výstavbu diaľnic ako boj proti následkom krízy považujú mimovládky za neobhájiteľný argument. Kabinet totiž plánuje znížiť množstvo prostriedkov určených práve na pomoc ľuďom, ktorí sú krízou ohrození najviac. „V období ekonomickej krízy je stále viac ľudí ohrozených stratou zamestnania. V tejto situácii je kľúčové vytvárať a rozvíjať nástroje, ktoré pomáhajú tým najslabším vymaniť sa z ťažkej životnej situácie a podporovať zamestnávateľov, ktorí pre nich vytvárajú príležitosti,“ hovorí Helena Woleková z nadácie SOCIA. Foto: SITA/Tomáš Benedikovič
Programový riaditeľ Nadácie Milana Šimečku Laco Oravec sa obáva, že sa na výstavbu diaľnic presunú aj financie určené na podporu marginalizovaných rómskych komunít. „Hrozí tak, že sa prestanú používať overené a fungujúce nástroje, ktoré už roky zlepšujú situáciu v rómskych osadách a vzťahy Rómov s väčšinovým obyvateľstvom, akým je napríklad terénna sociálna práca,“ konštatuje Oravec.
Oblasti, z ktorých majú ísť peniaze na diaľnice, považujú nespokojné združenia za základ stability a rozvoja ekonomiky. Mojžiš z Priateľov Zeme upozorňuje, že investície do vzdelávania, vedy a výskumu majú pre ekonomiku najvyššiu návratnosť. Malé a stredné podniky podľa neho tvoria najväčšiu časť ekonomickej aktivity na Slovensku.
"Mali by byť považované za jej kostru, sú základom ekonomickej stability a predstavujú potenciál pre oživenie a rozvoj zaostávajúcich regiónov. Výstavba diaľnic pôjde na úkor podpory týchto oblastí, ktoré majú pre ekonomiku Slovenska z dlhodobého hľadiska obrovský význam,“ dodáva
Považujú to za nesystémový krok, ktorý môže výrazne poškodiť viaceré oblasti financované z fondov EÚ, kľúčové pre rozvoj regiónov na Slovensku. Kritizujú, že vláda nezverejnila žiadnu analýzu, ktorá by obhajovala systematickosť tohto kroku, a nepodrobila zámer verejnej diskusii. Združenia si od úradu vlády vyžiadali dokument, ktorý slúžil ako podklad pre rozhodnutie o realokácii.
"Neobsahuje však žiaden argument v prospech presunu financií do operačného programu Doprava. To podporuje domnienku, že ide o nesystémové, politicky motivované rozhodnutie. V konečnom dôsledku na to môžu doplatiť slovenské regióny, ktoré prídu o časť financií z fondov EÚ,“ hovorí národný koordinátor Priateľov Zeme-CEPA pre fondy EÚ Miroslav Mojžiš.
Problémy vo využívaní fondov EÚ
Okrem iných sa pod výzvu podpísali aj zástupcovia organizácií SOSNA, Ľudia proti rasizmu, Romano kher – Rómsky dom, Člověk v tísni Slovensko, ďalej Nadácie Ekopolis, Centra pre filantropiu n.o., Centra vzdelávania neziskových organizácií, Spoločnosti pre trvalo udržateľný život v SR a ďalších. Mimovládky vidia v presune 350 miliónov eur z operačných programov Zamestnanosť a sociálna inklúzia, Vzdelávanie, Výskum a vývoj a Informatizácia spoločnosti do operačného programu Doprava rozpor s princípmi platnými pre regionálnu politiku EÚ. Ilustračné foto. Foto: SITA/Rastislav Ovšonka
Predsedníčka vlády Iveta Radičová v návrhu na navýšenie financií z fondov EÚ na výstavbu diaľnic argumentuje tým, že financie z fondov sa nečerpajú efektívne. Podľa návrhu je zámerom vlády bojovať výstavbou proti vplyvom ekonomickej krízy.
Signatári výzvy nepopierajú, že vo využívaní fondov EÚ sú vážne problémy. Z viacerých operačných programov sa čerpá menej peňazí ako je naplánované a prípady zneužívania fondov sú časté. To však nemôže byť zámienkou pre nesystematický presun zdrojov. Občianske organizácie preto apelujú na vládu SR, aby neuprednostňovala politické záujmy pred záujmom verejným, aby prehodnotila plány na realokáciu prostriedkov a sústredila sa na zlepšovanie fungovania operačných programov.
Kontrola a výber
„Pokiaľ chceme zvýšiť efektívnosť využívania európskych peňazí, musíme sa zamerať predovšetkým na kvalitný výber projektov a ich dôslednú kontrolu. Nízke množstvo vyčerpaných peňazí je aj dôsledkom toho, že pre množstvo potenciálnych žiadateľov sú fondy prakticky nedostupné kvôli nevýhodne nastaveným podmienkam a náročnej administratíve,“ dodáva Mojžiš.
Občianske organizácie poukazujú na veľké riziká odlivu zdrojov z oblastí, ktoré sú už dnes finančne výrazne poddimenzované. Operačné programy, ktoré majú byť zdrojom pre realokáciu, sú zamerané napríklad na rozvoj malého a stredného podnikania, podporu zamestnanosti, vzdelávania, výskumu a vývoja, boj proti sociálnemu vylúčeniu či rozvoj železničnej dopravy. Investície do týchto oblastí by mohli výrazne posilniť slovenské regióny a ich dlhodobú stabilitu.
Ohrozená sociálna práca
Výstavbu diaľnic ako boj proti následkom krízy považujú mimovládky za neobhájiteľný argument. Kabinet totiž plánuje znížiť množstvo prostriedkov určených práve na pomoc ľuďom, ktorí sú krízou ohrození najviac. „V období ekonomickej krízy je stále viac ľudí ohrozených stratou zamestnania. V tejto situácii je kľúčové vytvárať a rozvíjať nástroje, ktoré pomáhajú tým najslabším vymaniť sa z ťažkej životnej situácie a podporovať zamestnávateľov, ktorí pre nich vytvárajú príležitosti,“ hovorí Helena Woleková z nadácie SOCIA. Foto: SITA/Tomáš Benedikovič
Programový riaditeľ Nadácie Milana Šimečku Laco Oravec sa obáva, že sa na výstavbu diaľnic presunú aj financie určené na podporu marginalizovaných rómskych komunít. „Hrozí tak, že sa prestanú používať overené a fungujúce nástroje, ktoré už roky zlepšujú situáciu v rómskych osadách a vzťahy Rómov s väčšinovým obyvateľstvom, akým je napríklad terénna sociálna práca,“ konštatuje Oravec.
Oblasti, z ktorých majú ísť peniaze na diaľnice, považujú nespokojné združenia za základ stability a rozvoja ekonomiky. Mojžiš z Priateľov Zeme upozorňuje, že investície do vzdelávania, vedy a výskumu majú pre ekonomiku najvyššiu návratnosť. Malé a stredné podniky podľa neho tvoria najväčšiu časť ekonomickej aktivity na Slovensku.
"Mali by byť považované za jej kostru, sú základom ekonomickej stability a predstavujú potenciál pre oživenie a rozvoj zaostávajúcich regiónov. Výstavba diaľnic pôjde na úkor podpory týchto oblastí, ktoré majú pre ekonomiku Slovenska z dlhodobého hľadiska obrovský význam,“ dodáva