|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Michal Suchoba: TOP aplikácie robíme aj na Slovensku
Žijeme v dobe inteligentných mobilných telefónov a tabletov. Mobilné aplikácie sú neoddeliteľnou súčasťou a pracovným nástrojom mnohých spoločností. Vývojári mali niekoľko rokov na to, aby sa v ...
Zdieľať
BRATISLAVA 18. februára (WBN/PR) - Žijeme v dobe inteligentných mobilných telefónov a tabletov. Mobilné aplikácie sú neoddeliteľnou súčasťou a pracovným nástrojom mnohých spoločností. Vývojári mali niekoľko rokov na to, aby sa v procese ich vytvárania aklimatizovali, ale pribúdajú ďalší, ktorí chcú na obrovskom mobilnom trhu uspieť tiež. Existuje niekoľko vecí, ktoré treba pred, počas a po vytvorení novej mobilnej aplikácie zvážiť, aby nápad, ktorý bol v čase myšlienky geniálny, takým zostal aj po prevedení do praxe.
"Vývoj mobilných aplikácií je dlhý a namáhavý proces, ale ak sa podarí, výsledok stojí za to," hovorí Michal Suchoba, IT odborník, ktorý stojí za vývojom desiatok mobilných aplikácií a s ktorým sme sa zhovárali tesne pred jeho odletom na významnú konferenciu Apps World North America v San Franciscu.
Ste šéfom spoločnosti iTVSi a.s., ktorá sa špecializuje na vývoj mobilných aplikácií. Je o prácu vývojára veľký záujem?
Je veľa ľudí, ktorí chcú pracovať vo svete informačných technológií, pretože IT svet má budúcnosť. Ide veľmi rýchlo dopredu a tak, ako sa vyvíja odvetvie, rastie aj množstvo peňazí, ktoré v ňom sú. Predstavte si, že v roku 2010 bol príjem z predaja mobilných aplikácií vo svete 5,2 miliárd dolárov. Predpokladá sa, že v roku 2016 to bude 51,8 miliárd dolárov, čo je v priebehu šiestich rokov nárast o 900%. Je teda prirodzené, že mnoho ľudí chce v tomto prostredí využiť svoje podnikateľské nápady a programovacie alebo dizajnérske zručnosti.
Ako vyzerá bežný deň vývojára vo vašej firme?
Nie sme veľká firma, takže každý u nás musí byť súčasťou celého životného cyklu aplikácie. To znamená nájsť nové nápady, vytvoriť dizajn, grafiku, programovať, testovať, navrhnúť marketing, predaj, poskytnúť poradenstvo, atď. Aj keď sa môže zdať, že je to vyčerpávajúce, je to veľmi obohacujúca skúsenosť a nikto sa u nás nenudí.
Čo je predpoklad k tomu, aby sa človek stal úspešným vývojárom mobilných aplikácií?
V našej sfére sú rôzne cesty k úspechu. Kvalitné vzdelanie v oblasti informačných technológií, kde sa človek naučí pracovať s viacerými programovacími jazykmi a používať dizajnérske rozhrania, je samozrejme veľkou výhodou. Ja sám však klasické IT vzdelanie nemám a mnohým veciam som sa musel naučiť až v praxi. Podľa môjho názoru, je najdôležitejšie mať štyri základné zručnosti: kreatívno-inovatívne, dizajnérske, počítačové a obchodnícke. Tie sa dajú získať v škole, na rozličných certifikovaných kurzoch a stážach najmä v zahraničí a samozrejme prácou v IT priemysle, v zabehnutej firme.
Čo presne tieto zručnosti predstavujú?
Aby bola aplikácia prijateľná, užívateľsky nenáročná a populárna, treba pri jej vývoji brať do úvahy množstvo aspektov. Či už je to technická stránka ako grafika, rýchlosť procesov, kapacita pamäte, interakcia s hardvérom, bezpečnosť, výber platformy a mnohé ďalšie, tak treba byť aj dobrým obchodníkom resp. vizionárom.
Prečo obchodníkom?
Pretože len dôsledný vývoj a kvalitný dizajn nestačia. Ak vyvíjame mobilnú aplikáciu s tým, aby nám energiu a financie investované do vývoja vrátila, v ideálnom prípade, aby sme na nej zarobili, musí ju niekto využívať. V našej firme začíname už pri zrode myšlienky o budúcej aplikácii vždy pracovať aj na obchodnej stratégii, teda na tom, komu ju chceme ponúknuť a pre aký užívateľský segment bude zaujímavá. Pri mnohých aplikáciách sa snažíme vytvoriť aj verziu zadarmo. Je to win-win situácia. Užívatelia sú spokojní s bezplatnou aplikáciou a my získame väčšiu užívateľskú základňu, ktorá je ochotná podporiť rozvoj s cieľom získať niektoré ďalšie funkcie. Marketingová stratégia vždy závisí od konkrétneho druhu aplikácie. Vychádzame z toho, že od väčšieho počtu užívateľov získame lepšiu spätnú väzbu.
Čo ľudia od mobilnej aplikácie očakávajú?
V prvom rade, že bude jednoduchá na používanie. Nikto nechce čítať manuály a návody. Chceme ju len zapnúť a využívať. Mala by byť skutočne mobilná, funkčná aj v offline režime, schopná využívať zariadenia ako fotoaparát, kameru, mikrofón, gps lokalizáciu, mala by mať schopnosť synchronizácie s dôležitými dátami v mobile či tablete a pod. Pre mnohých zákazníkov je rozhodujúcim prvkom dizajn, kvalitná grafika a dokonca ikona, ktorú vidia v App Store či v Marketplace ako prvú. Fenoménom tejto doby sú sociálne siete a populárne sú preto aplikácie, ktoré spájajú ľudí, umožňujú zverejňovať obsahy publiku, zdieľať názory a pod.
Ktoré aplikácie sú momentálne najžiadanejšie?
Jednoznačným kráľom trhu sú hry. Až 64% všetkých stiahnutých aplikácií sú herné. Za nimi nasledujú rozličné predpovede počasia, aplikácie pre sociálne siete ako je Facebook, Twitter a Instagram, mapové a navigačné aplikácie, vyhľadávače a tiež hudobné aplikácie.
Ako získavate nápady pre ďalšie aplikácie? Je ťažké prísť s originálnou myšlienkou?
Väčšina nápadov pochádza z osobnej skúsenosti a z požiadaviek užívateľov. Napríklad nápad na našu najnovšiu aplikáciu "mConstruction Manager", som získal počas vlastnej skúsenosti pri prestavbe domu. Chcel som mať dokonale pod kontrolou, čo sa na stavbe deje. Vedieť ako robotníci pokračujú s kladením podláh alebo s osádzaním okien. Kvôli pracovným povinnostiam som pochopiteľne nemohol byť neustále na stavbe, a tak mi napadla myšlienka, vytvoriť aplikáciu, vďaka ktorej by som na celý proces prestavby mohol dozerať aj z práce. Pokiaľ ide o vylepšovanie už existujúcich aplikácií, je to väčšinou dôsledok požiadaviek od užívateľov. Ako zaujímavosť, každý rok organizujeme súťaž o najlepší nápad na novú appku, do ktorej sa zapájajú naši zamestnanci, kamaráti, klienti alebo hocikto, kto má invenčný nápad a je schopný ho opísať na jednu stranu A4 a odprezentovať porote. Ten, kto vyhrá, získa pracovnú pozíciu v našej firme alebo finančnú odmenu, ak je už u nás zamestnaný.
Ktorú platformu máte radšej Android alebo iOS?
Neviem odpovedať jednoznačne. Každá má svoje plusy aj mínusy. Android je možno jednoduchší pre vývoj, ale iOS je pre mňa subjektívne intuitívnejší a bezpečnejší pre užívateľa. Každá platforma má inú filozofiu. Fakt je, že väčšina našich aplikácií je na iOS, teda pre iPhony a iPady.
Ktoré aplikácie používate najčastejšie?
Z našich je to už spomínaný mConstruction Manager, ale rád posielam aj upozornenia na neporiadok v meste kompetentným cez City Monitor. Mojou srdcovou záležitosťou je však naša aplikácia tvbay, ktorá umožňuje pohodlné nakupovanie cez televíznu obrazovku. Je to novinka a v súčasnosti rokujeme s niekoľkými televíznymi káblovými operátormi u nás aj v zahraničí o jej zavedení do praxe.
Aký bude podľa vás ďalší vývoj mobilných aplikácií? Čo by malo byť tým sexy prvkom, aby zostali rovnako atraktívne?
Podľa môjho názoru je budúcnosť v zjednocovaní. Na trhu máme dve dominantné platformy Android a iOS, ale sú tu aj Windows Mobile a Blackberry. Znamená to, že ak chceme optimalizovať svoje zdroje, mali by sme začať tvoriť aplikácie nezávislé na platforme. Úžasný priestor na rozvoj vidím aj v zavádzaní smart TV aplikácií a v postupnom zbavovaní sa ťažkopádnych ovládačov. Začneme viac využívať gestá a hlasové pokyny. Ďalší pozoruhodný trend sa začína objavovať v automobilovom priemysle. Stále viac áut sa predáva so vstavanou SIM kartu a dátovým tarifom pre M2M komunikáciu. Vytvorenie auto počítačov so systémom Android, ktoré umožňujú používateľom inštalovať hlasovo riadené aplikácie alebo hry pre deti na obrazovkách sedadiel, nie je podľa mňa otázkou ďalekej budúcnosti. K dispozícii sú už niektoré zaujímavé prototypy ako napríklad Saab IQon.
Michal Suchoba (40) vizionár, investor, manažér IT a poradenských firiem. Vyštudoval Fakultu manažmentu Univerzity Komenského v Bratislave, kde v roku 2005 získal doktorát. Počas svojej kariéry riadil viacero úspešných firiem, ktoré realizovali dodávku rozsiahlych informačných systémov pre finančný sektor a verejnú správu na Slovensku a v zahraničí. Medzi inými projekt zavádzania nového bankového informačného systému SLSP, Českej spořitelny, projekt budovania štátnej pokladnice pre MF SR, modernizáciu a zefektívnenie činnosti verejnej správy pre Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Projekt znižovania nákladov a zavedenia procesného riadenia v Českej pojišťovne a mnohé ďalšie. Okrem toho takmer desať rokov paralelne pôsobil ako externý lektor postgraduálneho štúdia kurzov Strategický management a Value based management na Fakulte manažmentu UK. V súčasnosti je majiteľom a výkonným riaditeľom spoločnosť iTVSi a.s., ktorá pôsobí vo sfére informačných technológií ako softvérový vývojársky a konzultačný partner pre domáce aj nadnárodné spoločnosti.
Autor: PG
"Vývoj mobilných aplikácií je dlhý a namáhavý proces, ale ak sa podarí, výsledok stojí za to," hovorí Michal Suchoba, IT odborník, ktorý stojí za vývojom desiatok mobilných aplikácií a s ktorým sme sa zhovárali tesne pred jeho odletom na významnú konferenciu Apps World North America v San Franciscu.
Ste šéfom spoločnosti iTVSi a.s., ktorá sa špecializuje na vývoj mobilných aplikácií. Je o prácu vývojára veľký záujem?
Je veľa ľudí, ktorí chcú pracovať vo svete informačných technológií, pretože IT svet má budúcnosť. Ide veľmi rýchlo dopredu a tak, ako sa vyvíja odvetvie, rastie aj množstvo peňazí, ktoré v ňom sú. Predstavte si, že v roku 2010 bol príjem z predaja mobilných aplikácií vo svete 5,2 miliárd dolárov. Predpokladá sa, že v roku 2016 to bude 51,8 miliárd dolárov, čo je v priebehu šiestich rokov nárast o 900%. Je teda prirodzené, že mnoho ľudí chce v tomto prostredí využiť svoje podnikateľské nápady a programovacie alebo dizajnérske zručnosti.
Ako vyzerá bežný deň vývojára vo vašej firme?
Nie sme veľká firma, takže každý u nás musí byť súčasťou celého životného cyklu aplikácie. To znamená nájsť nové nápady, vytvoriť dizajn, grafiku, programovať, testovať, navrhnúť marketing, predaj, poskytnúť poradenstvo, atď. Aj keď sa môže zdať, že je to vyčerpávajúce, je to veľmi obohacujúca skúsenosť a nikto sa u nás nenudí.
Čo je predpoklad k tomu, aby sa človek stal úspešným vývojárom mobilných aplikácií?
V našej sfére sú rôzne cesty k úspechu. Kvalitné vzdelanie v oblasti informačných technológií, kde sa človek naučí pracovať s viacerými programovacími jazykmi a používať dizajnérske rozhrania, je samozrejme veľkou výhodou. Ja sám však klasické IT vzdelanie nemám a mnohým veciam som sa musel naučiť až v praxi. Podľa môjho názoru, je najdôležitejšie mať štyri základné zručnosti: kreatívno-inovatívne, dizajnérske, počítačové a obchodnícke. Tie sa dajú získať v škole, na rozličných certifikovaných kurzoch a stážach najmä v zahraničí a samozrejme prácou v IT priemysle, v zabehnutej firme.
Čo presne tieto zručnosti predstavujú?
Aby bola aplikácia prijateľná, užívateľsky nenáročná a populárna, treba pri jej vývoji brať do úvahy množstvo aspektov. Či už je to technická stránka ako grafika, rýchlosť procesov, kapacita pamäte, interakcia s hardvérom, bezpečnosť, výber platformy a mnohé ďalšie, tak treba byť aj dobrým obchodníkom resp. vizionárom.
Prečo obchodníkom?
Pretože len dôsledný vývoj a kvalitný dizajn nestačia. Ak vyvíjame mobilnú aplikáciu s tým, aby nám energiu a financie investované do vývoja vrátila, v ideálnom prípade, aby sme na nej zarobili, musí ju niekto využívať. V našej firme začíname už pri zrode myšlienky o budúcej aplikácii vždy pracovať aj na obchodnej stratégii, teda na tom, komu ju chceme ponúknuť a pre aký užívateľský segment bude zaujímavá. Pri mnohých aplikáciách sa snažíme vytvoriť aj verziu zadarmo. Je to win-win situácia. Užívatelia sú spokojní s bezplatnou aplikáciou a my získame väčšiu užívateľskú základňu, ktorá je ochotná podporiť rozvoj s cieľom získať niektoré ďalšie funkcie. Marketingová stratégia vždy závisí od konkrétneho druhu aplikácie. Vychádzame z toho, že od väčšieho počtu užívateľov získame lepšiu spätnú väzbu.
Čo ľudia od mobilnej aplikácie očakávajú?
V prvom rade, že bude jednoduchá na používanie. Nikto nechce čítať manuály a návody. Chceme ju len zapnúť a využívať. Mala by byť skutočne mobilná, funkčná aj v offline režime, schopná využívať zariadenia ako fotoaparát, kameru, mikrofón, gps lokalizáciu, mala by mať schopnosť synchronizácie s dôležitými dátami v mobile či tablete a pod. Pre mnohých zákazníkov je rozhodujúcim prvkom dizajn, kvalitná grafika a dokonca ikona, ktorú vidia v App Store či v Marketplace ako prvú. Fenoménom tejto doby sú sociálne siete a populárne sú preto aplikácie, ktoré spájajú ľudí, umožňujú zverejňovať obsahy publiku, zdieľať názory a pod.
Ktoré aplikácie sú momentálne najžiadanejšie?
Jednoznačným kráľom trhu sú hry. Až 64% všetkých stiahnutých aplikácií sú herné. Za nimi nasledujú rozličné predpovede počasia, aplikácie pre sociálne siete ako je Facebook, Twitter a Instagram, mapové a navigačné aplikácie, vyhľadávače a tiež hudobné aplikácie.
Ako získavate nápady pre ďalšie aplikácie? Je ťažké prísť s originálnou myšlienkou?
Väčšina nápadov pochádza z osobnej skúsenosti a z požiadaviek užívateľov. Napríklad nápad na našu najnovšiu aplikáciu "mConstruction Manager", som získal počas vlastnej skúsenosti pri prestavbe domu. Chcel som mať dokonale pod kontrolou, čo sa na stavbe deje. Vedieť ako robotníci pokračujú s kladením podláh alebo s osádzaním okien. Kvôli pracovným povinnostiam som pochopiteľne nemohol byť neustále na stavbe, a tak mi napadla myšlienka, vytvoriť aplikáciu, vďaka ktorej by som na celý proces prestavby mohol dozerať aj z práce. Pokiaľ ide o vylepšovanie už existujúcich aplikácií, je to väčšinou dôsledok požiadaviek od užívateľov. Ako zaujímavosť, každý rok organizujeme súťaž o najlepší nápad na novú appku, do ktorej sa zapájajú naši zamestnanci, kamaráti, klienti alebo hocikto, kto má invenčný nápad a je schopný ho opísať na jednu stranu A4 a odprezentovať porote. Ten, kto vyhrá, získa pracovnú pozíciu v našej firme alebo finančnú odmenu, ak je už u nás zamestnaný.
Ktorú platformu máte radšej Android alebo iOS?
Neviem odpovedať jednoznačne. Každá má svoje plusy aj mínusy. Android je možno jednoduchší pre vývoj, ale iOS je pre mňa subjektívne intuitívnejší a bezpečnejší pre užívateľa. Každá platforma má inú filozofiu. Fakt je, že väčšina našich aplikácií je na iOS, teda pre iPhony a iPady.
Ktoré aplikácie používate najčastejšie?
Z našich je to už spomínaný mConstruction Manager, ale rád posielam aj upozornenia na neporiadok v meste kompetentným cez City Monitor. Mojou srdcovou záležitosťou je však naša aplikácia tvbay, ktorá umožňuje pohodlné nakupovanie cez televíznu obrazovku. Je to novinka a v súčasnosti rokujeme s niekoľkými televíznymi káblovými operátormi u nás aj v zahraničí o jej zavedení do praxe.
Aký bude podľa vás ďalší vývoj mobilných aplikácií? Čo by malo byť tým sexy prvkom, aby zostali rovnako atraktívne?
Podľa môjho názoru je budúcnosť v zjednocovaní. Na trhu máme dve dominantné platformy Android a iOS, ale sú tu aj Windows Mobile a Blackberry. Znamená to, že ak chceme optimalizovať svoje zdroje, mali by sme začať tvoriť aplikácie nezávislé na platforme. Úžasný priestor na rozvoj vidím aj v zavádzaní smart TV aplikácií a v postupnom zbavovaní sa ťažkopádnych ovládačov. Začneme viac využívať gestá a hlasové pokyny. Ďalší pozoruhodný trend sa začína objavovať v automobilovom priemysle. Stále viac áut sa predáva so vstavanou SIM kartu a dátovým tarifom pre M2M komunikáciu. Vytvorenie auto počítačov so systémom Android, ktoré umožňujú používateľom inštalovať hlasovo riadené aplikácie alebo hry pre deti na obrazovkách sedadiel, nie je podľa mňa otázkou ďalekej budúcnosti. K dispozícii sú už niektoré zaujímavé prototypy ako napríklad Saab IQon.
Michal Suchoba (40) vizionár, investor, manažér IT a poradenských firiem. Vyštudoval Fakultu manažmentu Univerzity Komenského v Bratislave, kde v roku 2005 získal doktorát. Počas svojej kariéry riadil viacero úspešných firiem, ktoré realizovali dodávku rozsiahlych informačných systémov pre finančný sektor a verejnú správu na Slovensku a v zahraničí. Medzi inými projekt zavádzania nového bankového informačného systému SLSP, Českej spořitelny, projekt budovania štátnej pokladnice pre MF SR, modernizáciu a zefektívnenie činnosti verejnej správy pre Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Projekt znižovania nákladov a zavedenia procesného riadenia v Českej pojišťovne a mnohé ďalšie. Okrem toho takmer desať rokov paralelne pôsobil ako externý lektor postgraduálneho štúdia kurzov Strategický management a Value based management na Fakulte manažmentu UK. V súčasnosti je majiteľom a výkonným riaditeľom spoločnosť iTVSi a.s., ktorá pôsobí vo sfére informačných technológií ako softvérový vývojársky a konzultačný partner pre domáce aj nadnárodné spoločnosti.
Autor: PG